Auto Review Volkswagen Id.3 I
In het spoor van de Golf?
De Volkswagen ID.3 is als occasion heel gewild, zeker in vergelijking met andere volledig elektrische auto’s. De ID.3 is vanaf de verkoopstart enorm goed verkocht, exemplaren die vrij komen uit een leasecontract zullen snel een koper vinden. Slimme keuze?
- Pluspunten
- Stevig, redelijk comfortabel onderstel
- Lekker ruim
- Allemansvriend onder de elektrische auto’s
- Lekker ruim
- Minpunten
- Minder zuinig dan verwacht
- Plastiekerig dashboard
Wat vindt de Wegenwacht?
- Er zijn bij de ID.3 diverse software-problemen bekend.
- De sleutel wordt niet herkend.
- Het gebeurt dat de portieren niet willen openen of sluiten.
- Het opladen niet wil starten.
- De verlichting gaat niet uit.
- Het dashboard blijft zwart. Dit is te resetten door de aan/uit-knop op het display 15 seconden ingedrukt te houden.
- Een en ander is in de regel te verhelpen door een reset van de elektronica, die de Wegenwacht ter plekke probeert uit te voeren.
- Het goede is dat de auto in de garage regelmatig een update krijgt, waardoor ook de genoemde problemen geleidelijk steeds minder vaak voorkomen.
- Bij aankoop van een occasion is het de moeite waard om te controleren of de auto de nodige updates heeft gehad.
Over de Volkswagen ID.3
De ID.3 is het eerste model van Volkswagen dat volledig als elektrisch model is ontwikkeld. Eerder deed Volkswagen –en de klantenkring van het merk- veel ervaring op met de e-Golf, maar dat was, zoals de naam al aangeeft, een ‘geëlektrificeerde’ Golf. De ID.3 was als eersteling ook de basis voor diverse andere elektrische modellen, zowel binnen het merk Volkswagen als bij de aanverwante merken.
Uitvoeringen en varianten
- De ID.3 kent één carrosserievorm.
- Er is wel keuze uit drie verschillende accupakketten en drie verschillende elektromotoren, maar die zijn niet allemaal onderling te combineren.
- De basisversie heeft een 45 kWh-accupakket, in combinatie met een 110 kW/150 pk sterke elektromotor.
- De tweede versie heeft een 58 kWh accupakket en wordt naar keuze geleverd met een 107 kW/145 pk sterke elektromotor, of eentje met 150 kW/204 pk.
- Tot slot is er dezelfde 150 kW-elektromotor met een accupakket met 77 kWh.
- Sinds de verkoopstart heeft Volkswagen al aardig zitten schuiven met diverse uitvoeringen. De versie met de kleinste batterij is in 2021 enkele maanden leverbaar geweest in een kale basisversie zonder verdere aanduiding.
- In dezelfde korte periode is deze variant er ook geweest als City en Style.
- De versie Pure is er vanaf medio 2021, nog steeds met dezelfde specificatie.
- Met de grotere, 58 kWh-batterij kennen we vanaf de verkoopstart tot begin 2021 in de uitvoeringen 1st, 1st Max en 1st Plus. Daarna kwamen de Life en Business, maar ook die uitvoeringen waren er alleen in 2021 gedurende enige maanden. Nadat die waren verdwenen, kwam de Pro, met dezelfde specificaties.
- Met dezelfde accu, maar de sterkere 150 kW-motor in de uitvoeringen Life, Business, Tech en Max tot medio 2021. De Pro bleef en er kwam ook een Pro Edition vanaf die datum.
- De versie met de grootste accu en sterkste motor is er alleen als Pro S, vanaf medio 2021.
- Het is jammer dat de voor de hand liggende combinatie ‘grootst mogelijke accu / minst sterke motor’ er nooit is gekomen voor wie de auto intensief wil gebruiken en de motorisering krachtig genoeg vindt.
De Volkswagen ID.3 als occasion
De ID.3 is vanaf het moment dat deze beschikbaar kwam, een ware bestseller gebleken. Het overgrote deel is natuurlijk zakelijk ingezet. Deze auto’s zijn in Nederland bevoordeeld met een (sterk) verlaagde fiscale bijtelling voor wie ‘m zakelijk rijdt en ook privé gebruikt. Die lage bijtelling is wel overdraagbaar voor wie ‘m als gebruikte elektrische auto ook weer zakelijk inzet. Particulieren die zo’n gebruikte ID.3 weten te bemachtigen kunnen aan het begin van het jaar vaak van overheidswege subsidie krijgen. Check voor aankoop de actuele situatie. Het voornoemde voordeel met verlaagde bijtelling bepaalt wel dat het gros van die zakelijke gebruikers die periode van vijf jaar blijft doorrijden, in veel gevallen op basis van een leasecontract met dezelfde duur. Niettemin is er best een redelijk aanbod gebruikte ID.3’s in het land te vinden. Een voor de hand liggende plaats om een ID.3 te vinden is uiteraard de officiële Volkswagen-dealer in de buurt of elders.
De proefrit
Een leuke uitspraak voor alle Volkswagen-kenners: een ID.3 heeft het formaat van een Golf, met de ruimte van een Passat, maar de draaicirkel van een Up!. De elektromotor ligt tussen de achterwielen. Daardoor hebben de voorwielen veel ‘bewegingsvrijheid’.
Het interieur is inderdaad ruim, door de vlakke vloer kunnen achterin desgewenst ook drie personen zitten. Het zitcomfort is voldoende. De bagageruimte meet 385 liter, dat is vergelijkbaar met een Golf. Het is wel jammer dat er geen handige opbergplek is voor de laadkabel. In het front is helemaal geen ruimte. Wie voor de eerste keer achter het stuur plaatsneemt, moet wel even wennen. Het hele interieur is wat ‘plasticerig’. Pal achter het stuur zit een klein beeldscherm, met alleen de hoogstnoodzakelijke informatie. In het midden zit een groter scherm, voor onder meer de navigatie. Dat kleine instrumentarium is wel heel beperkt, want een simpel gegeven als de kilometerstand is et niet constant op te zien, een indicatie van het stroomverbruik is ook even zoeken. De hele bediening is niet overal even logisch. Het navigatiesysteem werkt wel erg prettig.
Er is natuurkijk geen normale transmissie, het is ook even wennen dat de grote knop naast het instrumentarium dient om te kiezen voor vooruit, achteruit, enzovoorts. Het geluidsniveau is uiteraard heel laag, maar op ruw asfalt is er wel wat bandengeluid te horen. De afstemming van het onderstel is behoorlijk stevig, het rijcomfort is wel heel acceptabel. Het navigatiesysteem kan ook automatisch reageren op verkeersborden met de maximumsnelheid, maar dat heel vaak mis, doordat het ook borden leest, bijvoorbeeld op een parallelweg.
In een exemplaar met 150 kW-motor bereikten we in de praktijk een gemiddeld stroomverbruik van 18 kWh/100 km. Dat is niet bijzonder zuinig, wellicht brengt een minder sterk gemotoriseerde versie het er beter vanaf. Met de 58 kWh accu is het rijbereik dan zo’n 325 kilometer. Dat is op zich niet slecht, maar wel aanzienlijk veel minder dan de 424 km die de WLTP-opgave belooft.
Conclusie
In het spoor van de Golf is de ID.3 hard op weg een allemansvriend te worden. Perfect is deze Volkswagen zeker niet, maar wie voor het eerst elektrisch rijdt, heeft geen referentiekader en zal toch best onder de indruk zijn.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen ID.3.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
