logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Soul III

Een gebruikte elektrische auto

De Kia e-Soul is beslist niet de meest courante occasion van Nederland. Dat is ook logisch: om te beginnen is het aanbod elektrische occasions nog steeds in de minderheid en daarbij is de e-Soul zo lekker afwijkend… dat is niet ieders smaak. Hij is wel leuk. En goed!

Pluspunten
  • Ruim interieur
  • Zuinig en milieuvriendelijk
  • Zeer betrouwbaar
  • Lekker onderscheidend model
Minpunten
  • Bepaald geen allemansvriend

Wat vindt de Wegenwacht?

  • In de basis is het een misvatting dat er met een elektrische auto ‘nooit’ iets gebeurt. Uiteraard weet de Wegenwacht ook raad met typische euvels van elektrische auto’s, maar zo’n auto kan ook een lekke band krijgen, of gewoon een lege 12 Volt-accu.
  • In dit geval staat daar tegenover dat we wel te maken hebben met een Kia en dat merk staat met zijn hele range gewoon voor topkwaliteit. Dat geldt onverminderd ook voor deze e-Soul. Het hoge kwaliteitsniveau werkt ook hierin door, waardoor de e-Soul in hoge mate een zorgeloze auto is.

Over de Kia e-Soul

De oorspronkelijke Soul was er met benzinemotoren. Vanaf 2014 kenden we alleen nog de e-Soul met elektromotoren. In 2019 kreeg dat model een facelift, die ‘m alleen nog meer onderscheidend maakte van alle wat er op de Nederlandse wegen rondrijdt. De keuze voor de elektrische aandrijving is bepaald door de Nederlandse importeur. De Soul met benzinemotor is nog steeds in productie, ook in deze nieuwe vorm, maar die wordt hier niet gevoerd. Til de motorkap van de e-Soul op en het is duidelijk dat de auto is voorbestemd voor een benzinemotor.

Uitvoeringen en varianten

  • Wij kennen de e-Soul in twee technische specificaties. De basisversie heeft een 100 kW/136 pk sterke elektromotor en die wordt gevoed door een batterij met een capaciteit van 39 kWh.
  • Daarnaast is er ook een versie met precies anderhalve keer zoveel vermogen: 150 kW/204 pk, maar die heeft een 64 kWh-accupakket.
  • De minst sterke versie is er als Comfortline, DynamicLine en DynamicPlusLine.
  • De krachtiger versie is er ook als ExecutiveLine.
  • De e-Soul is ook geleverd als Cargo, een bestelwagen-uitvoering op ‘grijs’ kenteken.

De Kia e-Soul als occasion

Ondanks dat de e-Soul door zijn onderscheidende uiterlijk beslist geen allemansvriend is, staat er toch een aardig aanbod occasions in het land. Daarbij valt op dat slechts zo’n 15% van het hele aanbod een uitvoering is met de minder sterke motor en de kleinere accu. Bij de krachtiger versie is juist de top-uitvoering opvallend goed vertegenwoordigd.

Het overgrote deel van alle exemplaren staat –vanzelfsprekend- te koop bij de officiële Kia-dealers in het land. Die hanteren het occasionlabel Kia Top Selectie. Daaraan hangt een aantal sterke voorwaarden en bovendien geldt ook voor de e-Soul een fabrieksgarantie van zeven jaar of maximaal 150.000 kilometer. Die blijft gewoon van kracht, ook voor volgende eigenaren, mits de auto via de Kia-organisatie wordt onderhouden.

Gezien het kwaliteitsniveau van Kia, dat onverminderd ook geldt voor de e-Soul, is dat niet eens zó’n waagstuk voor Kia, maar voor de consument is het wel een heel fijne zekerheid.

De proefrit

Het eigenwijze uiterlijk van de e-Soul vraagt even gewenning. De proporties zijn gewoon anders dan bij andere auto’s. Dat sterk onderscheidende vermogen kunnen veel mensen toch wel waarderen, het is weer eens even lekker wat anders. Wie in zo’n e-Soul rijdt, zal wel eens vragen krijgen… ‘wat heb jíj nou?’.

Het is een kleine moeite om te wijzen op de voordelen van deze bijzondere koetswerkvorm. Door de wat hogere bouw en het vlakke dak is de interieurruimte groter dan wellicht verwacht. Niet voor niets rijden er nogal wat van deze Kia’s rond als taxi, daarvoor is heel veel te zeggen, zeker in de binnensteden. Daar staat tegenover dat de bagageruimte niet zo overmatig is: 315 liter inhoud, met de bank rechtop. Voor die taxi is dat in de regel meer dan genoeg. De laadkabels vinden daarbij een plekje onder de vloer van de bagageruimte. Onder de motorkap is geen opbergruimte.

Het interieur en vooral het dashboard is zoals we in een Kia verwachten keurig verzorgd en afgewerkt. De bediening van de transmissie, met een centrale draaiknop, is wat eigenzinnig, maar ach, dat went snel. De verdere bediening, met nogal wat functies op de spaken van het stuur, stelt nergens voor vraagtekens. De voorstoelen zitten prima, waarbij de iets hogere zit ook zorgt voor een gemakkelijke instap/uitstap, mede doordat te hoge wangen aan de stoelen ontbreken. Op de weg is de e-Soul vrij stevig geveerd.

Muisstil

De elektromotor is uiteraard muisstil, maar daardoor is op ruw asfalt wel wat afrolgeluid van de banden hoorbaar. Niettemin rijdt de e-Soul heel prettig en goedmoedig. Een sterk punt dat het verdient aandacht te krijgen is het bescheiden energieverbruik. Onder wisselende omstandigheden bij zo’n tien graden Celsius zakte het verbruik al snel onder de 15 kWh/100 km. Dat is een uitermate keurige score en voor de actieradius, waarover veel mensen bij elektrische auto’s ‘vallen’, is dat even belangrijk als de omvang van de accu. Deel 64 door 15 en de conclusie is gerechtvaardigd dat die actieradius zelfs onder deze vrij koude omstandigheden royaal boven de 400 kilometer ligt.

Conclusie

De e-Soul is heerlijk eigenwijs om te zien. Prik daar even doorheen en er staat een heel doordachte, ruime, fijn rijdende en zuinige elektrische auto. Natuurlijk is dit vooral fijn als er regelmatig volwassenen meerijden, òf snel doorgroeiende pubers, bijvoorbeeld. Het duidelijke onderscheid van de massa is alleen maar een sterk pluspunt… dit is geen grijze muis!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Kia e-Soul.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Kia Wolters IJsselstein

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.