logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo S90 II

Volvo’s topsedan

De Volvo S90 is als occasion heel gewild. Volvo heeft met deze grote sedan overduidelijk een schot in de roos gelost, terwijl het best een gokje was om een duidelijk grótere sedan dan de S80 te lanceren. De verkoop ‘nieuw’ loopt gestaag, als vanzelf is er ook vraag naar ‘gebruikt’.

Pluspunten
  • Fraai, indrukwekkend uiterlijk
  • Heel hoogwaardig rijcomfort
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Diverse euvels bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Wat vindt de Wegenwacht van de Volvo S90 als occasion?

Voor alle Volvo’s voorzien van het ‘Technocon’-alarm geldt dat het kan gebeuren dat de auto niet start wanneer deze in een parkeergarage staat. Dit systeem dient met name voor de opsporing van de auto na diefstal. Daarvoor is contact met het internet nodig en dat lukt niet altijd in de parkeergarage. Het kan zijn dat dit is te deblokkeren met het noodpasje (mits aanwezig!). Als dat niet mogelijk is, of niet werkt, dan belt de Wegenwacht na identificatie van de bestuurder met het noodnummer van Technocon, om de auto ‘vrij te geven’.

Technisch zijn de V90 en S90 identiek. Er bestaan geen euvels die specifiek voor het éne of het andere model gelden.

Bij de V90 komt het voor dat het digitale instrumentarium niet meer werkt en het motorvermogen is voelbaar beperkt. Dat is puur een software-probleem, dat de Wegenwacht kan verhelpen door een eenvoudige ‘reset’ van de accu. Dat is een soort ‘Ctrl-Alt-Del’ voor auto’s. Het komt voor dat de elektrisch bediende parkeerrem op de achterwielen geheel of gedeeltelijk niet vrijkomt. Om daar iets aan te doen, moeten de achterwielen van de auto. Ter plekke repareren gaat niet, de Wegenwacht kan alleen zorgen dat de auto weer rijdbaar is. Definitieve reparatie moet in de werkplaats gebeuren. Als het alarm niet wil deactiveren, is dat te verhelpen door de keyless entry-sleutel in de bekerhouder tussen de stoelen te leggen. Wanneer bij de vergrendeling van de auto de zijruiten spontaan open gaan, zit het probleem in de vergrendelschakelaar in de auto. De schakelaar een aantal malen heen en weer bewegen is in de regel afdoende.

Ruitenwissers en richtingaanwijzers die ‘dienst weigeren’, betreft alleen een elektronische storing. De Wegenwacht verhelpt dit door de juiste zekering uit te nemen en opnieuw te monteren. In de regel is het hierdoor verholpen.

Als op het dashboard het acculampje brandt, kàn een van de accu’s aan vervanging toe zijn.

Als zeker is dat de dynamo voldoende spanning levert, dan is het waarschijnlijk een softwarefout. Hiervoor past de Wegenwacht eveneens een accu-reset toe. De 12-Volt-accu’s vervangen is bij deze types niet eenvoudig. Dat komt om te beginnen omdat er twee in de auto zitten en het is niet simpelweg mogelijk er een ander in te zetten. Die moet in beide gevallen eerst door de garage worden ‘ingeleerd’ op de auto.

Over de Volvo S90:

Sinds een aantal jaren is Volvo in Chinese handen. Dat blijkt helemaal niks te zeggen, als het om de producten zelf gaat. De Chinezen begrijpen dat een deel van de kracht van het merk Volvo schuilt in de Scandinavische ‘roots’ van het merk. Je zou kunnen zeggen dat een modern model als deze S90 ‘Zweedser’ is dan modellen uit eerdere generaties. Toch is er een beetje Aziatische invloed. Grote sedan-modellen zijn vooral in China nog steeds enorm in trek. Misschien schuilt daarin wel de oorzaak waardoor deze S90 een halve klasse hoger is gepositioneerd dan zijn voorgangers. Dat neemt allemaal niet weg dat Volvo met dit model een ijzersterke tegenhanger heeft voor de andere, gevestigde merken in deze klasse. De S90 verkoopt uitstekend. Dit is een mooie, smaakvolle, een klein beetje stoere, maar toch ook aimabele sedan. En een èchte Volvo.

Uitvoeringen en varianten:

Traditioneel levert Volvo de S90 in een enorm aantal uitvoeringen. Aan de basis daarvan staan om te beginnen drie benzinemotoren, een plug-in hybride en drie diesels. De T4, die overigens pas eind 2017 in de verkoop is gegaan, beschikt over 140 kW/190 pk. De T5 heeft aanvankelijk 187 kW/254 pk, eind 2017 is dat veranderd in 184 kW/250 pk, wat overigens geen merkbaar verschil is. De T6 heeft in eerste instantie 235 kW/320 pk, wat later 228 kW/310 pk is geworden. De T8 heeft de benzinemotor van de T6 plus een 65 kW/88 pk elektromotor en daarmee een ‘systeemvermogen’ van 299 kW/407 pk. Nee, die optelling klopt rekenkundig niet, dat heeft met afrondingsverschillen te maken. Bij de diesels zien we bij de D3 110 kW/150 pk, de D4 heeft 140 kW/190 pk en de D5 173 kW/235 pk. Het blijft een heel knap staaltje moderne motorenbouw van Volvo, dat al die varianten gebruik maken van één en hetzelfde 2,0 liter viercilinder motorblok. Alleen de D3 en D4 zijn in de begintijd beschikbaar geweest met handgeschakelde zesversnellingsbakken. Alle andere versies maken gebruik van in principe dezelfde achttraps automatische transmissie, al is die per motorisering iets anders afgestemd. De T6 en D5 hebben altijd vierwielaandrijving. De T8 heeft dat ook, omdat de elektromotor tussen de achterwielen huist. De normale uitvoeringen heten Momentum, Inscription en R-Design, waarbij die laatste wat sportiever is uitgevoerd. In 2017 is de Momentum nog aangevuld met de Momentum+. In het najaar van 2018 heeft Volvo flinke opruiming gehouden in het leveringsprogramma. Veel uitvoeringen zijn toen komen te vervallen. Daar staat tegenover dat de uitvoeringen Momentum Pro, Business Luxury en Business Luxury+ hun intrede deden. In de lente van 2019 is de D5 volledig uit het programma verdwenen.

