logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A6 V (C8)

Tijdloze reisauto

De Audi A6 en A6 Avant is een geweldige reisauto. Er is een flink tweedehands aanbod en hij is er als stekkerhybride. Door zijn tijdloze uiterlijk voelt hij ook als occasion als nieuw aan.

Pluspunten
  • Comfort
  • Breed aanbod aan motoren en uitrustingsniveau's
  • Ook als PHEV
Minpunten
  • Duur

Wat vindt de Wegenwacht?

Deze Audi A6 is een betrouwbare auto en kent maar twee kleine, vaak voorkomende storing.

  • Het sleutel/keyless systeem geeft soms storingen, hierdoor reageert de auto niet meer op de afstandsbediening en springen de sloten dus niet open. Je kan de deur wel openen met de noodsleutel. Starten kan vervolgens door de sleutel op de ‘noodplek’ te leggen (zie instructieboekje). Deze plek wordt vaak aangegeven met een afbeelding van een sleutel en een WiFi pictogram.
  • Het wil nog wel eens voorkomen dat het infotainmentscherm uitvalt. Door te resetten doet hij het meestal weer. Houdt daar voor de aan/uit knop 30 tellen ingedrukt. Hierdoor start het systeem opnieuw op.

Waar praten we over?

De Audi A6 loopt al decennia mee en is de grote zakenauto van het Duitse merk. Hij is er als limousine en als stationwagon. Stationwagons heten bij Audi steevast Avant. In deze test hebben we het over over zo’n stationwagon en wel met de bouwjaren 2018 tot en met 2024.

Dit model A6 heeft net als zijn voorganger een tijdloos uiterlijk. Voordeel daarvan is uiteraard dat je niet snel rondrijdt in een voor het oog verouderd model. Zoals te doen gebruikelijk is de A6 leverbaar als voorwielaandrijver maar ook als Quattro vierwielaandrijver. Dat laatste komt het weggedrag ten goede, biedt meer grip onder winterse omstandigheden en helpt bij het trekken van een caravan of aanhanger.

Uitvoeringen en varianten

De Audi A6 is er met een keur aan benzine- en dieselmotoren. Verder is de A6 er als limousine en als stationcar.

  • En hij is er vanaf bouwjaar 2020 ook als plug-in hybride. Zo’n hybride is altijd een vierwielaandrijver.
  • De A6 Allroad staat hoger op de wielen en is gebouwd tot 2023.
  • De S6 en S6 Avant zijn extra sportief en alleen geleverd in 2019 en 2020.
  • De A6 is er in diverse uitvoeringen: Advanced, Pro Line, Business Edition, S Edition, Edition Competition.
  • De motorversies worden al naar gelang hun maximumvermogen aangeduid als 40 TFSI, 45 TFSI, 50 TFSI en 55 TFSI (benzineversies). De diesels als 35 TDI, 40 TDI, 45 TDI en 50 TDI.
  • De motoren en uitvoeringen zijn vervolgens te combineren met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving (Audi noemt dat Quattro).
  • Vreemde eend in de bijt is de uiterst potente RS6, wat altijd een stationcar is.

De Audi A6 Avant als occasion

Er is een zeer ruim tweedehands aanbod van dit model Audi A6. Wij vonden op een willekeurige dag in juni 2025 liefst ruim 691 gebruikte exemplaren op internet, waarbij het overgrote merendeel (meer dan 500 stuks) stekkerhybrides waren. Daarna volgen de benzineversies en van de diesels waren er slechts 30 in heel Nederland te koop.

Prijzen voor dit model A6 zijn stevig. De diesels met erg hoge kilometerstanden zijn daarbij logischerwijs het minst duur. Benzineversies met ruim 200.000 km op de teller kosten vanaf zo’n 28 mille. Een nette A6 45 TFSI Avant met zo’n anderhalve ton ervaring kost al snel 30.000 euro en de echt fraaie exemplaren met een lage km-stand die te koop staan bij een dealer, gaan al snel naar de 40.000 euro en meer.

Daar staat tegenover dat je een auto koopt met zeer moderne techniek en met een verfijnd weggedrag. Het is verstandig om naar een dealer te gaan – wij reden met een exemplaar van Pon Center Barneveld – omdat je daar garantie krijgt en omdat daar exemplaren staan die zijn nagekeken. Wees sowieso alert op gebruikssporen.

De proefrit

Wij maken een proefrit met een fraai en gezond exemplaar met maar 20.000 kilometer op de teller. Het is 50 TFSI Quattro S-Line met een plug-in hybride aandrijving uit november 2023. Hij is goed voor 300 pk. Wat vooral opvalt – dat geldt trouwens ook voor de ‘gewone’ benzineversies – is hoe mooi zo’n Audi rolt; alsof rolweerstand niet bestaat. Verder is de A6 erg stil. Alleen bij hard optrekken hoor je de viercilinder werken. Verder is het materiaalgebruik van prima kwaliteit en is de afwerking onberispelijk. De diverse schermen zijn logisch te bedienen maar vragen wel wat gewenning door de vele mogelijkheden die er in schuilgaan. De automaat schakelt schokvrij. Kies je voor de PHEV dan is het goed om te weten dat je hybride kan rijden, maar ook louter elektrisch (maximaal 60 kilometer) en dat je stroom kan bewaren. Hij rijdt dus niet – zoals sommige hybrides – eerst alle stroom eruit. Je kunt er voor kiezen de stroom pas te gebruiken als je de bebouwde kom inrijdt.

Je koopt een A6 Avant natuurlijk ook vanwege de grote kofferbak. Die is met minimaal 565 en maximaal 1680 liter zeer goed bruikbaar en zelfs meer dan die van bijvoorbeeld de Volvo V90. De BMW 5-serie Touring is wat dit betreft nipt groter. De Audi A6 mag 2.000 kilogram aan de trekhaak hebben. Dat geldt ook voor de PHEV.

Wel is het zo dat de stekkerhybride 100 liter minder bagageruimte heeft door de aanwezigheid van een accupakket dat onder de bodem van de achterbak schuilgaat.

Conclusie

De Audi A6 Avant is een fantastische, comfortabele reisauto. Ons advies is om een plug-in hybride versie te kiezen in verband met de steeds strenger worden milieu-eisen en milieuzones. En als je toch bezig bent zoek dan naar een rijk uitgerust exemplaar. Dat is gewoon fijn en die hebben een betere restwaarde.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Audi A6 Avant.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Center Barneveld, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.