logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 2008 I

Ruim, stoer en comfortabel

De Peugeot 2008 van dit eerste model was Peugeots entree in de klasse van de compacte SUV’s. Feitelijk was het daarmee de vervanger van de eerder populaire compacte stationwagons van het merk, maar met meer ruimte, een hogere zit en het bekende comfort.

Pluspunten
  • Ruimer dan stationcar
  • Rijdt comfortabel
  • Hoog, beetje stoer model
Minpunten
  • De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek
  • Niet de populairste in zijn klasse

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Meer informatie over de Pure Tech 1.2 motor problemen vind je hier.Je leest erwat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
  • Bij de 2008 met de 1,2 liter motor komt het ook voor dat het gasklephuis vervuild raakt. Dat maakt de Wegenwacht ter plekke schoon en er kan direct en zonder kosten weer worden doorgereden. Pas als dit vaker voorkomt, is het zaak hiervan bij de garage melding te maken en die klep te laten vervangen.
  • Bij de 1,6 liter benzinemotor die in de 2008 ook wordt gebruikt, zijn wel meer euvels bekend. De individuele bobines per cilinder kunnen zonder aanleiding de geest geven. De motor gaat dan op drie cilinders lopen: niet mee doorrijden, als er snel aan zo’n bobine is te komen, lost de Wegenwacht dit zó op.
  • De sensor van de motortemperatuur gaat wel eens stuk, waardoor de motor ofwel in een noodloopprogramma gaat, of helemaal niet meer wil aanslaan. De elektronica ‘denkt’ dan dat de motor veel te heet is. De Wegenwacht controleert of dat inderdaad niet het geval is en monteert indien voorradig een nieuwe sensor.
  • De automatische verstelling van de inlaatnokkenas houdt er wel eens mee op. Als dat gebeurt, gaat de motor slecht lopen, reparatie dient in de garage te gebeuren.
  • Bij hoge kilometerstanden kan de distributieketting uitrekken. Die zou een autoleven lang moeten meegaan. Als dit gebeurt, gaat de motor geleidelijk steeds slechter lopen en houdt er op een kwade dag helemaal mee op. Vervanging van de ketting en de bijbehorende spanners is een kostbare reparatie.

Over de Peugeot 2008

De 2008 kun je zien als de ruime variant op de Peugeot 208. Alle Peugeots met 00 in de typenaam zijn grotere en ruimere modellen dan de normale, driecijferige types. De 2008 is één van de modellen die juist als een enorme stimulans voor heel deze klasse hebben gezorgd.

Uitvoeringen en varianten

  • De 2008 is er met een keuze uit vier benzinemotoren en vier diesels.
  • De 1,2 liter 'PureTech’-benzinemotor is er in drie specificaties: 60 kW/82 en vanaf 2015, voorzien van een turbo en intercooling ook 81 kW/110 pk en 96 kW/130 pk.
  • De 1,6 liter VTi-benzinemotor met 88 kW/120 pk is begin 2015 vervangen door de twee sterkere driecilinders.
  • De 1,6 liter e-HDI-dieselmotor had aanvankelijk naar keuze 67 kW/92 pk of 85 kW/115 pk.
  • Begin 2015 zijn deze vervangen door nieuwe versies van dezelfde motor, met 74 kW/100 pk en 88 kW/120 pk.
  • De normale uitvoeringen van de 2008 heten Access, Active en Allure. In 2014 is tussen die twee laatste de Style toegevoegd en alleen met de sterkste motoren kwam er in 2015 een topversie Executive.
  • De Féline (2013/4), Crossway (2014/5) en Urban Cross (2015) zijn tijdelijke uitvoeringen. De halfautomatische transmissie 2Tronic is alleen geleverd op de 1,2 met 60 kW en de e-HDI met 67 kW.
  • Vanaf 2015 is er een nieuwe automatische transmissie, aangeduid als ETG op de 1,2 met 81 kW.

De Peugeot 2008 als occasion

De 2008 is voor een groot deel nieuw verkocht aan particuliere kopers. Dat verklaart bijvoorbeeld waarom in ons land het aanbod gebruikte diesels vrijwel is te verwaarlozen. Opvallend is ook dat ongeveer een kwart van het hele aanbod een automatische transmissie heeft. Daar is ook veel voor te zeggen, vooral als de auto veel in stadsverkeer wordt gebruikt. Inmiddels staat vrijwel het complete aanbod exemplaren van dit model van vóór de facelift bij universele autobedrijven en soms nog wel bij dealers van andere merken.

De proefrit

Onderdeel van het hele concept van de 2008 is de wat hogere zitpositie. Een belangrijk deel van de kopersgroep vindt dat erg prettig. De 2008 is echt een slag groter dan de 208. Dat betekent ook dat hij van binnen lekker ruim is, vier volwassenen vinden er een prima zitpositie in. De bagageruimte is met een inhoud van 350 liter net even wat kleiner dan in de belangrijkste concurrenten. Direct opvallend, als je instapt, is de andere positie van de instrumenten ten opzichte van het (kleine) stuur. Je kijkt in de 2008 óver het stuur op je tellers. Dat is even wennen, maar als stoel en stuur goed staan, weet je na een dag al niet beter meer. Het voordeel is enerzijds dat je korter je blik van de weg haalt, anderzijds lijkt de 2008 door dat kleinere stuur ook wendbaarder. Het ‘tablet’ op het dashboard ziet er een beetje ‘opgeplakt’ uit. De 1,2 liter motor is met z’n 60 kW wel erg krap bemeten. Wie voornamelijk stadsverkeer rijdt, zal er genoeg aan hebben. De (half-)automatische transmissie is dan ook wel aanbevolen. Die schakelt veel fijner dan de meeste andere halfautomaten. Rij je wat meer of zelfs voornamelijk snelweg, kies dan beslist voor een van de sterkere varianten. In brandstofverbruik maakt dat heel weinig uit. Van een 60 kW-versie met automaat mag je een gemiddeld verbruik rond 1 op 15 verwachten, wat gezien de relatief hoge bouw zeker niet slecht is. Met een 81 kW-versie en de handbak kwamen we op hetzelfde verbruik uit. De 2008 blinkt uit op een typische Peugeot-eigenschap: de combinatie van veercomfort en wegligging. Oneffenheden worden keurig verwerkt, dat is vooral ook voor de passagiers heel prettig. Met die hoge bouw is de 2008 wel wat gevoelig voor (zij)wind.

Conclusie

De Peugeot 2008 is een fijne, veelzijdige en ruime gebruiksauto. Wie in de klasse betaalbare, compacte SUV’s rondkijkt, moet de 2008 tenminste overwegen. De specifieke problematiek van de PureTech-motoren kan er wel toe leiden dat andere merken de voorkeur krijgen.

Deze auto is beschikbaar gesteld door DAVO Autobedrijven, Zoetermeer

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.