logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C3 Picasso I

Lekker ruime en eigenwijze occasion

Citroën - C3 Picasso

Pluspunten
  • Bijzonder ruim interieur
  • Fijne, comfortabele rijeigenschappen
  • Eigenwijs model, leuke details
Minpunten
  • Kleine elektronische storingen

Wat vindt de Wegenwacht?

De C3 Picasso is technisch in hoge mate identiek aan de C3 van dezelfde generatie. Daardoor komen dezelfde euvels van de C3 ook voor bij de Picasso. Specifieke C3 Picasso-klachten zijn niet bekend. De voorkomende euvels zijn vooralsnog bescheiden en vooral elektronisch van aard. Het komt voor dat de auto niet start, omdat de sleutel niet wordt herkend. In de sleutel is dan de transponderchip defect of niet (meer) aanwezig. De reservesleutel brengt uitkomst en het is verstandig via de dealer z.s.m. een vervangende sleutel te bestellen. Een verbrande stekker op de zekeringkast kan leiden tot allerhande, onlogisch lijkende storingen. Als er snel aan zo’n vervangende stekker is te komen, kan de Wegenwacht dit zó oplossen. Vocht in dezelfde stekker kan dezelfde gevolgen hebben, kwestie van droogmaken. Het komt ook voor dat er een defect zit in het contactslot of in de elektronica van de halfautomatische versnellingsbak, indien aanwezig. In het eerste geval lukt het de Wegenwacht in de regel wel de auto via een omweg aan de praat te krijgen, desnoods eenmalig. Een storing in de remlichtschakelaar kan veroorzaken dat de motor niet meer op het gaspedaal reageert. De remlichten branden dan constant. Door de schakelaar los te halen kan de auto weer rijden, maar dan wel heel voorzichtig, zonder remlichten, dus de schakelaar moet direct worden vernieuwd. De waarschuwing ‘motor te heet’ op het dashboard is niet altijd juist. Dit kan worden veroorzaakt door een kapotte sensor in het themostaathuis. De Wegenwacht neemt de stekker van die sensor los, plaatst eventueel een nieuwe zekering en de auto rijdt weer. Een nieuwe sensor is wel noodzakelijk. De 1,6 liter motor kan oververhit raken, doordat de elektrische aansturing van de waterpomp niet meer werkt. Een 1,4 liter die niet op toeren wil komen, heeft wellicht een kapotte elektromotor op de timing van de distributie. Aan allebei die euvels is ter plekke weinig te doen, de auto moet dan op transport naar de garage. Wanneer steeds meer componenten niet werken en het acculampje knippert, is dit in feite geen pech, maar het accuspanningscontrolesysteem doet dan zijn werk. De oplossing is simpel: starten en rijden, dan laadt de accu weer bij. In exemplaren met een trekhaak komt het soms voor dat vocht in de contactdoos sluiting veroorzaakt, waardoor er steeds zekeringen kapotgaan. Droogmaken en een nieuwe zekering plaatsen is de oplossing.
De Citroën C3 Picasso is als occasion heel geschikt als ruime gezinsauto, voor een relatief bescheiden budget. Dit is een middenklasse MPV, een klasse die enkele jaren populair was, maar heeft plaatsgemaakt voor wat sportievere SUV’s. Oók bij Citroën. Toch jammer.

Waar praten we over?

De C3 Picasso staat tamelijk op zichzelf, als het gaat om uiterlijk, maatvoering en dergelijke. Onderhuids zijn er natuurlijk wel veel ovreenkomsten met de C3, vandaar ook de naam. In 2009 leek dit model een schot in de roos. Lekker eigenwijze vormgeving, waarbij je aan de buitenkant al kon zien dat er veel binnenruimte beschikbaar is. Het is eigenlijk heel onlogisch dat deze klasse auto’s na een jaar of acht niet wordt voortgezet. De C3 Picasso is bij Citroën opgevolgd door de C3 Aircross, maar dat is duidelijk een heel ander soort auto.

