Auto Review Opel Corsa D
Na jaren nog steeds dynamisch en gewaardeerd
De Opel Corsa is als occasion altijd een gewilde auto, feitelijk ongeacht welke generatie het is. Specifiek deze is nog eens extra geliefd. Dat komt voor een belangrijk deel door zijn vrijwel tijdloze, dynamische uiterlijk.
- Pluspunten
- Modern en flitsend uiterlijk
- Redelijke rijeigenschappen
- Blijvend zeer courant
- Minpunten
- Nogal wat technische euvels bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
Er zijn helaas wel diverse technische mankementen bij de Corsa bekend.
- Zo kan het element in de tank kapot gaan, waardoor de motor vrijwel geen benzine meer krijgt. Daarvoor moet in de garage de tank worden gedemonteerd.
- De lagerkapboutjes van de nokkenas kunnen loslopen. Dit kan ernstige schade veroorzaken, zoals een gebroken nokkenas.
- In de motor is een metalig gerammel hoorbaar en de motor kan slecht, op drie of zelfs twee cilinders lopen.
- Vocht in de elektronische regelunit kan tot allerhande klachten leiden, zoals een afslaande motor en spontaan bewegende ruitenwissers. In principe is dat een kwestie van droogmaken.
- Diverse elektronische storingen kunnen worden teruggevoerd op slechte massacontacten. Als duidelijk is om welk contact het gaat, is dat een kwestie van vast zetten, al is het lastig om erbij te kunnen.
- Opvallend is de sleutel die niet meer uit het deurslot wil. Een wegenwacht kan de sleutel er wel uithalen, maar waarschijnlijk is het slot niet meer bruikbaar.
- Een diesel die onder het rijden afslaat, wordt vaak veroorzaakt door een losse massadraad op de cilinderkop.
- Een 1,3 liter diesel heeft vaker dan gemiddeld een probleem met de EGR-klep, waardoor de motor inwendig vervuilt.
- De elektronisch gestuurde automatische versnellingsbak (Easytronic) is nogal slijtagegevoelig. Zeker bij wat oudere exemplaren is het zaak dat ook hieraan in het onderhoud aandacht wordt besteed.
Over de Opel Corsa:
De vierde generatie Corsa verscheen in 2006. Met deze Corsa startte Opel een heel nieuwe vormgeving, voor het hele merk eigenlijk. Deze Corsa is een stuk dynamischer om te zien dan zijn voorgangers. Dat heeft effect gehad, want dit model sprak ook een ander publiek aan. Jonger vooral, waarbij de driedeurs ook een andere groep kopers aanspreekt dan de vijfdeurs. Die kwam meer bij gezinnen terecht. In 2010 kreeg de Corsa een minimale facelift, maar onderhuids is er het nodige veranderd, met name aan het onderstel.
Uitvoeringen en varianten:
Er zijn liefst acht motorisaties waaruit de Corsa-koper kan kiezen.
- De 1,0 liter basis-benzinemotor met 44 kW/60 pk is een driecilinder en die is wat erg tam voor deze Corsa.
- De 1,2 liter (59 kW/80 pk) is wel een viercilinder en die brengt het er meteen al een stuk beter vanaf.
- De 1,4 liter met 66 kW/60 pk is de meest populaire motor in de hele serie.
- De 1,6 liter turbomotor is er met 110 kW/150 pk voor de GSi en 141 kW/192 pk voor de OPC. Beide zijn zeldzaam.
- De 1,3 liter diesel is er met 55 kW/75 pk of 66 kW/90 pk.
- Er is ook een 1,7 liter diesel met 92 kW/125 pk.
- De 1,4 liter benzinemotor is als optie ook geleverd met een viertraps automatische transmissie, de 1,2 heeft een semi-automaat, maar dan wel met vijf versnellingen.
- In het enorme leveringsprogramma komen de bekende Opel-namen Essentia, Edition, Enjoy, Selection, Sport en Cosmo. Alle varianten (m.u.v. OPC) zijn beschikbaar als drie- en als vijfdeurs.
De Opel Corsa als occasion:
Meer nog dan zijn voorgangers is deze Corsa super courant, ook nu het model al aardig op leeftijd geraakt. Er zijn grote aantallen van dit model verkocht, er is ook een groot occasionaanbod, maar tegelijk ook veel vraag. De kopersgroep van deze Corsa is gemiddeld wat jonger dan voorheen. Veel exemplaren zijn altijd uitsluitend particulier gebruikt, waardoor ze ook ‘op leeftijd’ vaak nog relatief lage kilometerstanden hebben. Maar er zijn ook genoeg exemplaren met kilometerstanden van ruim boven de 200.000 km.
Juist vanwege ruime aanbod is het vaak niet nodig om voor een gebruikte Corsa het halve land af te rijden. Waarschijnlijk staat er ook een prima exemplaar ‘om de hoek’ te koop. Uiteraard is het gros van alle exemplaren voorzien van een van de benzinemotoren. Ook dit model is als occasion niet populair als diesel. Voor een dergelijk exemplaar moet je echt goed zoeken.
De proefrit:
Achter het stuur valt direct de wat goedkoop aandoende afwerking op met veel harde kunststof in verschillende soorten. De elektrisch bediende stuurbekrachtiging maakt dat de Corsa vooral rond de rechtuit-stand doods en vaag aanvoelt. Op kruissnelheid is de besturing daardoor juist wat onrustig, omdat je nooit precies voelt wat de voorwielen doen.
Vering en schokdemping zorgen voor een redelijk comfort. Het harde onderstel van de Sport-uitvoering is bepaald geen verbetering vergeleken met een normale versie. Ook wordt de besturing daardoor nog onrustiger. In de bediening valt bij duurdere uitvoeringen de schakelaar van de cruise control op, die soms ook onbedoeld wordt bediend. De 1,0 en 1,2 liter motoren moeten er bij doorsnee gebruik hard voor werken.
De 1,4 is sterk genoeg voor het rijklare gewicht van ruim 1.100 kilo en komt uit op een gemiddeld verbruik rond 1 op 14. In de driedeursversies is het uitzicht schuin naar achteren dramatisch slecht. De vijfdeurs heeft een vlakker dak en meer glas, daarin is dit al een stuk beter.
Conclusie
De Opel Corsa moet het in hoge mate hebben van zijn flitsende uiterlijk. Kopers die daarvoor vallen, zullen enkele andere eigenschappen accepteren, zoals het iets te goedkoop afgewerkte interieur en de kwaliteit die niet op topniveau ligt. Dat neemt niet weg dat deze Corsa nog lang heel courant zal blijven.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
