Auto Review Opel Astra K
Overtreft de verwachtingen
Opel - Astra
Wat vindt de Wegenwacht?
De Wegenwacht kent diverse, meest kleinere en elektronische euvels bij dit model Astra.
- Als op het display een melding verschijnt over een defect aan het stuurslot en daarbij het dashboard zelfs na afsluiten van de auto actief blijft, dan duidt dit op een softwareprobleempje in de stuurkolom. De Wegenwacht kent een ‘truc’ om de boel weer in orde te krijgen. Mocht dit vaker voorkomen, dan moet de auto voor definitieve reparatie naar de garage.
- Als de startmotor alleen draait, of zelfs alleen ‘klik’ zegt en de motor dus niet start, dan is er een relais in de zekeringkast stuk. De Wegenwacht kent ook in dit geval een methode om de auto toch te starten. Het kapotte relais moet z.s.m. in de garage worden vervangen.
- Het dashboard, de klimaatunit en het infotainment werken alle drie niet, maar de auto rijdt wel. Dat is een kwestie van vocht in de accubak. Die bevindt zich achterin de auto, waardoor de hier ook geplaatste omvormer niet meer werkt. De boel goed droogmaken is voor het moment afdoende, maar waar komt dat water vandaan? Dit kan een slechte afdichting tussen achterklep en dak zijn, maar ook via het linkerachterlicht kan soms vocht binnendringen.
- Bij een handgeschakelde Astra moet het koppelingspedaal worden ingedrukt, om de auto te starten. Dat zal niet gebeuren, als de schakelaar op het koppelingspedaal defect is. Simpel: er moet een andere schakelaar in, wellicht kan de Wegenwacht daar snel aan komen. Zo niet, dan sleept de Wegenwacht de auto aanen kan in elk geval de reis worden voortgezet.
- Bij een Astra met automatische transmissie kan het voorkomen dat de automaat-‘pook’ vast zit in de R, waardoor de motor niet start. De exacte oorzaak van dit euvel is nog niet achterhaald. De Wegenwacht kent ook hierbij inmiddels wel een truc om dit op te lossen, waarna er feitelijk niets aan de hand is.
- Uitsluitend bij de 1,0 liter benzinemotor komt het voor dat de motor slecht gaat lopen. De oorzaak is een stekker aan de drukregelaar van de brandstofpomp die niet goed vast zit. Het is even werk, maar de Wegenwacht weet die stekker te bereiken, drukt ‘m goed vast in de borging en het probleem is verholpen.
- Een knipperend acculampje en de melding ‘Transportmode actief’, in combinatie met een aantal niet werkende functies, dat is geen pech, maar een bedieningsfoutje. Dit is zelfs telefonisch op te lossen met een specialist van de Wegenwacht aan de lijn.
Waar praten we over?
Deze generatie van de Opel Astra is volledig nieuw ontworpen. Opel is daarbij niet over één nacht ijs gegaan en heeft een aantal heel vooruitstrevende stappen gezet. Zo is dit model afhankelijk van de uitvoering tussen de honderdtwintig en tweehonderd kilo lichter dan de vorige Astra. Er zijn heel moderne technieken in verwerkt als AppleCarPlay en AndroidAuto en elke Astra is een rijdende 4G WiFi hotspot. Heel bijzonder –en na deze Astra ook op andere Opels toegepast- is OnStar. Dit is een informatiesysteem, waarbij je als Astra-rijder met één druk op een knop via een telefoonverbinding echt life iemand aan de lijn krijgt. Helaas werkt dit systeem niet meer in Opel occasions omdat Opel deze service in Europa is gestopt.
Uitvoeringen en varianten
Ongeveer een half jaar na de komst van de vijfdeurs hatchback, verscheen de Astra Sports Tourer, een vijfdeurs stationcar. In principe zijn alle technische varianten van de hatchback ook als Sports Tourer leverbaar.
- Er zijn drie benzinemotoren en drie diesels leverbaar. De basismotor is een 1,0 liter driecilinder met turbo en met een vermogen van 77 kW/105 pk.
- De tweede motor is een vernieuwde versie van de vertrouwde 1,4 liter viercilinder met turbo, die nu 110 kW/150 pk levert.
- Als topmotorisering dient een 1,6 liter turbomotor met 147 kW/200 pk.
