logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 3008 III

Zware dobber

Peugeot e-3008 GT

Pluspunten
  • Ruime garantietermijn
  • Hoogwaardige interieurafwerking
  • Fraai om te zien
Minpunten
  • Zware auto
  • Beperkte binnenruimte
  • Kostbaar

De 3008 is voor Peugeot een belangrijk model. Logisch dat de Fransen uitpakken met de derde generatie van het succesnummer, die voortaan ook volledig op stroom verkrijgbaar is. Toch kon de fabrikant nog wel eens een zware dobber aan de crossover krijgen.

Conclusie

De nieuwe Peugeot e-3008 is een plaatje om te zien. Dat geldt zowel voor de binnenkant als de buitenzijde. Bovendien is er die voor een Europese fabrikant unieke garantietermijn. Het oogstrelende ontwerp snoept echter wel de nodige binnenruimte af. Sowieso scoort de Peugeot matig op het gebied van gebruiksgemak. Het is daarnaast een zware auto en de prijs is minstens zo stevig. Voor 48 mille kun je in dit deel van de markt bij heel wat andere merken terecht, die op diverse testonderdelen hoger scoren.

Type auto en prijs

De derde generatie van de Peugeot 3008 is in meerdere opzichten anders. Om te beginnen besloten de Fransen de daklijn aan de achterzijde te verlagen. Daarnaast kun je de populaire crossover voortaan ook als elektrische auto aanschaffen.

De 3008 nieuwe stijl is geen coupé, wil Peugeot benadrukken. In dat geval was het dak al halverwege de carrosserie gaan wijken. Nu zit de knik ter hoogte van de C-stijl, zodat de crossover als fastback kan worden bestempeld: een kruising tussen een vijfdeurs auto en een coupé.

Precies andersom

De Peugeot wordt gebouwd op een gloednieuw platform, dat weliswaar ook geschikt is voor uitvoeringen met een verbrandingsmotor, maar in de basis is ontwikkeld voor EV’s. Voorheen was dat precies andersom! De EV is dan ook de eerste variant die in Nederland op de markt verschijnt. Prijzen beginnen bij € 48.190 voor een exemplaar met een 73 kWh groot batterijpakket.

Dat is niet de versie waarover het meest gesproken wordt. Vanaf 2025 kun je bij Peugeot namelijk ook terecht voor een uitvoering met 98 kWh aan batterijen, goed voor een theoretisch rijbereik van maar liefst 700 kilometer.

Warmtepomp optioneel

Bij Renault kun je weliswaar niet voor een Scenic met een dusdanig grote batterij terecht, maar 87 kWh is ook niet mis. En die duurdere uitvoering kost bij het concurrerende merk minder dan de voordeligste elektrische Peugeot. Bovendien krijg je bij Renault nog een warmtepomp op de koop toe: daar moet bij de e-3008 altijd voor worden bijbetaald, ongeacht de gekozen versie.

Om de concurrentie van repliek te dienen, komt de crossover in aanmerking voor een baanbrekende garantietermijn: acht jaar of 160.000 kilometer op de complete auto. Dat heeft geen enkele Europese fabrikant ooit eerder gedaan. De verwachting is, dat de komende jaren alle nieuwe Peugeots voor die verruimde termijn in aanmerking komen. Nu is dat nog twee jaar, zonder kilometerbeperking.

Hoe rijdt de e-3008 GT

De enige elektrische 3008 waarvoor je voorlopig in de Nederlandse showrooms terecht kunt, is een voorwielaangedreven versie met een 210 pk en 345 Nm sterke elektromotor. Die motorvariant kan ook overweg met een aanhanger: het trekgewicht bedraagt 1.250 kilogram.

Het leeggewicht van de Peugeot is net geen 2.100 kilogram: dat is aanzienlijk en heeft dan ook zijn weerslag op de rijeigenschappen. De acceleratie valt tegen – van 0 tot 100 kost bijna negen seconden - en de vering en demping zijn niet opgewassen tegen het extra gewicht van de 73 kWh batterij (dik 500 kilogram): er zit behoorlijk wat beweging in de koets. Het is dan ook zaak om een verkeerslicht of rotonde met beleid te naderen: anders wordt het al gauw ongezellig in de auto.

Beperkte bewegingsruimte

Peugeot wordt geroemd om diens prachtige interieurs en met de e-3008 leggen de Fransen de lat weer iets hoger. De weelderige middenconsole is een lust voor het oog, maar voor wie langer is gemiddeld, beperkt hij wel de bewegingsruimte. De zogenaamde i-Cockpit, waarbij je over het stuurwiel je instrumenten afleest, blijft een kwestie van smaak.

Wat ook voor geoefende Peugeot-rijders gewenning vraagt, is de nieuwe locatie van de keuzehendel van de transmissie. Die steekt voortaan uit het dashboard. Op de plek waar -ie voorheen zat - op de middenconsole - vind je nu de bedieningsknop voor de verschillende rijmodi. Tijdens onze eerste kennismaking gebeurde het ons herhaaldelijk dat we wilden wegrijden, maar in plaats daarvan de spaarmodus activeerden.

