logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan X-Trail IV (T33)

Elektrisch, maar toch ook weer niet

De Nissan X-Trail is de grote broer van de populaire Qashqai. Met zeven zitplaatsen en vierwielaandrijving een ruime alleskunner die elektrisch wordt aangedreven, maar toch geen EV is.

Pluspunten
  • Ruimte
  • Uitrusting
  • Trekauto van het Jaar 2023
Minpunten
  • rijstrookassistent nogal dwingend
  • veel bandengeruis op snelwegtempo

Conclusie

De e-Power aandrijflijn is een wat omslachtige manier om elektrisch te rijden. De anderhalve liter benzinemotor, die als aggregaat dient voor de elektrische aandrijving, scoort tijdens onze test een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,2. Doe je heel erg je best dan kun je de 1 op 15 aantippen. Netjes, maar niet spectaculair voor dit type aandrijving. Overigens kun je de auto niet als hybride typeren want de benzinemotor drijft nooit rechtstreeks de wielen aan.

Waarin de X-Trail uitblinkt zijn het ruimteaanbod en gebruiksgemak. De auto is er naar keuze met zeven zitplaatsen en met vierwielaandrijving. Het is bovendien de ANWB Trekauto van het Jaar. Minpunt is het flinke bandengeruis op snelwegtempo en de nogal soepel geveerde achteras die enigszins ‘slaat’ op korte richels.

Type auto en prijzen

De Nissan X-Trail is de grote broer van de populaire Nissan Qashqai. Het is een crossover met naar keuze vijf of zeven zitplaatsen en twee- of vierwielaandrijving. Als tweewielaandrijver spreekt Nissan van e-Power en bij de vierwielaandrijving is dat e-4ORCE. De tweewielaandrijver is er louter als vijfzitter, de vierwielaandrijver kan ook als zevenzitter worden uitgedost. De X-Trail is eind 2022 op de Nederlandse markt verschenen maar elders in de wereld is de auto al langer verkrijgbaar. Zo rijdt hij onder de naam Rogue al twee jaar rondt in de Verenigde Staten en is hij ook in China al langer verkrijgbaar.

Deze nieuwe, vierde generatie Nissan X-Trail is met 4,68 meter lengte iets groter dan zijn voorganger. Zijn platform deelt hij met dat van de Nissan Qashqai en dat betekent dat ook de technisch unieke e-Power-aandrijflijnen erin worden gemonteerd. Sterker nog: in Nederland is de X-Trail met niks anders leverbaar (zie verder: hoe rijdt de Nissan X-Trail). Prijzen beginnen bij 50 mille voor een tweewielaangedreven vijfzitter in het eenvoudigste uitrustingsniveau en lopen op tot 65 mille voor de vierwielaangedreven zevenzitter in de zeer rijk uitgeruste Tekna Plus uitvoering.

Onze testauto is een zevenzits e-4ORCE vierwielaandrijver in Tekna trim. Die staat te boek voor 58 mille. Ga je de Nissan X-Trail private leasen reken dan op een maandbedrag vanaf 790 euro.

Hoe rijdt de Nissan X-Trail

De aandrijflijn van de Nissan X-Trail omvat één (of twee, als je voor de vierwielaandrijver kiest) elektromotor(en) waarbij de stroom wordt opgewekt door een anderhalve liter driecilinder benzinemotor. Die brandstofmotor – die dus nooit rechtstreeks de wielen aandrijft maar dienst doet als aggregaat – beschikt over variabele compressie. Een technisch hoogstandje dat de efficiëntie ten goede moet komen. Nissan biedt de X-Trail met een 203 pk en 330 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Maar er is ook een tweede e-Power-variant van 213 pk en 500 Nm koppel. Die is uitgerust met e-4ORCE vierwielaandrijving, waarbij boven de achteras een tweede elektromotor is geplaatst. Dat is tevens waarvan onze testauto is voorzien.

De aandrijflijn is prettig in de omgang. Er is altijd voldoende trekkracht voorhanden. Als je gasgeeft bedien je de elektromotoren. De benzinemotor regelt helemaal zelf wat hij moet doen. Zo werkt deze krachtbron altijd op een zo efficiënt mogelijk toerental en dat helpt bij een laag brandstofverbruik. De X-Trail biedt de mogelijkheid om – net als bij een EV - met behulp van e-Pedal Step de auto met één pedaal te versnellen en af te remmen. In de B-stand regenereert de aandrijflijn sterker. Hij zet dan remenergie om in stroom. Verder zijn er diverse rijstanden. In de sportstand reageert de auto duidelijk feller op bewegingen van het stroom/gaspedaal maar in de dagelijkse praktijk werkt de normale stand toch het fijnst. Stuur- en weggedrag zijn dik in orde waarbij alleen moet worden opgemerkt dat de achteras enigszins ‘slaat’ op korte oneffenheden. Op snelwegtempo is er erg veel bandenlawaai hoorbaar, wat afbreuk doet aan het verder prettige rijcomfort. Er mag 1.800 kilogram aan de trekhaak.

De Nissan X-Trail van binnen

Direct bij het opentrekken van de portieren opentrekt blijkt hoe gebruiksvriendelijk de X-Trail is. De deuren openen namelijk bijna haaks op de koets wat de instap vergemakkelijkt. De X-Trail heeft duidelijk het Nissan-DNA in zijn interieur. Dat betekent een duidelijk instrumentarium bestaande uit een 12,3 inch scherm, een 10,8 inch aanraakscherm, flinke bedieningsknoppen en een eenvoudige en intuïtieve bediening. De testauto heeft een goed afleesbaar head-up display. De airconditioning bedien je gelukkig gewoon (ook) met aparte knoppen. Geen verplichten ingewikkelde menustructuren dus waarvoor hulde.

Alle versies hebben onder meer actieve cruisecontrol, grootlichtassistentie, dodehoekassistentie en een waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer. De testauto heeft ook nog een 360-graden camera, vermoeidheidsherkenning, een rijstrookassistent, een parkeerautomaat en intelligente led-koplampen. Dankzij Pro-pilot kun je deels autonoom rijden op de snelweg.

Het laadruim is 485 liter met de alle zitrijen (dus ook zitplaats 6 en 7) op z’n plaats. Klap je die derde zitrij weg dan is er 651 liter bagageruimte. Met alles weggeklapt is dat 1.289 liter. Op de derde zitrij kunnen trouwens alleen kinderen met goed fatsoen zitten. Voor een volwassene is het er (te) krap. De vijfzitter heeft minimaal 575 en maximaal 1396 liter bagageruimte.

De Nissan X-Trail en het milieu

De e-4ORCE aandrijflijn komt op ons over als een wat omslachtige, krampachtige manier om elektrisch te kunnen rijden. De anderhalve liter driecilinder benzinemotor, die als aggregaat dient voor de elektrische aandrijving, scoort tijdens onze test een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,2. Doe je heel erg je best dan kun je de 1 op 15 aantippen. Netjes, maar niet spectaculair voor dit type aandrijving (combinatie van een brandstofmotor met één of twee elektromoren). De tweewielaandrijver zou trouwens nog wat zuiniger zijn. Overigens kun je de auto niet als hybride typeren want de benzinemotor drijft nooit rechtstreeks de wielen aan.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.