logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Leon II (1P) 1e facelift

Hij blijft mooi

Seat - Leon

Pluspunten
  • Ruim interieur, lastige instap
  • Opvallend en toch tijdloos model
Minpunten
  • Onaangenaam hard geveerd
  • Kwalitatief niet meer dan redelijk

Wat vindt de Wegenwacht?

De Wegenwacht kent diverse euvels die bij deze Seat Leon vaker voorkomen. Specifiek voor dit model zijn lekkende deurrubbers. De onderhuidse Volkswagen-techniek zorgt voor sterke overeenkomsten met name met de Golf. De individuele bobines van de benzinemotoren laten het relatief vaak afweten. Als er snel aan een nieuwe is te komen, is dit snel gerepareerd, maar het kan wel vaker terugkomen. De T(F)SI-motoren hebben bij hogere kilometerstanden problemen met de coating van zuigers/cilinders, waardoor deze gaan ‘vreten’ wat tot ernstige motorschade leidt. Bij de TDI-diesels laat de turbo het nog wel eens afweten, met name de types met variabele turbo. De 2,0 diesels kunnen last hebben van een inwendig lekkende koppakking, waardoor er bijvoorbeeld koelvloeistof of brandstof in de olie terechtkomt. Bij stijgend oliepeil direct alarm slaan. De homokineten in de aandrijfassen kunnen lawaai maken, maar gaan dan nog niet direct stuk. Het elektrische slot van de achterklep wil wel eens weigeren. Via de sloten kan vocht in de portieren dringen, wat veroorzaakt dat zijruiten soms door sluiting spontaan open of dicht gaan.
Auto’s met een heel uitgesproken uiterlijk hebben vaak de neiging na een jaar of wat uit de mode te raken. Het kan ook anders. Deze Seat Leon is er al vanaf 2005, maar hij scoort nog steeds, vooral door zijn eigenzinnige en sportieve uiterlijk. Een tijdloos goed ontwerp, dus.

Waar praten we over?

Ach, een Golf, iederéén rijdt al in een Golf. Je hebt een eigen, uitgesproken smaak en die laat je ook in de keuze van je auto tot uiting komen. Dan moet je eens aan een Seat Leon denken. Technisch ìs het gewoon een Golf, maar dan verpakt in een heel dynamisch model, met ook nog een paar leuke details. Zoek de ruitenwissers: die staan rechtop tegen de voorruitstijl. Zoek de deurgrepen van de achterportieren, die zitten verborgen in de achterste zijruitjes. Kijk eens naar die flitsende lijn vanaf de voorwielen over de flanken en natuurlijk naar dat lekkere kontje. Een Seat Leon rij je niet als je een grijze muis bent, maar als je wilt uitdragen dat je van sportief rijden houdt en een eigen smaak hebt.

Uitvoeringen en varianten

De Leon loopt al langer mee dan de meeste modellen en in al die jaren is er het nodige aan technische varianten gepasseerd. Het uiterlijk is op een klein faceliftje in 2009 na ongewijzigd. De 1,4 liter benzinemotor met 63 kW/85 pk is te licht voor de Leon. De 1,6 liter met 75 kW/101 pk (tot 2010) is al veel beter in evenwicht. Sinds 2007 is er ook de 1,4 liter TSI met 92 kW/125 pk, die prestaties koppelt aan de mogelijkheid extra zuinig te rijden. Tot 2009 is er de 2,0 FSI (110 kW/150 pk) en vanaf 2007 al de 1,8 TFSI (118 kW/160 pk). Alleen voor de uitvoeringen Sport-Up, FR, Cupra en Cupra Limited is de 2,0 TFSI er ook geweest met respectievelijk 136 kW/185 pk, 147 kW/200 pk, 176 kW/240 pk en zelfs 228 kW/310 pk. Alle (T)FSI-motoren moeten op loodvrij 98 rijden, of er moeten andere bougies in, maar dan bereiken ze hun maximum vermogen niet meer. Vanaf 2009 zijn die rappe versies vervangen door de 2,0 TSI met 155 kW/210 pk (FR) en 177 kW/240 pk (Cupra). Het spreekt voor zich dat deze snelle versies zeldzaam zijn en veel kostbaarder in gebruik en onderhoud. Bij de diesels is de 1,9 TDI (77 kW/105 pk) er gedurende heel de levensloop van de Leon geweest. Vanaf 2009 is dit ook de basis voor de zeer zuinige Ecomotive-versies. Daarnaast is de 2,0 TDI met 103 kW/140 pk altijd geleverd. De 2,0 TDI met 147 kW/200 pk is er alleen als FR, vanaf 2009 heeft die 125 kW/170 pk. Het aantal uitvoeringen van de Leon is enorm. Er is een naamloze basisversie, gevolgd door de zeer populaire Reference, Sport, Sport-Up en Stylance. Daarnaast is er een enorm aanbod tijdelijke versies, zoals de Active Style, Dynamic Style, Streetstyle, 25 Edition en Good Stuff.

De Seat Leon als occasion

Mede door de lange looptijd van het model is er een enorm occasionaanbod. Bepaal eerst aan de hand van het voorgaande overzicht precies wat je wilt, om vervolgens naar budgetten, uitrusting, bouwjaren enzovoorts te kijken. De Leon wordt vaak gekocht door sportieve automobilisten, die de neiging hebben niet al te zachtzinnig met de auto om te gaan. Let dus nog meer dan bij andere merken op sporen van (zware) schade (kleur/glansverschil, ongelijke lasnaden, matig spuitwerk etc.) en op een gedegen onderhoudshistorie. Een Leon die is verwaarloosd en ‘afgetrapt’ kan snel een bodemloze put worden. Dat geldt niet alleen voor de heel sportieve versies, maar ook voor normale uitvoeringen die in verkeerde handen zijn geweest. O ja: er zijn ook andere kleuren dan zwart, die kunnen best eens iets goedkoper zijn. Het grote aanbod bepaalt ook dat je voor een Leon niet ver van huis hoeft.

De proefrit

Je moet er maar van houden, zo’n zogenaamd sportieve auto. Ook de normale uitvoeringen van de Leon zijn erg hard en dus oncomfortabel geveerd. Uitvoeringen zoals de Sport, FR en Cupra, zijn vrijwel zo hard als de raceversies, dat is lekker als je een circuit in je achtertuin hebt. In het interieur overheerst bandengeluid. Door de lage en vloeiende daklijn is de instap zowel voor als achter niet ideaal, maar de hoofdruimte is wel voldoende. De bestuurdersstoel kan opvallend laag worden afgesteld. De carrosserie is zeer onoverzichtelijk, daarvoor maakt die lage zit niet uit. Versies met sportstoelen zitten erg goed, mits je een niet te breed postuur hebt. De normale stoelen zitten ook voldoende. Het gemiddelde verbruik is zeer afhankelijk van de gekozen motorisering en je rijstijl. Met een 1,6 rij je bij normaal gebruik 1 op 12,5.

Conclusie

De Seat Leon is een heel uitgesproken keuze. Het model en de stijl van de auto spreken je aan… of niet. Alternatieven zijn er wel, maar die moeten je maar net liggen. Technisch is de Leon beslist niet de sterkste auto die je kunt kopen, maar wie valt voor dit model, neemt dat voor lief.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Auto Traa B.V., Nijmegen

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.