De e-3008 beschikt over een moderne veiligheidsuitrusting, al moeten rijhulpsystemen als adaptieve cruise control en dode hoek bescherming nog ouderwets van de optielijst komen. Op het aanraakscherm dat als klokkenwinkel fungeert, bevindt zich een snelkoppeling naar alle reddende engelen, zodat je de systemen die je storen eenvoudig uit kunt zetten. Die handeling zul je echter elke rit opnieuw moeten uitvoeren.

De e-3008 GT van binnen

We haalden al even kort het dashboard van de e-3008 aan. Dat is dus een aanraakscherm, maar niet zomaar eentje: het betreft een gebogen exemplaar, dat in de duurdere uitvoeringen uit één geheel bestaat. Rechts van het scherm vind je een aantal menu’s, waar je relatief eenvoudig jouw weg in kunt vinden. Voor de zaken die je het meeste gebruikt, kun je namelijk verschillende snelkoppelingen aanmaken, die onderaan worden weergegeven.

Het binnenste van de Peugeot ademt een huiselijke sfeer, met stoffen interieurdelen en sfeerverlichting. Het geheel moet volgens het merk associaties oproepen met een huiskamer, maar dan wel eentje waar de helft van de aanwezigen in het donker zit: voor de achterpassagiers is er namelijk niet in speciale verlichtingselementen voorzien.

Vrij zicht in je spiegel

De Peugeot is langer en breder dan voorheen, maar ook lager. Dat komt door de gekozen fastback-lijnvoering. De achterruit loopt zo schuin, dat er volgens de fabrikant geen noodzaak is voor een achterruitenwisser. Dat is niet onze ervaring: wanneer je alleen kunt terugvallen op de achterruitverwarming, duurt het nodeloos lang voor je vrij zicht hebt in je achteruitkijkspiegel.

Een ander gevolg van het ontwerp laat zich raden: voor lange passagiers schiet de hoofdruimte tekort. De beenruimte is net aan. Tenminste: wanneer je links of rechts op de achterbank plaatsneemt. In het midden kun je zelfs geen kind kwijt, omdat het uiteinde van de middenconsole te ver het interieur binnen steekt. De stroompunten zijn wel berekend op drie achterpassagiers: 1x 12V en 2x USB-C.

In tegenstelling tot de buitenmaten is de kofferbakinhoud van de e-3008 niet gegroeid. Daarin kun je nog altijd 520 liter aan bagage kwijt, al valt er boven de hoedenplank minder te stapelen dan voorheen. Wie daar de behoefte toe voelt, moet wachten op de (e-)5008: de grotere broer uit Peugeots crossoverfamilie.

Uiteraard kun je nog altijd de rugleuning van de achterbank neerklappen. De bagagebodem is variabel, maar daardoor ontstaat er nog geen vlakke laadvloer. Onder de bodem bevindt zich een vak waar je de laadkabels kunt opbergen. De Peugeot beschikt niet over een ‘frunk’.

De e-3008 GT en het milieu

Hoewel de nieuwe 3008 in de basis als EV is ontwikkeld, kan er op de bodemgroep ook een verbrandingsmotor worden toegepast. Uiteindelijk moet het motorenpallet bestaan uit verschillende elektrische aandrijflijnen, een plug-in hybride en een mild hybride.

Behalve de door ons gereden 210 pk sterke elektromotor kun je ook terecht voor een vierwielaangedreven variant met 320 pk en een trekgewicht van 1.350 kilogram. De e-3008 met een 98 kWh grote batterij is goed voor 230 pk. Beide versies worden in 2025 op de Nederlandse markt verwacht.

Net geen 400 kilometer rijbereik

Met 73 kWh aan accucellen kom je op papier 527 kilometer ver. Wij kregen de Peugeot in handen met een voor iets meer dan driekwart gevulde batterij. Op dat moment lazen we op de boordcomputer een rijbereik af van 375 kilometer. Tijdens onze kennismaking in het achterland van het Zuid-Franse Cannes scoorden we bij een buitentemperatuur van 22 graden een verbruik van 18,7 kWh per 100 kilometer, wat zou betekenen dat je in de praktijk net geen 400 kilometer komt op een volle lading stroom.

Om je te helpen optimaal gebruik te maken van de van huis meegebrachte energie, kon je voorheen een speciale ‘Brake’-stand inschakelen op de automaat. Die heeft echter het veld geruimd. In plaats daarvan tref je achter het stuur twee flippers aan, waarmee je invloed kunt uitoefenen op de mate waarin er remenergie wordt teruggewonnen. Dergelijke techniek kennen we al van concurrenten uit Korea, maar in dit geval geldt: beter goed gejat, dan slecht bedacht. De flippers zijn namelijk plezierig in het gebruik.

Addertje onder het gras

Ben je onderweg naar een bestemming die buiten het bereik van de in de batterij aanwezige stroom ligt, dan plant de e-3008 eigenhandig de benodigde laadstop(s) voor je in. Addertje onder het gras is wel, dat de accu’s op dit moment nog niet worden gepreconditioneerd.

Dat betekent dat de beloofde maximale laadsnelheid van 160 kiloWatt niet zal worden gehaald, totdat Peugeot deze techniek voor de crossover beschikbaar maakt. Naar verwachting zal dit in 2025 het geval zijn. Rond die tijd moet je ook een 22 kW boordlader kunnen aanvinken op de optielijst, waar zoals gezegd ook een warmtepomp op staat. Aan een reguliere laadpaal laadt de e-3008 met drie fasen.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.