Auto Review Jaguar Xe-Serie I
Chique, elegante occasion
De Jaguar XE is als occasion enigszins een buitenbeentje, maar dat was het nieuw gewoon ook. Dit is een auto voor wie nou eens iets anders wil dan de voor de hand liggende Duitse merken. Het gaat om het onderscheidende vermogen.
- Pluspunten
- Mooi onderscheidend model
- Rijdt behoorlijk sportief
- Betrouwbaar
- Minpunten
- Niet de ruimste
Wat vindt de Wegenwacht?
- De selectieknop voor de automatische versnellingsbak wil wel eens niet goed reageren of niet omhoogkomen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, de Wegenwacht kan in sommige gevallen een noodoplossing maken of het systeem resetten.
- Het kan voorkomen dat er waterlekkage optreedt in de kofferruimte. Hier staat de accu en zit een aantal ecu’s. Deze kunnen beschadigen door het water met gevolg dat er allerlei vreemde storingen ontstaan. Soms is er een tijdelijke noodreparatie mogelijk door alles droog en schoon te maken.
- We kennen de opmerkingen over de ontgrendeling van de achterbank die heel ‘slap’ aanvoelt, maar niet dat die kapotgaat. Bovendien is dat geen klusje waarvoor de Wegenwacht wordt ingeschakeld.
- Bekend is ook dat het SD-kaartje van de navigatie wel eens uit zijn houder springt, waardoor het hele systeem niet meer werkt. Dat komt dan doordat iemand met de hand in het opbergvak tussen de voorstoelen dat kaartje daar net heeft aangeraakt.
- Daardoor komt het dus los uit die houder. Je bedenkt het niet zo snel, maar ‘pech’ kun je dat met geen mogelijkheid noemen.
Over de Jaguar XE
‘Normale auto’s koop je, voor een Jaguar kiés je’, sprak eens een trouwe Jaguar-rijder. Zo is het maar net, het gaat niet alleen om de eigenschappen van de auto, het gaat om de sfeer erin en er omheen. Jaguar staat voor een zekere stijl en klasse, met een beetje ondeugende twist. Ja, het is ook een uitgesproken Brits merk.
Het goede van de XE is dat dit model Jaguar-rijden mogelijk maakt voor een groep kopers, voor wie het merk eerder net te hoog gegrepen was. In het verleden heeft het merk dat al eerder geprobeerd (X-type), met de XE lijkt het beter te lukken, wat beslist niet wil zeggen dat het een allemansvriend is.
Uitvoeringen en varianten
- De XE is er uitsluitend als vierdeurs sedan.
- Er zijn drie benzinemotoren en twee diesels beschikbaar.
- De 2,0 liter turbobenzinemotor is er met 147 kW/200 pk (‘20t’), 177 kW/240 pk (25t) en 221 kW/300 pk (30t).
- De 3,0 liter V6 met compressor levert 250 kW/340 pk.
- De benzinemotoren hebben standaard een achttraps automatische transmissie.
- De 2,0 liter turbodiesel is er ook in twee specificaties: 120 kW/163 pk (20d) of 132 kW/180 pk (25d).
- De diesels hebben standaard een zesversnellingsbak, de achttraps automaat is hier als optie beschikbaar.
- De normale versies van de XE hebben achterwielaandrijving.
- De benzineversies 25t en 30t, plus de dieselversies 20d en 25d zijn ook beschikbaar met vierwielaandrijving en in alle gevallen hebben die dan automatische transmissie.
- Er zijn vier uitrustingsniveaus: Pure, Prestige, Portfolio en R-Sport.
- Alleen de 3,0 V6 heeft een eigen basisversie, de ‘S’.
- Een van de kenmerkende eigenschappen van de XE is het enorme aantal uitvoeringen en mogelijkheden de auto naar eigen smaak aan te kleden, waardoor in de praktijk zelden twee exemplaren identiek zijn.
De Jaguar XE als occasion
Het gros van alle XE’s is nieuw als zakenauto op de weg gekomen, met name op basis van een leasecontract. De verdeling in het occasionaanbod benzine versus diesel is ongeveer gelijkmatig. Liefst 90% van het aanbod is voorzien van de automatische transmissie. Logisch, dat past gewoon ook beter bij het soort auto. Een heel groot deel van alle XE’s die als occasion worden aangeboden, staat te koop bij een van de officiële dealers van het merk. Voor jonge gebruikte exemplaren gebruiken zij het label ‘Jaguar Select Edition’.
De proefrit
Stap in een Jaguar en je voelt je een beetje bijzonder. Dit is geen auto die je zonder emotie kiest. Hierdoor heb je al snel de neiging minpuntjes en praktische details te negeren of vergoelijken. Ze bestaan echter wel. Uiterlijk is ook de XE een karakteristieke auto. De lage daklijn geeft ‘m een sportieve look. Die daklijn is wel lastig bij instappen achterin.
Vanaf de bestuurdersplaats is het uitzicht (schuin) achter heel beperkt, de achteruitrijcamera is een ‘must’. De XE is niet de ruimste auto in zijn klasse. Achterin is het voor volwassenen al gauw aan de krappe kant. De dieselmotor is op kruissnelheid wel stil, maar klinkt vrij rauw bij lage snelheden, zoals in stadsverkeer.
We reden de 120 kW-dieselversie en hebben nooit behoefte gehad aan méér vermogen. De achttraps automaat schakelt mooi, maar is soms erg laat met terugschakelen. Het is heel belangrijk vooraf te bepalen welke versie je wilt. De R-Sport ziet er het meest dynamisch uit, maar het veercomfort is daarin wel heel bescheiden, door de platte banden en de harde afstemming van het onderstel.
Mede door de achterwielaandrijving stuurt de XE mooi precies en de auto is wendbaarder dan je verwacht in deze klasse. De diesel rijdt met gemak 1 op 15 á 16, wat voor deze klasse een redelijke waarde is.
Conclusie
Een Jaguar, ook een XE in de meest eenvoudige versie, is en blijft een liefhebbersauto. Je kiest bewust voor het merk, voor de stijl, de uitstraling. Als die bij je past, dan is de XE een uitstekende mogelijkheid om in een volwaardige, volbloed Jaguar te rijden, in een klasse waaraan het merk eerst niet was voorbehouden.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Jaguar XE.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
