Auto Review Toyota Corolla XII 1e facelift
Weer een slag beter
Toyota heeft de Corolla aan alle kanten verbeterd. Hij kreeg een strakker design, betere digitale gebruiksmogelijkheden en de vijfde generatie hybride aandrijflijn. Prijzen beginnen bij 33.995 euro.
- Pluspunten
- Aandrijflijn
- Veiligheidssystemen
- Ruimte
- Minpunten
Type auto en prijzen
De Corolla van Toyota is sinds 1966 (!) een van de vaste waarden van het Japanse merk. Door de decennia heen zijn er inmiddels 50 miljoen Corolla’s over de toonbank gegaan. Momenteel staat de twaalfde generatie in de showroom en die generatie is nu flink gefacelift.
Belangrijkste wijziging vind je onderhuids. De nieuwe hybrideaandrijflijn is er met een 1,8 liter en een 2,0 liter benzinemotor. Dankzij een opnieuw ontworpen Power Control Unit (PCU) en een kleinere en lichtere batterij, is de nieuwe Corolla tot 18 kg lichter. Uiterlijk bleven de wijzigingen beperkt tot een iets andere grille, koplampen en achterlichten. Daardoor ziet de auto er mooi strak uit. In Nederland zal de vernieuwde Corolla er als hatchback en stationwagon komen, waarbij de meeste mensen voor de stationwagon zullen kiezen, zo verwacht de importeur. Prijzen beginnen bij € 33.995. De stationwagon is in elke vergelijkbare versie 2.300 euro duurder dan de hatchback. Ga je private leasen houdt dan rekening met een vanafprijs van 499 euro per maand. Je krijgt op de Corolla tien jaar overdraagbare garantie tot 200.000 kilometer.
Hoe rijdt de Toyota Corolla
De 1,8 liter hybride aandrijflijn is goed voor een maximumvermogen van 140 pk. Voor de 2,0 liter variant is dat nu 196 pk. In beide gevallen geldt dat ze zijn gekoppeld aan een grotere elektromotor. Wij reden met de tweeliter versie. Een fijne krachtbron die levendig reageert op de bewegingen van het gaspedaal. Dat komt onder meer omdat de aandrijflijn nu altijd eerst de elektromotor inzet - voor een snelle respons - en dan pas de benzinemotor.
Nieuw is een systeem dat, zodra je het gas loslaat, kan inschatten hoe hard er afgeremd moet worden, waarbij rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld de auto voor je. Aan de hand daarvan wordt de mate van regenereren bepaald (afremmen door remenergie terug te winnen en om te zetten in stroom). Een knap systeem dat niet alleen veilig is maar ook efficiënt. Toyota heeft het in dit verband over Pro active Driving Assist.
Sturen doet de Corolla keurig precies en - voor een gezinsauto - met voldoende gevoel. De testauto was uitgerust met adaptieve cruise control – die past de ingegeven snelheid aan, aan die van je voorganger – en die deed zijn werkt mooi verfijnd.
Wat helaas afbreuk aan het geheel doet is de CVT-versnellingsbak. Hoewel het al een stuk minder is dan in het verleden laat die de motor soms nog steeds flink loeien, omdat hij het meest efficiënte toerental opzoekt. Je kunt er met de stand van het gaspedaal nog wat invloed op uitoefenen maar fijn is anders. Verder is ook het bandengeruis sterk aanwezig. Onder de testauto – een sportieve GR Sport – zaten 18 inch grote wielen. Een kleinere wielmaat en een band met een wat hogere wang zal de auto wat dat betreft waarschijnlijk goed doen. Op gebied van actieve veiligheid heeft de Corolla ook stappen gemaakt. Zo zijn het noodstopsysteem en de rijstrookassistent verbeterd maar er zijn ook diverse nieuwe systemen toegevoegd.
De Toyota Corolla van binnen
Vanaf het tweede uitrustingsniveau heb je nu een digitale cockpit. Het instrumentarium bestaat kortom uit een digitaal scherm waarop je uit diverse projecties kunt kiezen. Het infotainmentsysteem zit mooi hoog en laat zich eenvoudig bedienen. Het reageert lekker snel. Wel is de navigatie niet helemaal perfect. Soms worden commando’s aan de late kant doorgegeven aan de bestuurder. En het pijltje op het scherm dat zegt waar je bent, loopt soms wat achter met de werkelijkheid. Erg vervelend in druk stadsverkeer. De digitale cockpit leent zich voor zogeheten over the air updates. Zoals je ook een app op je smartphone kunt updaten, zo kan dat ook bij de software van deze Corolla. Op afstand dus. En nu we het toch over je smartphone hebben; die kun je draadloos opladen maar die lader is niet erg handig. Je telefoon glijdt heen en weer en stopt dan soms met laden.
De leefruimte voorin de auto is prima. Op de achterbank is voldoende beenruimte maar de hoofdruimte is voor lange pubers maar nèt aan. De kofferbak heeft een dubbele laadbodem en een verstelbare laadvloer. Direct achter de achterbank vind je een flinke bak om kleine spulletjes in op te bergen.
De Toyota Corolla en het milieu
Voor beide aandrijflijnen geldt een lagere CO2-uitstoot dan voorheen: de 1,8 liter heeft nu een uitstoot vanaf 100 gram CO2 per kilometer (2 gram lager dan voorheen) en de 2,0 liter heeft een uitstoot vanaf 102 gram per kilometer (16 gram lager dan voorheen).
Conclusie
De Corolla van Toyota is niet voor niets al jaren een bestseller. Het is een zeer goede all rounder en dankzij deze jongste facelift is hij weer een slag beter geworden dan hij al was. Ook het prijsniveau is netjes gezien het gebodene. Het enige dat je voor lief moet nemen is het geloei van de motor bij optrekken en versnellen, en het stevige bandenrumoer. Voor de rest niets dan lof!
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
