Auto Review Audi A3 IV (8Y)
Puur Audi
De Audi A3 is als occasion zeer gewild. Voor veel mensen heeft het beslist iets extra’s om uitgerekend in een Audi te rijden. De stijl, het imago van het merk, spreekt blijkbaar veel autokopers aan.
- Pluspunten
- Fraaie vormgeving, uitstraling
- Goede, sportieve rijeigenschappen
- Zeer gewild als occasion
- Minpunten
- Afstemming van het onderstel nogal hard
- Wel wat technische euvels bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
- De 1,0 liter driecilinder benzinemotor kan kort na een koude start kloppende geluiden veroorzaken onder de motorkap. Dit is geen pech, wat je hoort is de werking van de terugslagklep in de hogedruk-pomp. Soms vinden mensen dit verontrustend klinken, maar er valt niks te repareren, dit hoort gewoon zo.
- Bij dit motortype komt het wel vaker voor dat de gasklep niet goed functioneert, waardoor de motor niet verder komt dan pakweg 1100 toeren. Hiermee is gewoon niet te rijden. De Wegenwacht kent wel een truc, waardoor de motor in elk geval weer ongeveer 3000 toeren haalt en de A3 de inzittenden thuisbrengt.Maar de volgende rit zou direct naar de garage moeten zijn want ermoet een nieuwe gasklep in.
- De 1,2 en 1,4 liter TSi viercilinders kunnen last hebben van een inwendig lekkende verstuiver. Hierdoor loopt de motor bij een herstart op drie cilinders. Vervanging van de verstuiver(s!) is de enige afdoende reparatie.
- Bij de 1.5TSI wil de turboslang er nog wel eens afspringen. Dat is te herkennen aan een doffe knal en daarna een fluitend geluid. Deze turboslang is door de Wegenwacht weer te monteren. Als de klant welwillend is, dan lukt het vaak om het probleem met aanwijzingen van de technische collega’s aan de telefoon op te lossen.
- De 1,6 TDI kan tijdens het rijden afslaan, als gevolg van een krukassensor die geen signaal meer geeft. Veelal is niet de sensor zelf de boosdoener, maar is er sluiting door slijtage van de kabelboom ontstaan. Vaak is dat wel ter plaatse als noodreparatie te ondervangen.
- Bij dezelfde motor komt het voor dat de motor niet meer trekt en het motormanagementlampje brandt. Dat is een beveiliging tegen onnodige slijtage, maar het kan dat een kapotte oliedruksensor het enige werkelijke euvel is.
- Het wil nog wel eens gebeuren dat er één of meerdere boutjes loslopen van de nokkenasversteller, die veroorzaken dan een tikkend of klapperend geluid onder de motorkap. Dit zijn kleine torx boutjes, als deze loslopen kunnen die tegen de kappen aanlopen waardoor een hard tokkelend geluid te horen is. De Wegenwacht kan deze weer vastzetten.
- Een 2,0 TDI die start en meteen weer afslaat wordt veroorzaakt door een vastzittende klep in de uitlaat, vlak voor het roetfilter. Onder de auto is die klep handmatig te openen, maar het is de vraag waarom dat niet vanzelf goed gaat. In elk geval is de auto weer rijdend te krijgen.
- De S-Tronic automatische transmissie (als DSG bij Volkswagen) stopt wel eens met schakelen. Dit kan een elektronische, maar ook een hydraulische oorzaak hebben. Het lastige is dat de Wegenwacht in beide gevallenhierniets aan kan doen. De auto moet op transport naar de garage voor een grondige elektronische ingreep.Vervanging van de ‘Mechatronic’ die de hydraulische huishouding regelt kan ook noodzakelijk zijn.
- Het komt ook voor dat de zekering van de bediening van de transmissiehandle stuk gaat. In dat geval brandt ook de aanduiding van de gekozen versnelling op het dashboard niet.
- Audi’s met ‘keyless entry’ kunnen ofwel last hebben van een lege batterij in de sleutel –daar moet gewoon een nieuwe in, maar er is een noodgreep om de auto alsnog te starten – of een atmosferische storing.Bijvoorbeeld door een zendmast of alarmsysteem. In dat geval doet alles het weer als de auto honderd meter wordt verplaatst.
Over de Audi A3 (2016 - 2020)
De A3 toont technisch sterke overeenkomsten met de populaire Volkswagen Golf, hij staat ook op hetzelfde ‘platform’. Dat is alleen de techniek, uitstraling is iets heel anders. Deze occasiontest betreft de A3’s van 2016 tot de vervanging door het compleet nieuwe model in 2020. Het latere model is inmiddels als occasion ook wel te vinden, maar deze generatie blijft nog heel lang een erg geliefde occasion.
Dat heeft zowel een voordeel als een nadeel. Door die populariteit is een mooie en goede A3 als occasion relatief duur. Dat moet je er maar voor over hebben! Daar staat natuurlijk tegenover dat zo lang die populariteit blijft, ook de restwaarde van een A3 in goede staat aan de hoge kant blijft. Voor de nodige indicaties gaat u naar www.anwb.nl/auto/koerslijst.
Uitvoeringen en varianten
- In totaal zijn er vier koetswerkvarianten in deze A3-reeks. De driedeurs hatchback is in 2018 stilletjes uit het leveringsprogramma verdwenen. Veruit het meest populair is de Sportback, dat is de vijfdeurs hatchback. Dan is er nog de vierdeurs sedan, die na de lancering van de nieuwe A3 Sportback in 2020 nog even leverbaar blijft. Tot slot is er de tweedeurs cabriolet.