Uitvoeringen en varianten

De C3 Picasso heeft geen verder carrosserievarianten. In januari 2015 is er een facelift doorgevoerd. De Picasso kreeg toen een wat afwijkend front en er is een en ander geschoven met motoren en uitvoeringen. Tot die facelift waren er vier motoren, tweemaal benzine, tweemaal diesel. De benzinemotoren waren een 1,4 (70 kW/95 pk) en een 1,6 (88 kW/120 pk). Aanvankelijk was de enig leverbare diesel een 1,6 HDi met 82 kW/112 pk. In najaar 2011 is het aanbod daarvan teruggebracht tot één (top-) uitvoering. Daarnaast verscheen de 1,6 e-HDi met 69 kW/92 pk, eveneens in slechts één uitvoering. Bij de facelift kwam er een benzinemotor bij, dat is de 1,2 liter driecilinder met turbo, goed voor 81 kW/110 pk. De bestaande motoren kregen voortaan de aanduiding VTi 95 en 120. Bij de diesels is het nog ingewikkelder. De e-HDI kreeg in zomer 2014 gezelschap van een HDi 90 (68 kW/92 pk), tegelijk ging het vermogen van de 1,6 HDI naar 84 kW/115 pk. Begin 2015 kwam daar nog een 1,6 ‘BlueHDI’ met 73 kW/99 pk onder. Standaard hebben alle C3 Picasso’s een handgeschakelde vijfbak. De 1,6 benzinemotor (ofwel VTi 120) is er als optie ook met een semi-automatische zestraps automaat, dezelfde transmissie is standaard op de e-HDi. De basisversie (alleen 1,4) heet Seduction, daarna volgen de Aura en Exclusive. De Aura is in 2011 vervangen door de Tendance.

De Citroën C3 Picasso als occasion

Dit soort auto’s wordt gekocht door mensen die de ruimte echt nodig hebben. Zo’n C3 Picasso is een handige gezinsauto voor het snel uitbreidende gezin. Daardoor is het ook typisch een auto die particulier wordt gekocht en zelden zakelijk wordt ingezet. Dat klopt ook wel met het occasionaanbod. Minder dan 10% is een diesel, versies met automatische transmissie zijn even zeldzaam. Er is een behoorlijk aanbod C3 Picasso’s als occasion, maar het is zeker niet de meest courante auto van het merk Citroën. Wie hiervoor in de markt is, vindt wel gemakkelijk een paar mooie exemplaren. De keuze welke benzinemotor ideaal is, hangt sterk af van het gebruik. Ga je zelden Nederland uit en wordt de auto niet vaak vol beladen, dan kan de 1,4 voldoende zijn. Wil je dat allemaal wel, of bijvoorbeeld een caravan trekken, aarzel dan niet en neem een 1,6. Er zijn wel exemplaren met forse kilometerstanden, maar zoals valt te verwachten, valt dat bij die typisch particuliere exemplaren allemaal nogal mee. Een flink deel van de gebruikte exemplaren is te vinden bij de officiële Citroën-dealers, wellicht na inruil op zijn opvolger, de Aircross. Mooie en jonge occasions worden hier verkocht onder het label Citroën Select (zie www.citroenselect.nl voor de voorwaarden).

De proefrit

Ruimte is een relatief begrip. Het gaat niet alleen om kubieke meters, maar ook wat de ontwerpers daarmee doen. De C3 Picasso is heerlijk ruim èn praktisch. Hij heeft een heel gemakkelijk om te klappen achterbank, bijvoorbeeld. Door de hoge bouw is het logisch dat alle zitplaatsen ook hoog boven de weg zijn. Dat scheelt weer in de ruimte, maar heeft ook invloed op de rijervaring. Dwarskrachten (bochten, denk ook om rotondes) worden hierdoor extra sterk gevoeld. De voorstoelen van de Picasso zitten prima en ook de afstemming van het onderstel is vooral op comfort gekozen. Gevolg: als je gewoon, zonder haast van A naar B moet, rijdt dat wel zo prettig. De besturing zelf is prettig, de versnellingsbak schakelt wat ‘losjes’ en onexact. Opvallende eigenschap is het uitstekende uitzicht rondom, mede vanwege de grote voorste zijruiten, vóór de portieren. Het front is alleen niet te overzien en obstakels aan de achterkant zijn ook niet te zien. Parkeersensoren aanbevolen! Van een normaal gebruikte 1,4 mag je een verbruik rond 1 op 15 verwachten, een 1,6 zal anderhalf tot twee kilometer minder ver per kilometer komen.

Conclusie

Een gezin met drie kleine kinderen? Dan heb je al snel een hoop mee te nemen. De C3 Picasso is dan een ideale mogelijkheid. Een leuke, uiterlijk een beetje eigenwijze MPV met overzichtelijke rijkosten en vooral heel veel ruimte. Dit is echt zo’n auto die ‘deel uitmaakt van het gezin’. Wedden dat de kinderen ‘m ook de leukste vinden, tussen zijn concurrenten?
Deze auto is beschikbaar gesteld door De Jong’s Autobedrijven, Hoofddorp, Katwijk, Leiderdorp, Zoetermeer

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.