logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Focus I

Tijdloos strak gelijnd

De eerste generatie van de Ford Focus is als occasion nog steeds gewild. Dat heeft in hoge mate te maken met zijn sterke, onderscheidende ‘new edge’-vormgeving, die nog steeds veel mensen aanspreekt.

Pluspunten
  • Sterke reputatie
  • Prima rijeigenschappen
  • Na vele jaren ‘kan’ hij nog steeds
  • Best betrouwbaar
Minpunten

    Wat vindt de Wegenwacht?

    Bij de eerste generatie Focus kent de Wegenwacht enkele, vrij onschuldige vaker voorkomende euvels. De benzinemotoren gaan soms op drie cilinders lopen, omdat de bougieschachten vol water lopen. De brandstofpomp zit ìn de tank en die wil er wel eens mee ophouden. Ter plekke is dat met een gerichte tik vaak te verhelpen, maar die pomp moet wel worden vervangen. Het gebeurt regelmatig dat de auto de sleutel niet meer herkent. Hiervoor zal ook het transponderlampje knipperen. Grote kans dat dit wordt veroorzaakt door een kapotte zekering. Bij de 1,8 TDdi motor kan de inspuitpomp kapot gaan. Dat is uiteraard niet langs de weg te repareren, in de garage moet er gewoon een nieuwe pomp in en dat is naar verhouding een kostbare reparatie. De achterwiellagers en de rubbers van de achterwielophanging slijten ongewoon snel. Daardoor gaat de Focus een stuk minder strak sturen en dus minder fijn rijden. Die lagers moeten gewoon worden vervangen, nieuwe rubbers maken van een Focus op leeftijd een veel fijnere auto.

    Waar praten we over?

    Naast dat uiterlijk heeft deze Focus gelukkig meer goede eigenschappen, die nog steeds aanspreken. Hij had een breed leveringsprogramma, waardoor er ook nu nog veel uitvoeringen van zijn. De prima rijeigenschappen en relatief veel ruimte gelden ook onverminderd nog steeds. Blijvend populair, ook als occasion.

    Uitvoeringen en varianten

    De Focus is er met vier carrosserievarianten: drie- en vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan en de zeer populaire vijfdeurs Wagon. De normale versies van de Focus boden al keuze uit vier benzinemotoren en twee diesels. Dat zijn achtereenvolgens een 1,4 liter (55 kW/75 pk), 1,6 liter (74 kW/100 pk), 1,8 liter (85 kW/115 pk) en een 2,0 liter (96 kW/131 pk). De diesels zijn beide 1,8 liter groot en leveren 66 kW/90 pk en 85 kW/115 pk. Beide diesels hebben al directe inspuiting. De snelle ST- en RS-versies laten we hier buiten beschouwing. De normale uitvoeringen heten Trend, Ambiente en Ghia, waarbij deze laatste heel sjiek is uitgerust.

    De Ford Focus als occasion

    Er staan er nog honderden in het land te koop, soms al voor heel bescheiden prijzen. Dat is mooi, want ook wie start met autorijden, of om een andere reden weinig heeft te besteden, hecht aan kwaliteit. Voor die categorie kopers, maar ook veel andere, is de Focus minstens een auto om op ‘het lijstje’ te zetten. De variatie in het aanbod is groot, met een beetje zoeken vind je ook een mooi exemplaar, dat alleen particulier is bereden en goed is verzorgd. Kopers die voor een bescheiden investering een fijne stationcar voor het gezin zoeken, kunnen al helemaal niet om de Focus heen. Ruim de helft van het totale aanbod is een Wagon, de rest zijn vooral hatchbacks en hier en daar staat een sedan. De diesels ‘sterven het eerst uit’, dat is al veel minder dan 10% van het hele aanbod.

    De proefrit

    Bij zijn komst was de Focus zijn tijd vooruit en het gevolg daarvan is dat hij nu, enigszins op leeftijd, nog steeds aanvoelt als een moderne auto. Als echte Ford stuurt en schakelt de Focus mooi scherp, zelfs een tamme 1,4 heeft zo een vleugje sportiviteit in zich. Die 1,4 is inderdaad wel wat erg tam, de meeste kopers willen al gauw een 1,6. Vering en schokdemping zijn vrij stevig, dat past bij die sportiviteit. Het brandstofverbruik is normaal voor een auto in deze klasse. Een 1,6 bijvoorbeeld, komt in de praktijk aan 1 op 11 á 12. De gewilde Wagon is ook met de achterbank gewoon rechtop opvallend ruim, net even groter dan zijn belangrijkste concurrenten.

    Conclusie

    Een auto die zijn tijd vooruit is, raakt ook niet snel weer uít de tijd. Dat geldt ook voor deze eerste Focus-generatie. Nette en goed onderhouden exemplaren blijven nog lang hun waarde houden, ook al beginnen de jaren te tellen. Dat houdt de afschrijving laag en de prima kwaliteit zorgt ervoor dat je zorgeloos en met weinig kosten onderweg bent. Aanrader!

    Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

    We hebben nog veel meer getest…

    Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.