logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 7-Serie VI (G11) 1e facelift

Wit rond de neus

BMW 730Ld

Pluspunten
  • Rijeigenschappen
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting
  • Weelderig interieur
  • Ruimteaanbod
Minpunten
  • Smaakgevoelig front
  • Luchtvering doet de limousine deinen

De vernieuwde BMW 7 Serie is nóg completer dan de Duitse zakenlimousine al was, met een rijkere veiligheidsuitrusting en verfijnde motoren. Alle aanpassingen vallen echter in het niet bij het gewijzigde front, dat spraakmakend anders is vormgegeven.

Conclusie

Normaal gesproken laten we ons niet uit over het uiterlijk van een testauto, want smaken verschillen. Maar bij de beoordeling van de vernieuwde 7 Serie kun je niet om dat beeldbepalende front heen. Kopers kampen met hetzelfde probleem. We kunnen ons goed voorstellen dat ze gecharmeerd raken van het weelderige interieur en het gemak waarmee je deze limousine kunt rijden. Je moet alleen wel een sterke maag hebben. Niet alleen vanwege zijn ‘looks’, maar vooral om de luchtvering. In de verkeerde handen is een ritje achterin deze BMW anders verre van aangenaam.

Type auto en prijs

Wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht: dat oud-Hollandse spreekwoord lijkt bij uitstek van toepassing op de vernieuwde BMW 7 Serie. Voor je oog kunt hebben voor alle onderhuidse wijzigingen, is daar namelijk eerst die controversiële voorzijde. Het vlaggenschip van het Beierse modellengamma wordt het meeste verkocht in China, waar de fabrikant niet kan rekenen op dezelfde naamsbekendheid als hier in Europa. De Duitsers hebben daarop een van hun uiterlijke kenmerken - de ‘nieren’ in de grille - dusdanig vergroot, dat de zakensedan er haast uitziet als een karikatuur. Er kan echter geen misverstand over bestaan dat er een BMW in je achteruitkijkspiegel opduikt en daar was het de designers om te doen. Toch komt de spraakmakende facelift niet helemaal uit de lucht vallen: in de jaren ’50 bracht het merk al een vierdeurs auto op de markt met een geprononceerd front. Bovendien zijn ze bij BMW niet vies van een beetje controverse: vanwege de eveneens afwijkende styling van de 7 Serie uit 2001 werd de toenmalige hoofdontwerper zelfs met de dood bedreigd! Dat type groeide desondanks uit tot de best verkochte modelgeneratie tot nu toe. Kijken we voorbij ‘De Neus’, dan zien we dat BMW de 7 Serie verder heeft verfijnd met extra geluidsisolatie, schonere motoren en nóg meer rijhulpsystemen. De prijs is daardoor wel gestegen: vandaag de dag moet je minimaal € 112.002 meebrengen om een 7 Serie aan te schaffen. Voor dat geld krijg je dan een benzine- én een elektromotor onder de kap. Bij de concurrentie bieden ze dergelijke plug-in hybrides ook aan. De Audi A8 (vanaf € 113.345) en Mercedes S-Klasse (minimaal € 120.060) zijn echter een stukje duurder, maar bieden voor die meerprijs wel standaard vierwielaandrijving: iets waar bij BMW voor moet worden bijbetaald. De 7 Serie is echter krachtiger dan de A8. Qua vermogen legt hij het weliswaar af tegen de S-Klasse, maar in München bieden ze je meer keuzevrijheid: ‘stekkeren’ kan in Stuttgart alleen in een verlengde uitvoering, terwijl BMW diens milieuvriendelijke(r) aandrijflijn ook met een reguliere carrosserielengte aanbiedt.