- Gedurende de looptijd van dit model heeft Audi de aanduiding van de diverse motortypes vervangen, wat voor buitenstaanders niet altijd even handig en logisch werkt. De vervangende typebenamingen vermelden we voor alle duidelijkheid tussen haakjes. De basisbenzinemotor is de overbekende driecilinder 1,0 liter (30 TFS) met 85 kW/115 pk.
- Daarna volgt de 1,4 TFSi (110 kW/150 pk), die met ingang van 2017 is vervangen door de 1,5 T (35 TFSi) met hetzelfde motorvermogen.
- Als sterkste benzinemotor is er dan nog de 2,0 TFSi (ofwel 40 TFSi) met 140 kW/190 pk.
- De 1,6 TDI basisdiesel (81 kW/110 pk) is in 2017 opgewaardeerd naar 85 kW/115 pk en later hernoemd tot 30 TDI.
- De 2,0 TDI (110 kW/150 pk) kennen we nu als 35 TDI.
- Alle versies zijn er (ook) met de zeventraps automatische transmissie (S-Tronic, ofwel DCT7).
- De 40 TFSi en de 35 TDI zijn er niet in een handgeschakelde versie.
- De 40 TFSi en 35 TDI zijn ook geleverd met quattro-vierwielaandrijving.
- De benzinemotor 30 is er ook als g-tron, wat staat voor de aardgas-uitvoering en de 40 als e-tron, zijnde een plug-in hybride.
- Elk van deze motoren is beschikbaar in de Sportback en de sedan.
- De cabriolet is er niet met de 1,0 driecilinder, dus alleen als 35- of 40 TFSi en tot 2018 als 1,6 TDI.
- Naast een naamloze basisversie kent de A3 de uitvoeringen Design, Sport en Pro Line, plus de tijdelijke uitvoeringen Lease Edition (2017) en Advance Sport (2019/20).
- De snelle uitvoeringen S3 en RS3 vallen buiten de context van deze occasiontest.
De Audi A3 als occasion
Deze A3 is ‘nieuw’ in hoge mate als zakenauto op de weg gekomen. In de verdeling van de diverse mogelijkheden binnen het – rijke - occasionaanbod valt op dat steeds één mogelijkheid sterk de overhand heeft. Zo’n 65% van alle A3’s is een Sportback, slechts een klein gedeelte betreft driedeurs-versies.
De Sedan heeft het toch nog verbazend goed gedaan, ondanks ‘interne concurrentie’ van de A4 neemt deze bijna de overige 35% in. Bijna: zo’n 3,5% betreft Cabriolets. Ruim 80% heeft een benzinemotor, zo’n 10% een dieselmotor en een heel klein gedeelte betreft hybrides en aardgas-uitvoeringen. Verder heeft driekwart een automatische transmissie. Met andere woorden: het land staat ‘vol’ met Sportbacks met benzinemotor en automatische transmissie. Wie iets anders wil, kan dat best vinden, maar zal iets beter moeten zoeken.
De proefrit
In het interieur van de A3 heerst een typische ‘Audi-sfeer’. Alles is keurig afgewerkt, maar ook zakelijk, zonder onnodige opsmuk. Het is handig dat de indeling van het digitale instrumentarium heel simpel op twee manieren is in te delen, afhankelijk van de eigen voorkeur. Een slim detail vormen de uitstroomopeningen van de ventilatie, die naar keuze heel gericht kunnen ‘blazen’, of juist meer verdeeld in de ruimte.
Voorin staan twee uitstekende stoelen, de achterbank is relatief vlak en geeft beduidend minder steun in alle richtingen. De A3 is ook als Sportback nèt groot genoeg voor vier volwassenen. De bagageruimte heeft een inhoud van 380 liter (Sedan: 425 liter!), een heel normale waarde voor een auto in deze klasse. Hier vinden we ook een slimmigheidje, want de vloer is niet alleen in twee hoogtes te plaatsen en opklapbaar, door een heel simpel systeempje blijft die ook onder een hoek van 45 graden staan, waardoor je je handen vrij houdt om spullen in te laden.
Voor deze occasiontest reden we proef met een 1,0 liter driecilinder (‘30’), een motor die heel veel voorkomt in dit model. Die driecilinder is net-aan krachtig genoeg voor normaal gebruik. De zeventraps automaat S-tronic heeft bij een normale rijstijl de neiging bijzonder snel over te schakelen. Gevoelsmatig rij je zo steeds ‘onder z’n toeren’ en alle fut is zo direct uit de auto verdwenen.
Het rijdt fijner, maar wellicht iets onzuiniger, als je die automaat toch maar weer zelf schakelt, maar ja, daarvoor koop je geen automaat. De A3 stuurt uitstekend en heeft een prima wegligging, maar de keerzijde daarvan is wel dat het veercomfort niet geweldig is, door de erg harde afstemming van vering en schokdemping. Ook in de rijmodus ‘Comfort’ is de A3 vooral op kleine oneffenheden nog steeds erg hard geveerd. Met de 1,0 liter motor ligt het gemiddelde verbruik rond 1 op 17.
Conclusie
De A3 is voor veel kopers een voor de hand liggende keuze. Je wilt Audi-rijden en je hebt een middenklasse hatchback nodig: voilà! Wie kiest voor een sedan, zal dat ongetwijfeld heel bewust doen en ook daar is niks tegenin te brengen. Geen verkeerde keuze.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van deAudi A3.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
