logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Kamiq I

Grote slag

Skoda Kamiq 1.0 TSI Style DSG (115 pk)

Pluspunten
  • Ruimte
  • Rijgedrag
  • Spaarzaam verbruik
  • Personalisatiemogelijkheden
Minpunten
  • Prijs
  • Zitcomfort afhankelijk van gekozen stoelen

Met de Kamiq waagt Skoda zich in het deel van de markt waar met name Franse alternatieven de dienst uitmaken. De kleine crossover ondervindt echter net zo goed concurrentie uit eigen huis. Hoe onderscheidt de semi-terreinwagen zich ten opzichte van zijn zustermodellen de Seat Arona en Volkswagen T-Cross?

Conclusie

De Skoda Kamiq is een welkome aanvulling in het steeds drukker wordende segment van kleine crossovers. Daartussen verdient hij een plekje met zijn overvloedige binnenruimte, fraaie afwerking, spaarzame verbruik en uitgebreide personalisatiemogelijkheden. Al dat moois heeft echter wel een prijs, waardoor de Kamiq bepaald geen koopje is. Vooralsnog is het echter de ruimste auto die je voor dit soort bedragen kunt kopen.

Type auto en prijs

Nu Seat en Volkswagen actief zijn in het segment kleine crossovers, kan zusterbedrijf Skoda natuurlijk niet uitblijven. En zoals te doen gebruikelijk, is de inzending van de van oorsprong Tsjechische autofabrikant een stuk groter dan de concurrentie. Voorheen viel er ook het nodige prijsvoordeel te behalen, maar die vlieger gaat in het geval van deze Kamiq niet op. Skoda schermt niet alleen met meer binnenruimte, maar claimt ook een hoger afwerkingsniveau. Vandaar dat de prijzen wat hoger liggen dan we van de fabrikant gewend zijn. Instappen kan vanaf € 23.890, waarmee de Kamiq duurder is dan alternatieven als de Renault Captur (minimaal € 21.090) en zijn eigen zustermodel de Seat Arona (vanaf € 20.550). De Skoda is een zuivere crossover: de gezinswagen mag er dan uit zien als een terreinauto, maar is uitsluitend verkrijgbaar met voorwielaandrijving.

Hoe rijdt de Kamiq

Skoda behoort tot de Volkswagen Groep en dat moederbedrijf hanteerde altijd strakke regels wat het de positionering van hun volumemerken aan ging. Seat was de sportieveling van de familie, Volkswagen de alleskunner en Skoda richtte zich primair op rijcomfort. De Kamiq is echter al het tweede model binnen korte tijd, dat met een optioneel sportonderstel wordt aangeboden. Het zat ook onder onze testauto geschroefd, die verder is voorzien van een 115 pk en 200 Nm sterke, driecilinder benzinemotor. De krachtbron heeft 1.0-liter inhoud en is gekoppeld aan een zeventraps automaat, hoewel -ie standaard wordt geleverd met een handgeschakelde zesbak. In combinatie met de DSG-transmissie komt de kleine Skoda goed voorruit, maar we waren het tijdens onze eerste kennismaking in de Franse Elzas niet altijd eens met de gekozen verzetten. In Nederland konden we ook op stap met de handgeschakelde versie en die beviel ons beter: de Kamiq reageert in die hoedanigheid een stuk scherper. Hoewel de Tsjechische crossover van huis uit op een zo comfortabel mogelijke rijbeleving is afgestemd, maakt de Skoda daardoor meer rolbewegingen dan de zustermodellen van Seat en Volkswagen. Wie niet van zulke rijkarakteristiek is gediend, kan tegen een bescheiden meerprijs (€ 490) voor een sportonderstel kiezen. Je behoudt daarmee de voordelen ten opzichte van een Arona of T-Cross (waarover later meer), maar kunt iets strakker de bocht om. Onze testuitvoering beschikte over sportstoelen, die er niet alleen mooi uitzien, maar ook een aangename zijdelingse steun bieden. De zitting is alleen wat lang voor wie kort van stuk is; bovendien kun je de stoel niet kantelen, waardoor de zit wat vlak aanvoelt. Op de snelweg is de Skoda aangenaam stil; je hoort alleen wat rijwind rond de spiegels. Een kritiekpunt betreft de achterwielophanging, die wat minder verfijnd werkt dan we bijvoorbeeld van Seat of Volkswagen gewend zijn. Ook met zo’n optioneel sportonderstel is de Kamiq aan de achterzijde (te) zacht gedempt, waardoor je van een verkeersdrempel nog eens extra na kunt genieten. Het zicht rondom is prima voor een moderne auto, maar ook deze Skoda ontkomt niet aan een dode hoek over je schouder. Rijstrookassistentie en een noodstopsysteem zitten bij de vanafprijs inbegrepen. Wie over meer hulpsystemen wil beschikken, kan de aanvullende veiligheidsuitrusting optioneel uitbreiden met onder meer vermoeidheidsherkenning, dode hoek signalering en adaptieve cruise control.

