logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Karoq I

Alternatief voor veel bestsellers

De Skoda Karoq is als occasion een geslaagd alternatief voor de meest verkochte modellen in deze SUV-middenklasse. Skoda heeft een complete lijn SUV’s, de Karoq is daarin het middelste model. Wie in de markt is voor zo’n SUV, doet er goed aan de Karoq te overwegen.

Pluspunten
  • Zeer ruim interieur
  • Rijdt voldoende comfortabel
  • Strakke, vrijwel tijdloze vormgeving
Minpunten
  • Enkele bekende euvels
  • Minder geliefd (onterecht!) dan diverse concurrenten

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij de 1,0 liter driecilindermotor komt het voor dat de motor niet meer reageert op het gaspedaal. De motor blijft wel stationair draaien. Dit is te herleiden tot een defect in het gasklephuis. Dat moet in de garage worden vervangen, maar de Wegenwacht kent wel een noodgreep waardoor de auto tenminste naar die garage toe kan rijden. De versies met automatische transmissie kennen soms een onjuiste weergave van de stand van de automaathandle op het dashboard. Zo herkent de auto niet dat die handle toch echt in de ‘P-stand’ staat, waardoor onder meer de deuren niet kunnen worden afgesloten met de afstandsbediening. Indien noodzakelijk kan dit alsnog gewoon handmatig met de sleutel gebeuren. Er kunnen ook andere, onlogische storingen optreden. De auto rijdt nog wel en de reparatie moet echt in de garage gebeuren.

Over de Skoda Karoq

Al vele jaren maakt Skoda deel uit van het Volkswagen-concern en daardoor is het logisch dat vrijwel elk model een ‘evenknie’ kent bij één of meer andere merken in de groep. De Karoq is zodoende verwant aan zowel de Volkswagen T-Roc als de Seat Ateca. In techniek en in ruimte is die familieband wel aanwijsbaar, maar een Skoda heeft toch ook een eigen karakter. Dat geldt zeker ook voor de Karoq. Aan de ene kant is dat een soort ‘no-nonsense’ imago, ‘doe maar gewoon, dat is gek genoeg’, maar aan de andere kant bewijst Skoda met elk model weer precies te weten wat de kleine noden van de moderne automobilist zijn. Dat blijkt uit tal van details, van de ijskrabber in de tankklep, via het parkeerkaartjesklemmetje aan de voorruit tot vele opbergmogelijkheden en handige haken en ogen in de bagageruimte.

Uitvoeringen en varianten

In de Karoq-lijn komen in totaal drie benzinemotoren en twee diesels voor. De basismotor is de 1,0 TSI driecilinder benzinemotor met 85 kW/115 pk. Daarnaast is er de zeer moderne 1,5 liter viercilinder TSI met 110 kW/150 pk, die net als de 1,0 in heel veel modellen wordt toegepast. Uitsluitend vanaf voorjaar 2019 tot voorjaar 2020 was er ook een 2,0 liter TSI, uitsluitend met de zeventraps DSG-automaat en vierwielaandrijving, goed voor 140 kW/190 pk. De 1,6 TDI-diesel levert net als de basis-benzineversie 85 kW/115 pk. Er was ook een 2,0 liter TDI met 110 kW/150 pk, uitsluitend in combinatie met vierwielaandrijving en de zeventraps DSG-automaat, maar die is medio 2018 al uit het programma verdwenen.

Zes versnellingen zijn standaard op alle handgeschakelde versies. De reeds genoemde zeventraps DSG-automaat is als optie geleverd in zowel de 1,0 en 1,5 benzinemotoren als in de 1,6 TDI. Vierwielaandrijving is naast de al genoemde versies ook leverbaar geweest in combinatie met de 1,5 TSI, van voorjaar 2019 tot voorjaar 2020.

De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid Ambition, Business Edition, Style en Sportline Business. Tijdelijke uitvoeringen zijn de Ambition Business, Clever Edition en Style Business.

