Auto Review Renault Arkana I
Ruime coupé of krappe crossover?
De Renault Arkana is een crossover met een coupé-daklijn. Hartstikke hip natuurlijk, maar lever je daarmee niet ook in aan ruimte? Het occasion-aanbod van de Arkana is in elk geval groot.
- Pluspunten
- Ruimte kofferbak
- Comfortabel
- Groot occasion-aanbod
- Minpunten
- Nukkige automaat
- Stoterig op korte oneffenheden
Wat vindt de Wegenwacht?
De Wegenwacht vindt de Arkana een redelijk probleemloze auto. Wat de Wegenwacht geregeld tegenkomt als de Arkana stilvalt is:
- Bij de Hybride variant wil het wel eens voorkomen dat er bij een leeg gereden tank minimaal 10 liter brandstof bijgevuld moet worden. Een kleine jerrycan van 5 liter is dus onvoldoende.
- Het komt soms voor dat de bedrading van de sensoren in de uitlaat, te dicht langs de uitlaat zijn gemonteerd. Hierdoor kunnen deze kapotgaan. De Wegenwacht kan een noodreparatie verrichten maar daarna zal de auto naar de garage moeten.
Waar praten we over?
In eerste instantie was de Renault Arkana alleen bedoeld voor de Russische markt. Maar de Fransen maakten er uiteindelijk ook eentje voor de Europese markt. Die ziet er hetzelfde uit als de Russische variant uit 2019, maar het is toch echt een andere auto.
De Europese Arkana die wij kennen staat immers op een geheel andere bodemgroep (die van de Renault Kadjar) en heeft een hybride of een mild-hybride aandrijving. De Arkana is een crossover met een coupélijn. Oftewel: is het een ruime coupé of een krappe crossover? Het blijkt vooral het eerste. Hij is behalve hip en jeugdig ook volwassen in de omgang.
Uitvoeringen en varianten
- De Renault Arkana werd tussen 2021 en 2023 geleverd met twee benzinemotoren.
- De hybride krachtbron van de Arkana E-Tech Hybrid 145 wekt 145 pk op en 250 Nm koppel.
- De 1,3 liter mild-hybride benzinemotor van de Arkana 160 is goed voor 156 pk en 270 Nm. De mild-hybride was er als Techno en als R.S. Line
- De hybride aandrijflijn omvat een 1,6 liter motor en een elektromotor en was er als Zen, Evolution, Intens en Techno.
- Na 2023 verviel de mild-hybride versie.
De Renault Arkana als occasion
Er is een behoorlijk aanbod van de Renault Arkana, waarbij het merendeel van het aanbod is uitgerust met de hybride aandrijflijn. Prijzen beginnen bij zo’n 18 mille voor een mild-hybride versie met een flinke kilometerstand. Wij vonden een keurige E-Tech hybride 145 bij Renault-dealer Zeeuw & Zeeuw in Den Haag. Door het flinke aanbod – op een willekeurige dag begin 2025 stonden er ruim 400 te koop in Nederland - is er dus altijd wel een exemplaar dat aansluit bij jouw smaak en portemonnee.
De proefrit
Met zijn sportieve, vloeiende daklijn zal de Arkana veel mensen aanspreken. Het is helemaal de trend van het moment. De Arkana is een prima gezinsauto met de nodige binnenruimte. Maar door de aflopende daklijn zullen lange pubers wellicht hun kruin stoten tegen het dak. Verder merk je dat er hier en daar wat harde plastics zijn gebruikt die een beetje afbreuk doen aan de algehele kwaliteitsbeleving. Wat jammer is, want de Arkana is verder echt een prettige auto. Hij heeft veel veiligheidssystemen aan boord en voor deze klasse een forse kofferbak. Overigens ontbreekt daarin een dubbele laadbodem maar is de vloer wel keurig vlak en is er geen tildrempel.
Ondanks zijn sportieve uiterlijk rijdt de Arkana vooral comfortabel. In de sportstand – naast eco en normaal is dat één van de drie rijstanden - wordt hij zelfs vervelend hard. Gewoon in de normale stand laten staan, dan voelt hij prima. Wel merk je dat de Arkana kleine oneffenheden in het wegdek niet mooi weg filtert. De koets is dan in beweging in plaats van dat de auto in veert. Grote hobbels worden wel keurig verwerkt waarbij de achteras wat soepeler is geveerd dan de vooras. De besturing is prima voor het type auto en gelukkig niet te licht. Verder is het keurig stil aan boord, ook op snelwegtempo. De auto trekt verrassend rap op dankzij de elektrische hulp in de aandrijflijn.
Onrustige automaat
Helaas gedraagt de automaat zich onrustig. Soms wil je dat hij opschakelt maar dat gebeurt dan niet. Je blijft ‘hangen’ in een te lage versnelling. Dat is ongunstig voor het brandstofverbruik en het zorgt voor extra geluid. Je kunt er ‘omheen werken’ door even je gas te liften, waarna de automaat opschakelt. Maar zo’n work around kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Als gezinsauto kun je natuurlijk voor de (nog) ruimere Renault Kadjar kiezen, maar de Arkana is ruim en praktisch genoeg om er toch ook maar mee te gaan proefrijden. Door toepassing van een hybride aandrijflijn, bestaande uit een benzine- en een elektromotor met accupakket, stoot de Arkana relatief weinig vuiligheid uit per kilometer. Bovendien springt hij zuinig om met brandstof.Renault zorgt door middel van het regenereren van remenergie éneen speciale EV-stand dat je optimaal gebruik kuntmaken van de hybride aandrijving.
Conclusie
De Renault Arkana heeft door zijn coupélijn een opvallend uiterlijk. In de dagelijkse praktijk is hij goed bruikbaar, mede door de flinke kofferbak. Aan het gedrag van de automaat moet je wellicht wennen. Er is een ruim occasion-aanbod van deze Franse auto.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Arkana.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