- Bij de diesels zien we twee versies van de 1,6 CDTi, met respectievelijk 81 kW/110 pk en 100 kW/136 pk.
- Als top-diesel is er ook een 1,6 liter Bi-Turbo met 118 kW/160 pk.
- Van de 1,4 liter benzinemotor bestaat ook een versie die geschikt is voor CNG, oftewel: aardgas.
- De 1,0 liter is als optie ook leverbaar met een vijftraps halfautomaat, de 1,4 liter benzinemotor en de 1,6 CDTi’s zijn er ook met een sequentiële zestraps automaat.
- De normale uitvoeringen heetten aanvankelijk Selection, Edition, Business+ en Innovation. Begin 2017 is de Edition vervangen door de Online Edition. Tegelijk is ook de Business Executive toegevoegd. Net als de Black Edition die begin 2018 verscheen is dit een tijdelijke uitvoering.
De Opel Astra als occasion
Traditioneel is de Opel Astra een belangrijke speler op de zakelijke automarkt. Juist vanwege het geslaagde uiterlijk en diverse andere aansprekende eigenschappen was deze Astra een nog groter succes in de zakelijke autoverkoop.
Het aanbod is niet anders dan ruim te noemen. Van het totale aanbod is rond de 5% voorzien van een dieselmotor. Als occasion is de diesel bij velen al jaren uit de gratie. Dus veel van de zakelijke diesels zijn al geëxporteerd. Bij de benzinemotoren zijn de 1,0 en 1,4 elk ongeveer even ruim beschikbaar, de 1,6 neemt ongeveer 15% van het benzine-aanbod voor zijn rekening. Dat is méér dan logischerwijs verwacht. Verdeeld naar carrosserievorm zien we ongeveer 40% Sports Tourers en 60% Hatchbacks.
De proefrit
Hoewel iets compacter dan het vorige model Astra, is deze generatie van binnen toch nog net even ruimer. Vooral achterin valt op hoe ruim de Astra is, vier volwassenen van normaal postuur passen er prima in. De bagageruimte met een inhoud van 370 liter is een normaal gemiddelde voor deze klasse. Een optie die niet op elke Astra zit, maar beslist een meerwaarde heeft, is de ‘AGR’-stoel. Dat staat voor ‘Aktion Gesunder Rücken’ en vooral voor wie veel rijdt en grotere afstanden aflegt is dit echt heel prettig.
De standaard voorstoelen zitten voor gemiddeld gebruik ook best goed. De nieuwe generatie benzinemotoren die in deze Astra wordt toegepast, verdient ook een pluim. De 1,0 liter driecilinder is dankzij toepassing van een zogenaamde balansas opvallend rustig en op kruissnelheden aangenaam stil. Bovendien zijn trekkracht en vermogen voor heel veel Astra-rijders méér dan voldoende. Uiteraard is de 1,4 een stukje vlotter. Beide benzinemotoren scoren ook heel goed in brandstofverbruik.
Met een 1,4 reden we onder wisselende omstandigheden met gemak 1 op 15 en dat is echt heel netjes voor deze klasse. Opmerkelijk is ook dat er nogal een verschil bestaat in maximaal toegestaan aanhangwagengewicht tussen deze twee motoren: 1.220 kg voor de 1,0 en 1.450 kg voor de 1,4. Caravangebruikers zullen zo snel de voorkeur hebben voor een 1,4. Qua rijeigenschappen is de Astra geen absolute uitblinker. De besturing is nogal doods en gevoelloos en de onverwacht harde afstemming van het onderstel doet het veercomfort geen goed. Een ander kritiekpuntje is het sterke bandenlawaai dat in het interieur doordringt. dat valt mede op, omdat de motoren zo stil zijn, maar vooral overgangen van de ene naar de andere soort asfalt zijn duidelijk hoorbaar.
Conclusie
Simpel: deze generatie van de Opel Astra is niet alleen een flink stuk moderner, maar ook een veel fijnere en ruimere auto dan zijn nogal behoudende voorgangers. Daardoor verdient deze Astra niet alleen nieuw, maar ook als occasion meer waardering. Dat lijkt te werken, want nieuw en gebruikt wordt Opels middenklasser prima verkocht.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
