Auto Review Renault Kadjar I 1e facelift
Helpende handjes
Renault Kadjar TCe 160 EDC GPF Black Edition
- Pluspunten
- Prijs
- Gebruiksgemak
- Kofferruimte
- Minpunten
- Veiligheidsuitrusting
- Recht-uit stabiliteit
In 2015 assisteerde Nissan concerngenoot Renault bij het op de kaart zetten van de Kadjar. De compacte crossover is inmiddels toe aan zijn eerste opfrisbeurt en daaruit blijkt dat de Fransen nog wel wat extra hulp kunnen gebruiken.
Conclusie
Het bijpunten van het interieur doet wonderen voor de kwaliteitsbeleving van de Renault Kadjar. Zijn prijskaartje is bovendien aangenaam laag gebleven. De Fransen hadden er echter verstandig aan gedaan om concerngenoot Nissan ook om de veiligheidsuitrusting van de Qashqai te vragen, het zustermodel van de Kadjar. Nu moet je zelfs op een volgehangen exemplaar nog bijbetalen voor de meest basale hulpsystemen.
Type auto en prijs
Renault kwam pas betrekkelijk laat met een compacte crossover op de proppen. In dat drukbevolkte segment maakte de Kadjar echter een daverende entrée. Niet zozeer vanwege diens lijnenspel, maar om de techniek die daar onder schuilgaat: de Fransen konden bij de ontwikkeling namelijk profiteren van de ‘know how’ van concerngenoot Nissan, dat met de Qashqai sinds jaar en dag de bestverkochte auto in deze klasse aflevert. De Japanner kreeg recentelijk een facelift en nu is het de beurt aan de Renault om een opfrisbeurt te ondergaan. Behalve het motorengamma werden ook de interieurafwerking en de buitenzijde onder handen genomen. Instappen kan vanaf € 28.590, waarmee de Kadjar aanzienlijk goedkoper is dan een rivaal als de Kia Sportage. Zijn tweelingbroer de Qashqai is nóg een fractie voordeliger. De Renault biedt echter meer bagageruimte (met de achterbank overeind welteverstaan). Voorheen was de Kadjar ook leverbaar met vierwielaandrijving, maar dat is niet langer het geval.
Hoe rijdt de Kadjar
De geteste Renault Kadjar beschikt over een nieuwe 1.3-liter benzinemotor, goed voor 159 pk, 260 Nm en een trekgewicht van 1.500 kilogram. De viercilinder is in ons geval gekoppeld aan een zeventraps automaat. Die aandrijflijn heeft geen moeite met de dik 1.400 kilo zware koets. Wat heet: wanneer je gedachteloos het gaspedaal intrapt, deelt de Kadjar een onaangename duw in je rug uit. Gelukkig beschikt de Renault over een spaarstand, om dat ‘haantjesgedrag’ te temperen. De krachtbron van de Kadjar klinkt rauw en de crossover heeft een matige recht uit stabiliteit: met name op de snelweg moet je geregeld kleine stuurcorrecties uitvoeren. Wie langer is dan 1.90 meter, komt met zijn rechterbeen in aanraking met de middenconsole. De vernieuwde stoelen in de door ons gereden ‘Black Edition’ – het vlaggenschip van de reeks – zitten echter aangenaam en bieden voldoende steun, zowel zijdelings als aan je benen. Het glasoppervlak is aangenaam groot, waardoor je de Renault redelijk kunt overzien. Alleen over je schouder prijkt een lelijke dode hoek; de achteruitrijcamera waar de Black Edition standaard van is voorzien, biedt in dat geval uitkomst. De Fransen zijn helaas niet zo scheutig met een aanvullende veiligheidsuitrusting. Sowieso is het aantal hulpsystemen dat op de Kadjar leverbaar is, betrekkelijk summier: je zoekt vergeefs naar adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning of een waarschuwing bij kruisend verkeer. De veiligheidsattributen die je wél kunt krijgen, zijn voorbehouden aan de duurdere uitrustingsniveau’s en moeten zelfs in dat geval nog deels van de optielijst komen. Een noodstopsysteem bijvoorbeeld, wat voor een auto in deze prijsklasse eigenlijk niet zou mogen. Ook bij concerngenoot Nissan is de aanvullende veiligheidsuitrusting niet gratis. Wel een stuk uitgebreider: binnen afzienbare tijd kan de Qashqai hier autonoom over de snelweg rijden.
De Kadjar van binnen
Een belangrijk deel van de opfrisbeurt van de Kadjar betreft het interieur, dat voortaan is opgetrokken uit fraaiere materialen. Zo ogen de draaiknoppen van de klimaatcontrole een stuk chiquer dan voorheen en zijn dashboard en deurpanelen bedekt met zachtere kunststoffen. De Kadjar is een van de weinige Renaults met een horizontaal infotainmentscherm. In welke richting dat aanraakscherm ook is geplaatst: het blijft weifelachtig reageren op je commando’s. Zo valt er wel meer op de ergonomie van de crossover aan te merken. De bedieningsknoppen van de cruise control en stoelverwarming zitten nog altijd op vreemde plekken en links onderaan het dashboard prijken zelfs een stel loze exemplaren (wat voor een topmodel als de door ons gereden uitvoering toch wonderlijk is). Achterin wordt de uitstap bemoeilijkt, omdat de portieren daar niet ver open gaan. Eenmaal op de achterbank heb je over de beschikbare beenruimte niets te klagen, maar vink je in de optielijst het (vaste) panoramadak uit onze testauto aan, dan zitten lange passagiers met hun kruin tegen het glas. De Kadjar heeft geen middentunnel van betekenis, dus er passen drie volwassenen achterin. De laadruimte is minimaal 472- en maximaal 1.478 liter groot. Klap je de rugleuning neer (dat kan heel eenvoudig vanuit de kofferbak), dan beschik je over een vlakke, zij het ietwat oplopende laadvloer. De bagagebodem is multifunctioneel: hij is in hoogte verstelbaar en je kunt de vloerdelen desgewenst ook als schotten gebruiken, zodat je boodschappentassen niet omkukelen.
De Kadjar en het milieu
Renault levert de Kadjar in ons land met een diesel- en twee benzinemotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 116- tot 159 pk. Wij reden die meest potente versie, op papier goed voor een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 16,9. In de praktijk realiseerden wij een score van 1 op 11,4.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