De Kamiq van binnen

Skoda geeft hoog op over het afwerkingsniveau van de Kamiq; de eigenschap zou moeten verklaren waarom de crossover niet noemenswaardig veel goedkoper is dan gelijksoortige auto’s van het concern. Het valt inderdaad op dat de semi-terreinwagen netjes in elkaar steekt: de gebruikte kunststoffen zien er mooi uit en zijn zacht om aan te raken op de punten waar je er het meeste mee in aanraking komt. Sowieso valt het moeilijk te geloven dat Skoda ooit als budgetmerk werd gepositioneerd. De al dan niet standaard uitrusting van de Kamiq is omvangrijk, met snuisterijen als een verwarmde achterbank en een glazen dak. Voor zo’n panoramadak kun je in dit deel van de markt niet terecht bij Seat of Volkswagen, maar het belangrijkste verschil met de Arona en T-Cross zijn de royale binnenmaten van de Skoda. In verhouding met zijn zustermodellen is hij tot wel 13 centimeter langer en dat kun je goed merken op de achterbank: de beenruimte is gigantisch en zelf wanneer je kiest voor een glazen dak, kunnen langere inzittenden met hun hoofd vrij op de achterbank plaatsnemen. Vanwege de flinke middentunnel en de middenconsole die relatief ver naar achteren doorloopt, blijft de teller echter steken bij twee achterpassagiers. Met minimaal 400- en maximaal 1.397 liter is de kofferbak aan de maat. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er met dank aan de in hoogte verstelbare bagagebodem een zo goed als vlakke laadvloer. Je kunt er zelf voor kiezen om de rugleuning van de passagiersstoel ook plat te leggen, maar daarvoor is een meerprijs verschuldigd. Onder die passagiersstoel gaat een opbergbak schuil, maar daarvan is het gebruiksgemak te verwaarlozen; de afmetingen komen overeen met die van een etui. Nieuw is de mogelijkheid om de - eveneens optionele - elektrisch bedienbare achterklep te sluiten door met je hand de kofferdeksel naar beneden te drukken. Een vergissing die mensen die niet aan een dergelijke luxe gewend zijn, geregeld maken. Daarna moeten ze stevig duwen om de vijfde deur dicht te krijgen. Die vergissing wordt nu weliswaar ondervangen, maar je kunt jouw vraagtekens zetten bij het nut ervan. Er prijkt immers nog altijd een bedieningsknop onderaan de achterklep. Bovendien ontstaan er ontsierende vingerafdrukken op de lak en als het tegen zit, heb je vieze handen. Zo beschikt de Kamiq over wel meer zaken waarvan het gebruiksgemak in twijfel te trekken valt. Skoda rust de kleine crossover weliswaar uit met tot wel vier oplaadpunten, maar die zijn allemaal van het type USB C. Die techniek wordt nog niet door alle smartphones ondersteunt (zoals dat overigens ook het geval is bij de draadloze oplaadmogelijkheid die de Tsjechen eveneens aanbieden). Het infotainmentscherm maakt geen deel uit van de middenconsole, maar prijkt daar los bovenop. We zagen dat al eerder bij de Skoda Scala, waarmee de Kamiq zijn bodemgroep deelt. Het aanraakscherm ziet er niet alleen fraai uit, maar de bediening werkt ook intuïtief. Bovendien hoef je jouw ogen minder ver van de weg te halen, om bijvoorbeeld de navigatieaanwijzingen af te lezen. Je kunt ook kiezen voor een digitaal instrumentarium: in dat geval zie je tussen de meters op het dashboard welke kant je op moet.

De Kamiq en het milieu

De Kamiq wordt in ons land geleverd met de door ons gereden driecilinder benzinemotor of een vierpitter met 1.5-liter inhoud. Hoewel je in het buitenland ook terecht kunt voor een dieselversie of een eenvoudiger benzinemotor, heeft de Nederlandse importeur geen plannen om die versies naar hier te halen. Dat ligt wellicht anders met een uitvoering op aardgas, die ook in de pijplijn schijnt te zitten. Het beschikbare vermogen loopt daarmee uiteen van 115- tot 150 pk. Skoda geeft voor de testauto (mét automaat) een verbruikscijfer op van 1 op 16,4. Wij kwamen in de praktijk tot een score van 1 op 13,9, waarbij moet worden aangetekend dat we voor de begeleidende video herhaaldelijk op en neer hebben gereden (waaronder in bergachtig terrein). Dat verbruikscijfer moet dus een stuk(je) zuiniger kunnen. De 115 pk sterke 1.0-liter versie die we in Nederland reden met een handgeschakelde versnellingsbak, onderschrijft dat: daarmee evenaarden we het fabrieksverbruik van 1 op 17,5!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.