logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Lexus Rz-Serie I

Ongeëvenaard fijn rijden

Lexus RZ450e President Line

Pluspunten
  • Weldadige rijervaring
  • Aangenaam ruim
  • Fraaie afwerking
Minpunten
  • Beperkte actieradius
  • Wachten op 'stuurknuppel'-besturing

De Lexus RZ450e is van zichzelf al een noviteit: het is de eerste volledig elektrische Lexus, die ook als zodanig is ontwikkeld. Maar er debuteert eveneens een nieuwe stuurtechniek op, waarvoor de Japanners nog even geduld vragen. Wij verklappen vast: die is het wachten waard.

Conclusie

De Lexus RZ450e is een hoogwaardig afgewerkte, ruime EV met een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Voor hetzelfde geld kom je met menig concurrent echter verder op een lading stroom, omdat de warmtepomp van een Audi Q8 e-tron of Mercedes EQE geen energie aan de batterij onttrekt. Bovendien hebben die alternatieven al een groter accupakket om mee te beginnen. Onze proefrit met de revolutionaire stuurtechniek die er bij de Japanners aan zit te komen, maakt dat we de Lexus in dit deel van de markt alsnog goede kansen toedichten. Want het zijn in de RZ dan misschien kortere ritten: het is wel ongeëvenaard fijn rijden.

Type auto en prijs

Lexus heeft al decennia lang ervaring met elektrische rijondersteuning, maar volledig elektrische modellen verkopen ze bij het luxe merk nog nauwelijks. In 2021 verscheen de UX300e, maar die crossover was in feite geëlektrificeerd: het model kwam eerder al op de markt met een traditionele verbrandingsmotor. De RZ is de eerste EV die vanaf de eerste pennenstreek als elektrische auto is ontwikkeld. Het is ‘t zustermodel van de Toyota bZ4X, al is de RZ 11 centimeter langer, levert hij meer vermogen en hangt er ook een steviger prijskaartje aan.

Waar de Toyota vanaf 53 mille verkocht wordt, dien je voor de Lexus minimaal € 67.495 mee te brengen. De Nederlandse importeur laat weten dat ze vooralsnog vooral orders schrijven voor het topmodel, dat net geen 80 mille moet kosten. Bedragen waarvoor je ook terecht kunt bij concurrenten als Audi en Mercedes, die daarvoor zowel EV’s met een hoge- als lage zit aanbieden. De garantievoorwaarden van de Japanners zijn echter ongeëvenaard: zolang je de RZ voor z’n onderhoud bij de officiële merkdealer brengt, profiteer je van tien jaar of 200.000 kilometer garantie op de complete auto en maar liefst 15 jaar of een miljoen (!) kilometer op het benodigde batterijpakket.

Hoe rijdt de RZ450e

Op de huidige RX debuteerde onlangs het DIRECT4-systeem van Lexus. Het grote broertje van de RZ heeft een bijzondere vorm van vierwielaandrijving, waarbij elk wiel afzonderlijk van vermogen kan worden voorzien. Die techniek is nu ook op de EV verkrijgbaar. Volgens de Japanners zou de crossover daarmee niet alleen veiliger zijn, maar ook meer rijplezier bieden. Eerlijk gezegd merkten we weinig verschil met de concurrentie: elektromotoren leveren nu eenmaal soepel hun vermogen. Je zal de Lexus echter niet op wielspin kunnen betrappen.

Hoewel de RZ een wat hogere auto is, ervaar je de zitpositie als die uit een sedan. Het instrumentarium is ook nadrukkelijk om de bestuurder heen gebouwd, overigens zonder dat langere bestuurders met hun been tegen de deur of de middentunnel aan komen. De stilte aan boord is indrukwekkend, maar daar hebben de ingenieurs dan ook hun stinkende best op gedaan: er is overal en nergens extra geluidsisolatie toegepast.

Afwijkend stuurwiel

Tijdens onze eerste kennismaking kregen wij de kans om alvast te rijden met een testauto met ‘One Motion Grip’: daarbij zijn het stuurwiel en de voorwielen niet langer door middel van een mechanische verbinding met elkaar verbonden. Diverse computers hebben die taken overgenomen: de ene geeft aan dat er gestuurd gaat worden, een ander bepaalt op basis van het wegdek en de gereden snelheid hoe scherp de stuurhoek moet zijn. Daardoor kun je alle verkeerssituaties voortaan af met één omwenteling van het stuur. En omdat dat stuur niet aan de wielen vastzit, krijg je ook veel minder mee van hobbels en drempels onderweg. Een weldaad.

Om te onderstrepen hoe bijzonder de gebruikte techniek is, heeft het stuur een afwijkende vorm: het lijkt nog het meeste op een stuurknuppel. De RZ biedt op die manier een fascinerende rijervaring, die je extra bij het rijden betrekt. De techneuten zijn nog niet helemaal tevreden over hoe het systeem werkt: bij lage snelheden stuur je al gauw teveel, waardoor je onbedoeld op de verkeerde weghelft kunt belanden. Vandaar dat ze bij Lexus nog even aan de techniek doorschaven: vanaf 2025 moet je het bijzondere stuurwiel optioneel op de EV kunnen bestellen.

