logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Sportage IV

Stoer werkpaard van topkwaliteit

Kia - Sportage

Wat vindt de Wegenwacht?

De Kia Sportage is typisch een auto die vaak relatief zwaar wordt belast. Stouw maar vol, hang er maar een flinke aanhanger achter, het is zogezegd een luxe-werkpaard. Dat maakt deze Kia allemaal niks uit. Kwalitatief is het een ijzersterke auto en ondanks dat ‘zware gebruik’ is er bij de Wegenwacht niet één euvel bekend dat wel eens vaker voorkomt. Onder bepaalde omstandigheden (onderhoud hij de dealer, kilometrage per jaar etc.) geeft Kia liefst zeven jaar garantie op alle modellen, dus ook op de Sportage. Met zo’n kwaliteitsniveau is dat echt geen wilde gok van Kia, maar als occasionkoper is het wel zo lekker dat een auto van enkele jaren oud nog steeds in de fabrieksgarantie valt! Check voor aankoop zeker even of dat nog het geval is.
De Kia Sportage is als occasion heel gewild. Wie in deze klasse een occasion zoekt, doet er goed aan de Sportage tenminste te overwegen. Los van het feit dat het één van de beste auto’s is die te koop zijn, rijdt hij ook nog eens heel aangenaam.

Waar praten we over?

Na een aantal jaren consequent heel goede auto’s aanbieden, heeft Kia ook in de klasse van de SUV’s boven de middenklasse een ijzersterke positie bekleed. Dit is de vierde generatie van de Sportage in ruim twintig jaar en zo langzamerhand zijn er ook onder occasionkopers heel trouwe Kia-rijders te vinden, juist ook in deze klasse. Zoals dat ook bij de voorgaande twee generaties het geval was, is deze Kia onderhuids identiek aan het model van Hyundai in dezelfde klasse. In dit geval is dat de Tucson. De Kia heeft echter een heel eigen gezicht, dat zeker zo onderscheidend is als het zustermodel. Welk van de twee de voorkeur heeft, dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Uitvoeringen en varianten

De Sportage is er met een keuze uit twee benzinemotoren en drie diesels. Beide benzinemotoren meten slechts 1,6 liter ne leveren heel verschillende vermogens: 97 kW/132 pk of 130 kW/177 pk. Er zijn twee dieselversies met 1,7 liter, goed voor 85 kW/115 pk of 104 kW/141 pk. Als top-diesel is er in slechts één versie een 2,0 liter met 136 kW/185 pk. De sterkste benzinemotor is er ook met vierwielaandrijving en een zeventraps automaat. Bij de diesels is de sterkere 1,7 liter altijd gekoppeld aan de zeventraps automaat. De 2,0 liter is de enige diesel met vierwielaandrijving en ook die is standaard voorzien van een automaat, maar dat is een zestraps. De overige versies hebben een handgeschakelde zesbak. Het oorspronkelijke leveringsprogramma was EconomyLine, ComfortLine, DynamicLine, ExecutiveLine en GT-Line. Deze laatste heeft een iets afwijkend front. De EconomyLine is al na een jaartje uit het programma gehaald, bij gebrek aan belangstelling. Helemaal in het begin was er ook een First Edition, uiteraard heeft die na een aantal maanden ook het veld geruimd. De versie met de 2,0 liter dieselmotor is er uitsluitend als ExecutiveLine. In 2017 was er als tijdelijke versie ook een ‘Black Edition’.

De Kia Sportage als occasion

Er staat een aardig ruime collectie gebruikte Sportages in het land. Gek genoeg zijn de diesels nauwelijks te vinden en exemplaren met automatische transmissie zijn ook schaars. Merkwaardig, een diesel past traditioneel juist sterk bij dit soort auto. opvallend is verder dat er exemplaren bij zijn die in betrekkelijk korte tijd al forse kilometrages hebben gereden. Dat is op zich geen enkel bezwaar, het voordeel hiervan is juist dat er al lekker op is afgeschreven en de prijzen dus minder hoog zijn. wie als particulier zo’n fijne SUV koopt, om nog aardig wat kilometers te rijden en daarbij een flinke caravan, paarden- of boottrailer wil meenemen, kan ook prima uit de voeten met zo’n Sportage met praktijkervaring. Het gros van de gebruikte Sportages staat nog te koop bij de Kia-dealers. Die kennen het label ‘Kia Top Selectie’ met onder meer tot vijf jaar en maximaal 130.000 kilometer garantie, die in veel gevallen de fabrieksgarantie overlapt. Die garantie is overigens ook in heel Europa gedekt. Natuurlijk is dit geen absolute voorwaarde. Je kunt best een gebruikte Kia Sportage kopen bij een dealer van een ander merk of een algemeen autobedrijf, maar dan moet er wel een aanwijsbaar prijsvoordeel zijn, om de genoemde voordelen te compenseren.

De proefrit

Deze Sportage is ongeveer van hetzelfde formaat als zijn voorganger. Dat is geen bezwaar, want h Het interieur is groot genoeg voor vier uit de kluiten gewassen volwassenen en leent zich ook voor lange ritten met z’n vieren. Het dashboards is wat ‘druk’ met al z’n knoppen en schakelaars, maar de bediening stelt nergens voor vraagtekens. De bagageruimte meet minstens 500 liter en dat is geen absoluut record, maar behelpen is anders. Het maximaal toegelaten aanhangwagengewicht verschilt nogal per uitvoering. Het varieert van 1.400 tot zelfs 2.200 kilo, afhankelijk van motorisering, twee- of vierwielaandrijving enzovoorts. De Sportage scoort heel goed qua rijeigenschappen. De elektrische stuurbekrachtiging is naar smaak in drie standen af te stemmen. De sterkere 1,6 liter benzinemotor is opvallend soepel en stil en heeft bij lagere toerentallen al volop trekkracht. De combinatie met de zeventraps automaat is erg fijn. Jammer dat je dan meteen vast zit aan vierwielaandrijving, terwijl heel veel kopers dat helemaal niet nodig hebben. Desondanks reden we met een 1,6 4WD met automaat een keurig gemiddeld verbruik van 1 op 11,5.

Conclusie

In zijn soort is de Sportage echt een dijk van een auto. Natuurlijk heeft lang niet iedereen aan de capaciteiten van een grotere SUV (aanhangwagengewicht, ruimte etc.), maar als dat wel het geval is, dan is de Sportage een erg goed rijdende auto, met een zeer hoog kwaliteitsniveau.
Deze auto is beschikbaar gesteld door n.v.t..

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.