Auto Review Lexus Nx-Serie I
Aangenaam scherp
Lexus - NX300h
Conclusie
Het mag niet de eerste kleine SUV op de markt zijn, de Lexus NX300h is wel een van de betere. Foutloos is de Japanner niet: de ergonomie laat te wensen over, evenals het zicht rondom. Daar staat tegenover dat de NX300h geweldig zit en verrassend comfortabel rijdt. Verder heeft zijn hybride aandrijflijn een aangenaam effect op het brandstofverbruik. Voor wie er gevoelig voor is, is het bovendien een blikvanger van jewelste.Type auto en prijs
Lexus baarde in 2005 opzien met een hybride SUV. Hoewel Volkswagen en Mitsubishi dat voorbeeld volgden, kreeg het initiatief verder weinig navolging. De rest van de autowereld stak zijn energie liever in het ontwikkelen van nieuwe SUV's. Kleinere modellen bijvoorbeeld. Die verkopen goed; ze verbruiken minder brandstof en hebben een vriendelijkere uitstraling dan hun grote broers. Inmiddels is de keuze overweldigend; je kunt voor een kleine SUV net zo goed bij de luxe merken terecht als bij Kia, Nissan of Ford. Als laatkomer maakt Lexus een spectaculaire entree door zijn kleinere SUV van een scherp gesneden maatpak te voorzien. En een hybride aandrijflijn natuurlijk! De prijzen van de Lexus NX300h beginnen bij € 45.990. Voor dat geld rijd je een tweewielaangedreven versie. Er bestaat ook een 4WD-uitvoering: die kost 5 mille meer.Hoe rijdt de Lexus NX300h
Of ze nu groot zijn of klein; bij de ontwikkeling van een SUV ligt de nadruk meestal niet op rijcomfort. Hoewel de NX300h er uit ziet alsof hij voor snelheid is gemaakt, blijkt het vooral een comfortabele reiswagen. Een aangename verrassing, die er alleen maar plezierig op wordt door de voortreffelijke stoelen waarvan de auto is voorzien. Achter het stuur houd je het moeiteloos uren vol, al moeten we daarbij wel een kanttekening plaatsen. De NX300h is voorzien van drie verschillende rijstanden, die rechtstreeks effect hebben op de gasrespons. Met dank aan zijn hybride aandrijflijn heb je standaard de beschikking over een royale 197 pk. Het ligt voor de hand wat er gebeurt wanneer je de sportstand selecteert. De Lexus maakt grote stappen, maar zodra de brandstofmotor in toeren klimt, zet hij ook een keel op. Dat is geen prettig gehoor en werkt op den duur vermoeiend. Het is fijner om de NX300h in de standen ‘Normal’ of ‘Eco’ te rijden. In het laatste geval reageert de SUV weliswaar iets trager, maar de aangename stilte aan boord komt zo extra tot zijn recht. Je zou haast té ontspannen raken: de duurste NX300h is onder meer uitgerust met adaptieve cruise-control, een rijstrookassistent en een zelfstandig remsysteem. Gelukkig zet het beperkte zicht rondom je weer met beide benen op de grond; zijn uitgebreide achteruitrijcamera is alles behalve overbodige luxe.De Lexus NX300h van binnen
Bij het betreden van de NX300h bekruipt je het gevoel dat je een 'deja vu' beleeft; die middenconsole komt je wel héél bekend voor. De interieurontwerpers hebben zich door de spraakmakende buitenkant van de auto laten inspireren. En dus heeft de middenconsole dezelfde vorm als de voor- en achterzijde van de SUV. De bediening is weinig intuïtief; de knoppen zitten over meerdere 'verdiepingen' verspreid. Er is wel een centraal bedieningsorgaan, maar dat is een touchpad zoals je die normaliter op een laptop aantreft. Wanneer je snel iets wilt aanpassen, druk je toch liever op een knop. In het geval van de Lexus is dat dan even zoeken. Het interieur is wel erg fraai om te zien, opgetrokken uit luxe materialen. In onze testauto zat zelfs écht hout op het dashboard, zo verzekerde ons de PR-man. Het werkt; de SUV geeft een gevoel van verwennerij. Dat zit 'm niet alleen in de aankleding, maar ook in voorzieningen als een elektrisch neer te klappen achterbank. Ook de andere passagiers profiteren mee, want zolang je er niet met vijf volwassenen in gaat zitten, geniet iedereen van een comfortabele reis. Met een bagageinhoud van 550 liter lopen de Japanners keurig in de pas met de concurrentie.De Lexus NX300h en het milieu
De NX300h is verkrijgbaar met en zonder vierwielaandrijving. Kies je voor de 4WD-versie, dan legt de auto ruim 1.700 kilo gewicht in de schaal. Desondanks realiseerden wij moeiteloos een verbruik van 1 op 14; een aardige score voor zo'n zwaargewicht. De vierwielaangedreven versie mag een aanhanger trekken van 1.500 kilo, maar dan kun je zo’n verbruik natuurlijk op je buik schrijven. Welke uitvoering je ook kiest; de Lexus komt in aanmerking voor 20 procent bijtelling.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