De Volvo S90 als occasion:

De S90 is uiteraard een zakenauto bij uitstek. Het overgrote deel van alle exemplaren komt ‘nieuw’ op de weg via een leasemaatschappij, of wordt door bedrijven zelf gekocht als zaken-/directie-auto. Vanaf het moment dat de eerste leasecontracten aflopen, neemt het aanbod gebruikte exemplaren uiteraard toe. De S90 is echter best gewild, dus het is niet zo dat er ergens een fictief parkeerterrein vol ongebruikte exemplaren staat, maar wie zo’n auto wil, heeft wel lekker de keuze. Dat zakelijke karakter veroorzaakt ook dat vooralsnog iets meer dan de helft van het hele aanbod een diesel is. Grofweg 40% is een benzineversie. Op het moment van schrijven is het aanbod van de T8 PHEV (plug-in hybride) nog bescheiden. Dat heeft er alles mee te maken dat zakelijke rijders destijds een fiscaal voordeel kregen in de vorm van een lagere bijtelling en dat voor de duur van vijf jaar. Het gros van die gebruikers rijdt vanwege die condities het hele vijfjarige leasecontract vol. De meest voor de hand liggende plek om op zoek te gaan naar een mooie gebruikte Volvo S90 is uiteraard de lokale Volvo-dealer. Die zal dergelijke auto’s in de regel aanbieden met het Volvo Selekt-label, wat onder meer twaalf maanden volledige garantie inhoudt. Voor alle voorwaarden èn de actuele voorraad bij dealers in het land, zie: www.volvocars.com/nl/modellen/volvo-occasions. Naast de dealerorganisatie gaan S90’s in toenemende mate ook opduiken in de ‘outlets’ van de grote leasemaatschappijen. Bij dealers van andere merken en uiteindelijk bij aanbieders van gebruikte auto’s en de nodige Volvo-specialisten in het land zal de S90 ook steeds meer te vinden zijn.

De proefrit:

De S90 is een indrukwekkende verschijning. Dat komt door zijn royale formaat (net geen vijf meter lang), maar ook door zijn typerende Volvo-design. Geen nodeloze ‘drukke’ lijnen hier, op een paar details na is een S90 heel ‘clean’ en daardoor tegelijk ingetogen als vrij tijdloos. Een Volvo blijft onmiskenbaar en mooi, tot in lengte van jaren. Dat is uiteraard een heel goede eigenschap, ook met het oog op de restwaarde. Die ruime maatvoering staat aan de basis van een heel ruim interieur, ook achterin. De bagageruimte is met 500 liter inhoud geen record, maar ruim zat. Door de sedan-vorm is de bereikbaarheid van die bagageruimte wat minder goed. Volvo heeft veel werk van gemaakt van het interieur, onder meer door het gebruik van écht hout. Dat oogt fraai, sjiek, en daardoor ook typisch Zweeds. Traditioneel is Volvo sterk in zitcomfort en dat heeft het merk nu ook weer subliem voor elkaar, zowel voor- als achterin. Centraal in het dashboard zit een flink beeldscherm voor de bediening van allerhande functies. Het kost even tijd om hierin ‘thuis’ te raken, maar daarna blijkt het vrijwel intuïtief te bedienen. Sterke Volvo eigenschap i natuurlijk ook het hoge veiligheidsniveau, niet alleen passief, maar ook actief. De S90 behoorde destijds tot de eerste Volvo’s die ook in het donker automatisch stoppen voor voetgangers èn voor grote dieren, herten, bijvoorbeeld. De nieuwe generatie motoren laat zich ook graag van zijn beste kant zien. De verstokte Volvo-rijder zal de roffel van een vijfcilinder wellicht missen, maar aangenaam constateren dat je ook met een T5 bijvoorbeeld gemakkelijk 1op 11 tot 12 kunt rijden. Daarbij is een belangrijke rol op de achtergrond weggelegd voor de werkelijk sublieme achttraps automaten, die nauwelijks merkbaar schakelen, maar steeds wel het toerental aangenaam laag houden. Dat is ook weer een bijdrage aan het comfort!

Conclusie

De S90 is net als zijn merk- en tijdgenoten een heerlijke auto, vrijwel ongeacht de gekozen versie. Wie in de markt is voor een sedan van dit kloeke formaat, dient deze Volvo absoluut in overweging te nemen, eventueel in vergelijking met zijn sterke concurrenten. Als de stijl en het imago van het merk u aanspreken, luidt de conclusie al snel… welke concurrenten?

Concurrenten:

Audi A6 (2018 / heden): Nog geen occasiontest beschikbaar

BMW 5-serie (2017 / heden): Nog geen occasiontest beschikbaar

Mercedes-Benz E-klasse (2016 / 2006): Nog geen occasiontestbeschikbaar

Deze auto is beschikbaar gesteld door Niham Den Haag B.V.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.