Auto Review Renault Twingo III
Leuk, eigenwijs en handig
Renault - Twingo
- Pluspunten
- Compact en wendbaar
- Lekker eigenwijs model
- Best betrouwbaar
- Minpunten
- Beperkt rijcomfort
Wat vindt de Wegenwacht?
Deze generatie van de Twingo toont zich uitermate betrouwbaar. De enige klacht die bij de Wegenwacht bekend is, betreft een niet herkende sleutel, maar ook dat is vrij zeldzaam. Mocht de reservesleutel beschikbaar zijn, dan kan het zo zijn dat die door de auto wel wordt herkend, maar zekerheid is daarover ook niet te geven. Een andere oplossing is niet bekend, als de Twingo echt niet start, dan moet die op transport naar de garage.Waar praten we over?
Voor deze Twingo heeft Renault het over een heel andere boeg gegooid. Er is samenwerking gezocht met Daimler-Benz, fabrikant van smart, om samen een auto in de meest compacte klasse te ontwikkelen. Daarbij diende de basisopzet van smart als uitgangspunt: motor achterin, tussen de achterwielen. Technisch is de Twingo daarmee verwant aan de smarts fortwo en –vooral- forfour van dezelfde bouwjaren. Sterke eigenschap is daarbij het behoorlijk hoge kwaliteitsniveau. Het is alleen wel een compleet ander ding dan de twee eerdere en heel succesvolle Twingo’s, die beide ‘gewoon’ voorwielaandrijving met de motor dwars voorin hadden. Dat resulteert er onder meer in dat enthousiaste eigenaren van een vorige Twingo niet ‘automatisch’ overstappen op een nieuwe. Het gevolg daarvan is weer dat de verkoop van deze Twingo achterblijft bij zijn voorgangers.Uitvoeringen en varianten
Er zijn geen carrosserievarianten op deze Twingo. Er komen wel drie verschillende motortypes voor. De basismotor is de SCe 70, een 1,0 liter driecilinder met 52 kW/71 pk. Daarnaast is er de TCe 90, een overbekende Renault-motor, met een iets kleinere cilinderinhoud (0,9 liter), maar dank zij een turbo haalt die 66 kW/90 pk. Sinds eind 2016 is er ook de TCe 110, uitsluitend voorbehouden aan de top-uitvoering GT, met inderdaad 80 kW/108 pk. Naast de handgeschakelde vijf-versnellingsbak is er ook een moderne, zestraps automatische transmissie. Op de TCe 90 was die er al vrijwel vanaf de verkoopstart, in de SCe 70 is die leverbaar sinds voorjaar 2017. Renault heeft ook al aardig geschoven in het leveringsprogramma. Aanvankelijk heetten de diverse uitvoeringen Authentique, Expression en Dynamique. In het voorjaar van 2017 zijn die namen vervallen. Bij de SCe 70 zijn die uitvoeringen vervangen door de Life, Limited en Intens. De TCe 90 is er sinds die wijziging uitsluitend nog als Intens. In het najaar van 2015 tot begin 2016 is er met beide normale motoren een actieversie geweest, die ‘Serie Signature VIVA’ heet.De Renault Twingo als occasion
Er is steeds een flink aanbod gebruikte Twingo’s in het land te vinden. Op occasionzoeksites is het wel verstandig goed te kijken naar dat aanbod. Er staan ook nogal wat exemplaren te koop, die strikt genomen niet onder de occasions vallen. Dat zijn voorraadauto’s van dealers, in sommige gevallen zelfs al van het vorige registratiejaar. Feitelijk zijn die dus nieuw. Uiteraard zijn er ook volop ‘echte’ occasions. Vooralsnog zijn de officiële Renault-dealers bij uitstek de meest geschikte ‘vindplaats’ voor een gebruikte Twingo. De dealers kennen voor jonge gebruikte Renaults het label ‘Top Occasions’, met onder meer 12 of 24 maanden garantie. Hier en daar duiken jonge Twingo’s ook op in de occasionvoorraden van dealers van andere merken. Renault is ook erg actief op het gebied van ‘private lease’, met name met de Twingo. Dit verschijnsel is nog relatief nieuw, maar als die contracten aflopen, zal het aanbod jonge, gebruikte Twingo’s alleen nog verder groeien.De proefrit
Een deel van het idee achter het concept van de Twingo is om op een lengte van slechts 360 cm ruimte voor vier personen te maken. Mede daarom heeft de Twingo ook standaard vier deuren en een achterklep. Deze op zet is op zich gelukt, maar enige inschikkelijkheid is wel gewenst als je er met z’n vieren in gaat zitten. Het kàn. De totaal andere opzet van de Twingo betekent ook dat hij geen ‘motorkap’ heeft aan de voorzijde. Het plaatwerkdeel is hier alleen los te maken en naar voren te schuiven, om bijvoorbeeld ruitensproeiervloeistof bij te vullen. Het oliepeil controleren, een handeling die we ook elke particuliere autobezitter van tijd tot tijd regelmatig aanbevelen, is al een ingewikkelde kwestie. Hiervoor moet de mat uit de bagageruimte omhoog en er moeten zes schroeven worden losgedraaid om de motor-‘plaat’ los te nemen. Dat zien we er in de praktijk gauw bij inschieten. De bagageruimte is met 219 liter inhoud overigens heel bescheiden. Daarbij is het verstandig hier geen boodschappen neer te zetten, met daarbij bijvoorbeeld chocola of diepvriesproducten, want boven de motor wordt het veel warmer dan in de bagageruimte van een auto met de motor voorin, ondanks de dikke isolatiemat. Hoe de rijervaring met de Twingo bevalt, is sterk afhankelijk van de omstandigheden. Zijn compacte maatvoering maken ‘m tot een prima stadsauto en hij is heerlijk wendbaar. Op buitenwegen en vooral op snelwegen wordt de ervaring anders. Door de motor achterin is de voorkant erg licht. Daardoor wordt de Twingo onzeker en lichtelijk zoekerig en dat geldt helemaal bij zijwind, of als je vrachtwagens passeert. Om dit effect te beperken is het onderstel nogal stevig afgestemd. Oneffenheden, bijvoorbeeld richels van viaducten, worden hierdoor vrij hard doorgegeven en bovendien is de demping zó stug, dat elke hobbelt minstens twee keer wordt gevoeld. Het brandstofverbruik is uiteraard ook sterk afhankelijk van de wijze van gebruik. Met een SCe 70 reden we met veel snelweg gemiddeld 1 op 15 á 16. Het kàn soms wat zuiniger, maar echt superzuinig is de Twingo niet. Dat bezwaar is uiteraard beperkt als relatief weinig, zeg minder dan 10.000 kilometer, per jaar wordt gereden.Conclusie
Deze Twingo is leuk en koddig om te zien, vooral door zijn bijzondere verhoudingen. Hij oogt sympathiek. In stadsverkeer heb je er een heerlijk maatje aan, maar als je er ook veel snelweg mee rijdt, dan wordt het plezier wat minder.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
