logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Juke I

Mini-SUV met apart uiterlijk

Nissan - Juke

Met de Juke komt Nissan nu ook met een auto voor wie zich wil profileren. Daarmee komt hij in hetzelfde klasje waar individualisten als de Alfa Mito, Citroën DS3 en Audi A1 hun plekje al hebben gevonden. Al deze auto’s hebben een apart uiterlijk. Maar toch verschillen ze onderling.

Conclusie

Na de opvallende Cube komt Nissan nu met de al even aparte Juke aanzetten. Een geinig vormgegeven auto met goede rijkwaliteiten. De nieuwe 1.6 DIG-T-motor geeft deze mini-SUV werkelijk vleugels. En daardoor rijdt hij sportiever dan dat hij op het eerste gezicht doet vermoeden. De elektronisch aangestuurde vierwielaandrijving is state of the art. Jammer is het wel dat die alleen op de 1.6 DIG-T verkrijgbaar is.

Type auto en prijs

De Nissan Juke laat zich lastig in een hokje duwen. Geen wonder, want in de ontwerpfase is er gekeken naar een SUV, een rally-auto, een strandbuggy en zelfs een motorfiets. Het resultaat: vanaf de zijkant bezien is de Juke een stoere strandracer. Opvallend zijn daarbij de enorme wielkasten en de rondingen in het achterscherm. Die lopen tot in de achterportieren door. Het portierhendel daar zit verborgen in de C-stijl. Aan de voorzijde vallen de ronde lampen op. Die vormen de hoofdverlichting en zijn afgekeken van een rally-auto. Verder vind je binnenin een middenconsole die de vormen heeft van een motorfietstank. Ook het instrumentarium is geïnspireerd op dat van een snelle buikschuiver. Maar wat gebruik betreft is het een ruime SUV die ook met vierwielaandrijving leverbaar is. Prijzen beginnen vanaf € 18.900.

Hoe rijdt de Nissan Juke

De 140 kW (190 pk) sterke 1.6 DIG-T heeft een direct ingespoten turbogeblazen viercilinder met variabele kleptiming. En deze motor geeft deze SUV vleugels. In de versie met vierwielaandrijving en CVT accelereer je in 8,4 seconden naar 100 km/h. Dat is voor zo’n bijna 1.300 kilogram zware auto heel vlot. De CVT heeft zes gefixeerde verzetten. Daardoor kun je deze bak ook zelf bedienen met flippers achter het stuur. Op de snelweg haalt deze Juke 215 km/h. De wegligging is prima voor elkaar. Nu heeft deze Juke hetzelfde onderstel als de Cube en de Note. En dat is behoorlijk doorontwikkeld. Je kunt de Juke in deze versie ook in de sportstand zetten. Dan reageert de bak nog sneller. De besturing wordt iets zwaarder. En de motor hangt gretiger aan het gas. Er is ook een 86 kW (117 pk) sterke 1.6 leverbaar. En een 1.5 liter diesel die 81 kW (110 pk) aflevert.

De Nissan Juke van binnen

De Juke ziet er vanbinnen heel vrolijk uit. De middenconsole in de vorm van een motorfietstank kun je in verschillende kleuren bestellen. Er zitten een paar forse bekerhouders in. Verder wemelt het van de bakjes en de vakjes. Je kunt een hoop spulletjes kwijt in deze Nissan. De stoelen zitten heel comfortabel. Van daaruit heb je een prima zicht naar voren. Met de lichtpuntjes op de motorkap als bakens. Alleen is het zicht schuin naar achteren matig. Dat komt door de aparte vorm van de koets. Het instrumentarium is goed afleesbaar. Heel grappig is het schermpje waarop je parameters kunt aflezen als koppelverloop, vermogensafgifte en G-krachten in het bochtenwerk.

De Nissan Juke en het milieu

De benzineversies van de Juke krijgen afhankelijk van de uitvoering een B- of een C-label. Alleen de vierwielaangedreven versie krijgt een D. De dieselversies krijgen afhankelijk van de uitvoering een C- of een D-label. De Jukes met benzinemotoren kennen vanaf 1 juli 2012 een bijtelling van 25 procent. De diesels en de benzineversie met automaat kenden al 25 procent bijtelling.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.