logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Subaru Forester IV

Tot meer in staat

Subaru - Forester

Subaru introduceert een nieuwe Forester. Uiteraard weer met boxermotoren en vierwielaandrijving, want dat hoort bij Subaru. Aan zowel de motoren als het aandrijfsysteem is heel veel verbeterd en daardoor is de nieuwe Forester nu tot meer in staat. Op de weg, én eventueel ook off-road.

Conclusie

De nieuwe Forester is een veelzijdige SUV. Een fijne reiswagen, die een flinke caravan kan trekken. Maar dankzij de permante vierwielaandrijving is de Forester ook niet bang voor winterse rij-omstandigheden en een dik pak sneeuw. Kies je de versie met X-Mode en Hill Descent Control, en die is er al vanaf € 36.995, dan sla je met de Forester ook in het terrein geen modderfiguur, ook al ben je helemaal geen off-road specialist.

Type auto en prijs

De Subaru Forester is een echte SUV. Hij staat hoog op de poten en heeft een stoere uitstraling. En een vormgeving die je gerust een tikje conservatief mag noemen. Geen flauwekul, maar functioneel en degelijk. En dat past wel bij een automerk dat tot het Fuji Heavy Industries concern behoort. De prijslijst begint bij € 34.995 voor de uitvoering met tweeliter benzinemotor. Er is ook een veel snellere turboversie, vanaf € 49.995. En voor de oersterke dieseluitvoering staat er minimaal € 41.995 op het prijskaartje.

Hoe rijdt de Subaru Forester

De 2.0i Forester met automatische transmissie is precies even duur als de handgeschakelde uitvoering. De automaatversie is namelijk zuiniger en produceert minder CO2, waardoor het BPM-aandeel in de catalogusprijs een stuk lager uitvalt. Voor hetzelfde bedrag heb je dus het gemak van een automaat, maar dat is niet het enige. Want alleen in combinatie met automatische transmissie kun je namelijk ook het X-Mode systeem plus Hill Descent Control krijgen. En daarmee gaat rijden in het terrein of op slecht wegdek of sneeuw en ijs veel beter, gemakkelijker en veiliger. De 150 pk sterke tweeliter presteert heel redelijk, gezien het gewicht (een kleine 1500 kg) van de auto: de topsnelheid is 192 km/h en de acceleratie van 0 tot 100 km/h verloopt in 11,8 seconden. Duidelijk veel sneller is de 2.0 XT, maar die levert dankzij de turbo dan ook 240 pk. Goed voor een top van 221, terwijl de 100 km/h al na 7,5 seconden wordt bereikt. En dan is er ook nog een erg lekkere dieselmotor, met heel veel trekkracht die al bij lage toerentallen helemaal beschikbaar is. Helaas alleen in handgeschakelde uitvoering leverbaar. Maar wel ideaal natuurlijk als relatief zuinige kilometervreter, waar je bovendien moeiteloos een aanhanger van 2000 kg achter kunt hangen. Wegligging en rijeigenschappen van de Forester zijn dik in orde. Je zit lekker hoog met een prima uitzicht op de weg. En natuurlijk stuurt zo’n dikke SUV niet zo strak en precies als een kleinere personenauto, maar dat verwacht ook niemand.

De Subaru Forester van binnen

Wat voor de buitenkant van de Forester geldt, is ook aan de binnenkant het geval: het ziet er niet echt spectaculair uit, maar het voelt allemaal wel degelijk en robuust aan. En als je kiest voor de (duurste) Executive-uitvoering, dan zit je toch in een behoorlijk luxe SUV, met onder meer een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, fraaie leren bekleding en een elektrisch bedienbare achterklep. Ook de eenvoudigste Intro-versie zit trouwens al goed in zijn spullen. Toch kun je beter één trapje hoger gaan en de Luxury versie nemen, met automaat, want dan heb je ook het hierboven al genoemde X-mode systeem. Binnenruimte heeft de Forester volop, zowel voor- als achterin. De bagageruimte heeft een inhoud van 505 liter en volgens Subaru moet dat voldoende zijn voor vier complete golfuitrustingen. Klap je de achterbank neer dan heb je maximaal zo’n 1500 liter beschikbaar. En dan kan er zelfs een mountainbike mee, zonder dat je het voorwiel er af hoeft te halen.

De Subaru Forester en het milieu

SUV’s staan niet bekend als erg milieuvriendelijk, maar Subaru heeft wel zijn best gedaan om de nieuwe Forester een stuk ‘groener’ te maken. De 2.0i en de 2.0D hebben een B-label. Zij zijn voorzien van een stop-startsysteem en dat kan het verbruik fiks omlaag brengen. En de CO2-productie dus ook: 160 gram per km voor de 2.0i en 150 gram voor de diesel. De snelle XT is helaas veel minder zuinig. Die heeft een E-label en produceert 197 gram CO2 per kilometer.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.