Hoe rijdt de 730Ld

Hoe lang is zo’n verlengde 7 Serie eigenlijk? In vergelijking met de standaard uitvoering krijg je er 14 centimeter bij, waarmee de totale wagenlengte uitkomt op 5.26 meter. Onze testauto was van deze optie voorzien, waarmee de rekening nog eens 5 mille duurder uitvalt. Onderweg krijg je van die extra centimeters overigens weinig mee, maar dat wordt een ander verhaal zodra je het slagschip eventjes kwijt moet. Gelukkig is de zakensedan optioneel verkrijgbaar met een geavanceerde parkeercamera, waarmee je bumpers en wielen eenvoudig heel kunt houden. Voor krappe plekjes biedt BMW een functie aan, waarmee je de wagen kunt parkeren terwijl je er zelf niet in zit. Daarvoor gebruik je de contactsleutel als een soort ‘controller’. Bochten kan de auto niet draaien; hij gaat alleen voor- of achteruit. De vernieuwde 7 Serie profiteert verder van een speciaal hulpsysteem, dat eerder al zijn intrede deed op de BMW 3 Serie. Deze ‘Reversing Assistant’ schiet je te hulp wanneer jij je vast rijdt in een doodlopende straat of op een smalle weg een tegenligger op je pad treft. Met een druk op de knop volgt de limousine dan exact de route terug, die jij heen bent gereden. Dit systeem zit bij de vanafprijs inbegrepen, maar dat geldt niet voor de complete veiligheidsuitrusting. Voor zaken als adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de voor- en achterzijde moet gewoon nog worden bijbetaald. Wij maakten onze testkilometers met een 286 pk sterke dieselversie, goed voor een romig koppel van 650 Nm. Met deze krachtbron zou je een aanhanger van 2.100 kilogram kunnen trekken, maar daar is zo’n 7 Serie natuurlijk de auto niet naar. De 3.0-liter zescilinder zelfontbrander krijgt hulp van een grotere, volledig elektrische startmotor die zijn steentje bijdraagt tijdens het optrekken. De energie die vrijkomt tijdens het uitrollen en afremmen, vloeit voor hergebruik terug de batterij in. Nu viel er over de acceleratie toch al niet te klagen, want de aandrijflijn is gekoppeld aan een voortreffelijke achttraps transmissie die we al uit de 7 Serie van vóór de facelift kennen. Van verzet wisselen, gaat ongemerkt, zoals de sedan in zijn geheel ontzettend stil is. Alleen wanneer je buiten de auto staat, trakteert de dubbele uitlaat op een fraai, donker motorgeluid. Wanneer jij je een BMW als deze kunt veroorloven, wil je het hoofd niet langer breken over allerhande rijstanden. Die zitten er heus wel op, maar door te kiezen voor de ‘Adaptive’-modus, past de limousine zich simpelweg aan jóu aan. Of je nu zin hebt om stevig door te rijden of juist wilt bijkomen van een drukke dag op kantoor; de 7 Serie zorgt dat de gasrespons en onderstelafstemming aansluiten bij je behoeften. De zakensedan voelt mede daardoor handzamer dan -ie in werkelijkheid is, maar de BMW kan niet verhullen dat hij rondom is voorzien van luchtvering. Op dwarsrichels en andere oneffenheden slaat de directiewagen aan het deinen. Dat is met name vervelend voor de passagiers achterin; doorgaans toch de doelgroep waar dit soort modellen op zijn gericht.

De 730Ld van binnen

We hebben op de BMW-website de configurator moeten raadplegen om te zien hoe het interieur van een reguliere 7 Serie er ongeveer uit ziet. Onze testauto was namelijk volgehangen met extra’s, waaronder een glazen dak met sfeerverlichting en twee losse stoelen achterin, die je met een tablet bedienen kon. Zulke zaken drijven de prijs op - onze testauto had een prijskaartje van in totaal 175.000 euro - maar verhogen ook het welbehagen. Want wát een warm bad wordt dat binnenste op deze manier! De standaard luchtvering leidt voor sommigen wellicht tot wagenziekte, maar dat de auto ‘knielt’ om de in- en uitstap te vergemakkelijken, is voor iedereen een welkom extraatje. Verder zijn de gebruikte materialen een lust voor het oog: een bonte mix van hout, leder en aluminium. Met spraak- en gebaarbediening (!) is de opper-BMW nog altijd de modernste zakenlimousine op de markt, maar niet alle techniek werkte tijdens onze testperiode naar behoren. Het koppelen van onze smartphone verliep bijvoorbeeld niet vlekkeloos en ook het aanraakscherm waarmee je vanaf de achterbank van alles kunt bedienen, weigerde meerdere malen dienst. Luxeproblemen, want de hoeveelheid binnenruimte is overweldigend. Ook in de kofferbak, waar de 7 Serie met een inhoud van 515 liter heer en meester is binnen dit segment.

De 730Ld en het milieu

Op basis van zijn royale afmetingen zou je het niet verwachten, maar wij realiseerden met ‘onze’ 730Ld een praktijkverbruik van 1 op 14,4. Daarmee houden we de score die BMW in de folder vermeldt (1 op 18,9) nog enigszins in zicht en dat is bij dit soort auto’s wel eens anders. Het motorengamma bestaat in totaal uit drie diesel- en vier benzinemotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 286- tot 585 pk. Dat laatste getal is voorbehouden aan de sportieve M-versie, een van de laatste personenwagens met een V12 onder de motorkap.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.