logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Clio II 1e facelift

Ondergewaardeerde occasion

Deze Renault Clio is als occasion onterecht vaak een beetje ondergewaardeerd. Nu ze flink op leeftijd zijn, liggen de prijzen op en lekker laag niveau.

Pluspunten
  • Rijdt best comfortabel
  • Prima ‘startersauto’
  • Vriendelijke uitstraling
  • Kwalitatief best goed
Minpunten
  • Op leeftijd

Wat vindt de Wegenwacht?

Deze generatie Clio behoort tot de kwalitatief beste auto’s die Renault in vele jaren heeft gemaakt.

  • Het enige wat voorkomt zijn elektrische storingen, die in de regel zijn terug te voeren op corrosie door vocht in stekkerverbindingen, zekeringen en dergelijke. Onder meer het pomp- en het hoofdrelais zijn bekende ‘stoorzenders’.
  • 'Rommelgeluiden’ uit de voorwielophanging worden veroorzaakt door te ruime stuur- of fuseekogels en dergelijke. Normaal gesproken kan dat geen kwaad, het valt onder normale slijtage, maar kan wel bij een APK een afkeurpunt zijn en dan is vervanging van een en ander noodzakelijk.
  • De transponder van de contactsleutel gaat ook nog wel eens stuk. De auto kan dan feitelijk alleen nog met de reservesleutel worden gestart. Geen gek idee dus, om die op een ‘geheime’ plek in de auto mee te nemen. Als dit gebeurt, is het wel verstandig meteen via Renault een nieuwe sleutel te bestellen.

Over de Renault Clio

De verschillende generaties van de Clio horen steeds bij de meest verkochte Renault-modellen. Deze tweede generatie is misschien niet de spannendste of de meest modieuze auto in zijn klasse, maar wel een die aandacht verdiend. De Clio kan zich uitstekend meten met de meest verkochte modellen in deze klasse, maar staat net wat minder ‘in the picture’. Daardoor is de markt minder overspannen en de prijzen liggen gemiddeld wat lager. Dit is een heel goede auto voor beginnende automobilisten, met een nog bescheiden budget.

Uitvoeringen en varianten

Alle varianten van deze Clio zijn als drie- en als vijfdeurs geleverd. De snelle versies Clio Sport 2.0 en 3.0V6 laten we buiten beschouwing.

  • Er is steeds keuze uit vier benzinemotoren en eerst één, later twee en toen zelfs drie diesels.
  • In eerste instantie was er een 1,2 benzineversie (43 kW/58 pk), gevolgd door een 1,4 (55 kW/75 pk), 1,6 (66 kW/90 pk) en een 1,6-16V (79 kW/107 pk).
  • In 2001 is er flink in het programma geschoven. De 1,2 bleef ongewijzigd, maar er kwam een zestienklepper naast, met 55 kW/75 pk. De 1,4 zestienklepper levert dan 72 kW/98 pk en de 1,6 16V bleef ook ongewijzigd.
  • Qua diesels was er in eerste instantie alleen een 1,9D met 47 kW/64 pk. In 2001 heeft die plaatsgemaakt voor de nieuwe 1,5 dCi met 48 kW/65 pk, een jaar later aangevuld met de 60 kW/82 pk-versie en nog een jaar later met de 73 kW/98 pk 1,5 dCi.
  • In 2004 is er een facelift doorgevoerd, waarbij de Clio een nieuw front kreeg met grotere koplampen en in tweeën gedeelde grille.
  • In eerste instantie hanteert Renault de vertrouwde lettercombinaties RL, RN en RT voor de diverse uitvoeringen, vanaf 2001 tot de facelift zijn op volgorde van compleetheid de uitvoeringen Authentique, Expression, Dynamique, Privilège en Initiale gevoerd.
  • Vanaf de facelift bleven die namen gehandhaafd als ‘ambiances’, met als uitvoeringen Basis, Comfort en Luxe.

De Renault Clio als occasion

Zonder aanwijsbare redenen staat de Clio altijd in de schaduw van de bestsellers, zoals de Peugeot 206. Voor de wat nuchterder occasionkoper is dat fijn, want daardoor zijn de vraagprijzen voor Clio’s vriendelijker dan voor die 206. Er staan er nog genoeg te koop om niet ver van huis te gaan om een in alle opzichten geschikt exemplaar te vinden.

Vrijwel het hele aanbod van de normale versies valt inmiddels in de heel overzichtelijke prijsklassen. Veel exemplaren van dit model hebben natuurlijk vaak een flinke boodschap achter de wielen. Een kloppende onderhoudshistorie is gewenst, maar de algehele conditie van de Clio zegt het meest.

Laat zwaar verwaarloosde exemplaren maar lekker staan, er zijn genoeg keurige Clio’s te vinden. De normale benzinemotoren zijn overigens ook helemaal niet bang van flinke kilometerstanden. De diesels zijn intussen wel ‘uitgestorven’.

De proefrit

De Clio is niet alleen een kwalitatief goede auto, maar ook een fijn rijdende. Hij stuurt fijn, heeft een prima wegligging en bovendien is de Clio lekker comfortabel geveerd. De voorstoelen zijn wel wat zacht en bieden niet zoveel steun. Dat geldt met name voor de bovenbenen, want de zittingen zijn ook nogal kort. Zoiets wordt pas echt een bezwaar als je ritten van vele uren achtereen maakt. Stuurbekrachtiging hebben de meeste exemplaren niet, maar dat is geen enkel bezwaar, tenzij je een flinke hernia of zo hebt. De Clio is niet de ruimste in deze klasse, maar ach, als je er vooral alleen of met twee personen in zit, is ook dat bezwaar beperkt. Met een 1,2-16V moet je gemiddeld rond de 1 op 15 kunnen rijden.

Conclusie

Het voert te ver om te zeggen dat de Clio ondergewaardeerd is, maar hij staat gewoon in de schaduw van andere modellen. Laat ‘iedereen’ zich maar lekker verdringen rond die merken en types, met de Clio doe je een uitstekende keuze, voor heel verantwoorde prijzen.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Clio.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.