Achter gesloten deuren

Dat veiligheid bij de Japanners voorop staat, komt ook tot uiting in de beschikbare veiligheidsuitrusting. Zo kun je de deuren simpelweg niet openen, wanneer de RZ verkeer in zijn dode hoek ontwaart. Het leeuwendeel van alle aanvullende rijhulpsystemen zit bij de vanafprijs van de Lexus inbegrepen. Een ingenieuze 360 graden camera, die je in staat stelt als het ware door de auto heen te kijken, is voorbehouden aan de duurdere uitrustingsniveau’s, net als dode hoek bescherming.

De RZ450e van binnen

Zoals we al eerder schreven, is de Lexus langer dan de Toyota waarvan hij is afgeleid. Die extra centimeters dragen niet bij aan meer binnenruimte, maar daarvan had de bZ4X met een wielbasis van 2.85 meter toch al genoeg. Wie langer is dan gemiddeld, profiteert niet alleen van een vorstelijke beenruimte maar zit ook met z’n kruin vrij van het optionele panoramadak op onze testauto (waarover later meer). Omdat de RZ van de grond af als EV is ontworpen, heeft de auto geen middentunnel. Op de achterbank beschik je niet alleen over je eigen ventilatieroosters, maar heb je ook drie stroompunten tot je beschikking. Eentje daarvan is een volwaardig stopcontact.

Lexus maakt er speciaal vermelding van dat de RZ alleen verkrijgbaar is met diervriendelijke bekledingsmaterialen. Het staat de crossover goed: de suède-achtige stoffen zijn bovendien verkrijgbaar in verschillende aansprekende kleuren. Een andere blikvanger is het 14-inch infotainmentscherm, dat een groot deel van de middenconsole in beslag neemt. Het behoort tot de standaarduitrusting van de RZ en vermeldt desgewenst de dichtstbijzijnde laadpunten. De navigatie draagt ook laadstops aan, wanneer je onderweg bent naar een bestemming waarvoor je niet genoeg stroom in de batterij hebt. De kofferbak heeft een afmeting van 452 liter. Klap je de rugleuning van de achterbank plat, dan ontstaat er geen vlakke laadvloer. Je kunt onder de bagagebodem echter wel moeiteloos extra spullen kwijt, waaronder je laadkabel.

De RZ450e en het milieu

De RZ is vooralsnog leverbaar met één batterijgrootte: ongeacht het gekozen uitrustingsniveau gaat onder de inzittenden 71,4 kWh aan accucellen schuil. Afhankelijk van de wielmaat - 18- of 20-inch - zou je volgens de fabrikant tussen de 395- en 440 kilometer ver moeten kunnen komen op een lading stroom. Laden doet de Lexus met drie fasen, tot een snelheid van 150 kW.

Wij reden de Lexus aanvankelijk in de Provence, waar we ook de begeleidende video-opnames maakten. Het gemiddelde verbruikscijfer dat we op de boordcomputer voorbij zagen komen, bedroeg toen 22,1 kWh per 100 kilometer. Eenmaal in Nederland hebben we uitgebreider met de EV kunnen rijden. Dat had echter nauwelijks verbruikswinst tot gevolg: uit onze vaste actieradiusproef kwam een praktijkverbruik naar voren van 21,4 kWh per 100 kilometer. Daarmee is de RZ definitief een stevige stroomverbruiker.

Het helpt niet mee dat de aanwezige warmtepomp alleen functioneert, wanneer de Lexus op een laadpaal is aangesloten; onderweg onttrekt hij stroom aan dezelfde batterij waarop je van A naar B probeert te komen. Dientengevolge verloren we bij het inschakelen van de verwarming tientallen kilometers rijbereik.

Nieuw soort verwarming

Zonde, want de Japanners hebben zich juist zoveel moeite getroost om de RZ zo efficiënt mogelijk te maken. Zo debuteert er een nieuw soort verwarming op de crossover, gericht op de bovenkant van je benen. Deze ‘radiant heaters’ verbruiken aanzienlijk minder stroom dan de reguliere klimaatcontrole.

Bovendien is op verschillende plaatsen in de auto gewicht bespaard. Bijvoorbeeld door middel van een opvouwbare hoedenplank en een panoramadak dat je kunt dimmen. Dat scheelt niet alleen een rolhoes: de ingenieuze constructie zorgt meteen dat het in de Lexus niet te heet of koud wordt. Door middel van flippers aan het stuur kun je bepalen hoeveel remenergie de RZ terugwint. De EV beschikt bovendien over twee rijstanden. Bij de meest rigide variant wordt de klimaatcontrole uitgeschakeld. Dat is niet alleen ouderwets; het voelt in dit prijssegment als ongepast.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.