In de loop van 2019 heeft Skoda het leveringsprogramma drastisch verkleind, tot slechts enkele uitvoeringen met elk van de nog toegepaste motoren.

De Skoda Karoq als occasion

Er bestaat geen logische verklaring voor, maar de Karoq is typisch een auto die nieuw vrijwel uitsluitend wordt verkocht aan particuliere automobilisten en slecht sporadisch wordt ingezet als zakenauto. Dat is gek, want bij diverse directe concurrerende modellen zien we een ander beeld. Er staat wel een behoorlijk aanbod gebruikte Karoqs in het land. Dat is mooi, want als potentiële koper heb je zo lekker de keuze en de kans is groot dat ‘de ideale Karoq’ redelijk in de buurt staat. Als we dat aanbod iets verder uitsplitsen, blijkt dat maar zo’n 10% van alle exemplaren een dieselmotor heeft. Dat sluit in zekere zin ook wel aan bij dat ‘zakelijke verhaal’. Veel opvallender is dat ongeveer twee derde van alle Karoqs is voorzien van de automatische transmissie. Dat is mooi, want die automaat is ook best een aanbeveling en die is dus ook volop te vinden. het overgrote deel van alle jonge, gebruikte Karoqs staat bij de officiële Skoda-dealers. Zoals Skoda is gekoppeld aan Volkswagen, is het ook logisch dat die merken ook onder hetzelfde dak als occasion worden aangeboden. Daarbij wordt ook hetzelfde ‘occasion-label’ gehanteerd, met alle daaraan verbonden voorwaarden. Kijk voor die voorwaarden èn het actuele occasionaanbod van alle dealers op www.dasweltauto.nl.

De proefrit

De Karoq is op de eerste plaats heerlijk ruim, precies zoals je van een middenklasse SUV mag verwachten. Voorin staat een paar opvallend goede stoelen. De zitpositie is ook met de stoel in de laagste stand relatief hoog en ook dat hoort zo bij een SUV. Voorin is er niets te klagen over het ruimte-aanbod, achterin is het naar verhouding zelfs riant. Vier volwassenen vinden een prima zitplaats in de Karoq. Dat is nou eens niet ten koste gegaan van de bagageruimte, want die bedraagt ook liefst minimaal 521 liter. Naast de nodige handige ‘haken en ogen’ is het ook praktisch dat de twee delen van de achterbankleuning zijn om te klappen als je achter de auto staat. Er is alleen geen volkomen vlakke laadvloer mogelijk.

Op de weg is de Karoq ook een typische SUV. De hoge zit in combinatie met een lichte gevoeligheid voor zijwind resulteert soms in wat zijdelingse bewegingen. Hetzelfde geldt in bochten (rotondes!), het lijkt alsof de carrosserie nogal overhelt, maar dat is niet zo. Op de weg valt ook op dat het onderstel vrij stug reageert op kleine oneffenheden.

De 1,0 liter driecilinder benzinemotor is voor het gros van alle kopers net krachtig genoeg. Wie nog wel eens op pad wil met een caravan, of een andere aanhanger, is meestal beter af met de 1,5 TSI. Die mag bovendien 1.500 kilo trekken (1,0: 1.200 kg, 1,6 TDI eveneens 1.500 kg). De Karoq is verder een heel gemakkelijk rijdende auto, iedereen kan er zo mee overweg. De handgeschakelde zesbak werkt heel fijn, maar de zeventraps DSG past heel goed bij het relaxte karakter van de auto en is nog eens een bijdrage aan comfort en bedieningsgemak. Met de 1,0 is een gemiddeld verbruik rond 1 op 15 in de praktijk haalbaar.

Conclusie

Het is verbazend dat de Skoda Karoq nog geen veel grotere schare ‘fans’ heeft. OK, het is Skoda’s eerste model in deze klasse, terwijl andere merken al langer meelopen. Dat neemt niet weg dat er best veel voor deze Skoda is te zeggen, in ruimte, voorkomen en praktische eigenschappen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.