Auto Review Toyota Verso II 1e facelift
Japanse alternatief voor gebruikte MPV
Toyota - Verso
Wat vindt de Wegenwacht?
De Verso is een typische Toyota. Dat betekent onder meer dat de kwaliteit op een ongekend hoog niveau ligt en dat leidt er dan weer toe dat zo’n auto vrijwel tot in de perfectie betrouwbaar is. Juist bij een gezinsauto is dat een heel waardevolle eigenschap. De waarde daarvan wordt pas echt duidelijk als je je voorstelt hoe waardeloos de situatie is als je met kleine kinderen in de auto met pech langs de weg komt te staan. Dat is echt niet fijn, de Wegenwacht komt dagelijks mensen in zo’n situatie tegen… maar niet met een Toyota Verso.Waar praten we over?
Niemand kan het beredeneren. Er is totaal niets mis met de Toyota Verso. Hij biedt alles wat men redelijkerwijs van een middenklasse MPV mag verwachten en biedt ook nog eens de van Toyota bekende topkwaliteit. Waarom komt het model dan qua verkoop toch niet echt uit de verf? Waarom kiezen autokopers, zowel nieuw als gebruikt, voor slechts enkele modellen van andere merken en komt deze Toyota niet eens in hun gedachten op.Uitvoeringen en varianten
De Verso, niet te verwarren met de Verso-S, want dat is een veel compactere auto, kent maar één carrosserievorm. Begin 2013 heeft het model een facelift gehad met onder meer een nieuw front en toen is er ook wat geschoven in het motorenaanbod. Er zijn steeds twee benzinemotoren en twee diesels. De 1,6 liter benzinemotor levert 97 kW/132 pk, de 1,8 zelfs 108 kW/147 pk. De 2,0 liter diesel produceert 93 kW/126 pk. De 2,2 liter diesel heeft in combinatie met de automatische transmissie 110 kW/150 pk en handgeschakeld (6v.) 130 kW/177 pk. Van de benzinemodellen is alleen de 1,8 leverbaar met een automatische transmissie, van het traploze type (‘CVT’). Bij de facelift blijven de benzineversies ongemoeid. De 2,2 liter diesel verdwijnt helemaal. Nieuw is een moderne en veel zuiniger 1,6 liter met 82 kW/112 pk die wordt ingekocht bij BMW. De 2,0 liter diesel blijft ongemoeid. De derde zitrij (zeven zitplaatsen totaal) is steeds een optie geweest. De normale uitvoeringen van de Verso heten Comfort, Aspiration en Dynamic. Tot 2010 was er ook een Panoramic en een Executive Business. Deze laatste is vervangen door de Dynamic Business. Na de facelift werd dezelfde lijn uitvoeringen gevolgd, maar de zevenpersoons-versies waren er niet meer als 1,6 benzine.De Toyota Verso als occasion
De Verso is niet de meest verkochte in zijn segment, maar er zijn er ook niet zo weinig dat je er als occasion echt naar moet zoeken. Een deel van de nieuwe exemplaren is nieuw verkocht als zakenauto, waaronder de meeste diesels. Die komen voor met tamelijk astronomische kilometerstanden, maar daarvoor hoef je bij een Toyota niet gauw zenuwachtig te worden. De benzinemotoren zijn echter veruit in de meerderheid en die zijn onder particuliere occasionkopers ook het meest gewild. Ongeveer twee derde van het hele aanbod staat bij Toyota-dealers, bij dealer van andere merken komen ze niet veel voor, eerder juist bij merkonafhankelijke aanbieders. De Toyota-dealer kent de auto’s die hij aanbiedt ongetwijfeld, inclusief de bij het bedrijf voltrokken onderhoudshistorie. Geen wonder dat hij die auto’s met alle plezier omringd met allerhande zekerheden. In de praktijk is dit zelden echt nodig, een normaal onderhouden Verso zal je niet gauw in de steek laten.De proefrit
In ruimte, variatie in indeling en opbergmogelijkheden staat de Verso nergens in de schaduw van zijn veel populairdere concurrenten. Oke, de zitruimte op de optionele derde zitrij is krap en echt alleen geschikt voor niet al te grote kinderen. De drie individuele stoelen op de middelste rij kunnen in lengterichting verschuiven, dus als die derde rij niet bezet is, dan kunnen volwassenen heel behoorlijk zitten op die tweede rij. Met z’n drieën naast elkaar, dat is wel wat krap. Het dashboard vraagt nogal wat gewenning, want de instrumenten zijn in het midden geplaatst, maar wel naar de bestuurder toegedraaid. Dat went, maar waarin nou de meerwaarde van deze opstelling zit, blijft een vraagteken. We reden met een exemplaar met de 1,8 liter benzinemotor. Die is voor gezinsgebruik méér dan sterk genoeg. De meeste huisvaders hebben aan de 1,6 ook echt genoeg vermogen, tenzij de hele familie op vakantie gaat met een koffer op het dak en een caravan (tot 1.300 kilo) aan de haak. De 1,8 is heerlijk soepel en een plezier in de omgang. De Verso rijdt ook heel comfortabel, als je tenminste houdt van auto’s waarin je wat hoger zit, wat inherent is aan het hele MPV-concept. Een zuinigheidswonder kàn zo’n auto op grond van datzelfde concept nooit zijn. Met een gemiddeld verbruik tussen 1 op 12 en 13 is echter heel goed te leven.Conclusie
De Toyota Verso staat in de schaduw van de bestsellers in deze klasse, maar dat is een plek die de auto nergens aan heeft verdiend. Wie zo’n soort auto zoekt en iets verder kijkt dan de geijkte merken, doet hiermee een uitstekende keuze. Bij alle praktische eigenschappen is de kwaliteit en daarmee de betrouwbaarheid van zo’n Toyota natuurlijk een sterk pluspunt.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
