Auto Review Renault Megane E-Tech V
Deze occasion is er uitsluitend elektrisch
De Mégane E-Tech Electric is alleen leverbaar met een elektrische aandrijving. Nu hij ook als occasion op de markt verschijnt is hij (wat) beter betaalbaar geworden. Advies: ga voor de versie met het grote batterijpakket.
- Pluspunten
- Comfort
- Rijbereik 220 pk versie
- Boordlader 22 kW
- Minpunten
- Snellaadsnelheid 130 pk versie
- Beperkte ruiimte achterbank
- Zicht naar achteren
Wat vindt de Wegenwacht?
Het is voor de Wegenwacht nog wat te vroeg om terugkerende euvels te signaleren. Zij komen de auto in elk geval zelden tegen op de vluchtstrook.
Waar praten we over?
De vierde generatie van de Renault Mégane is er alleen als volledig elektrische gezinsauto. Een gewaagde stap van de Franse automaker: andere volumemerken, zoals Volkswagen, Opel en Peugeot, bieden eveneens EV’s aan, maar voeren zulke modellen náást hun reguliere brandstofauto’s. Renault biedt die keuze niet. Althans: niet wanneer je een vijfdeurs Mégane wenst, die vanaf nu wordt aangeduid als E-Tech Electric. Het uiterlijk is ook anders dan van de brandstof-aangedreven Méganes: om het batterijpakket kwijt te kunnen is de auto hoger want die batterijen liggen in de bodem van de auto.
Uitvoeringen
De Mégane E-Tech is er met twee aandrijflijnen, eentje van 130 pk en een van 220 pk.
Er zijn 6 trim-levels voor de 130 pk versie:
- Boost charge Equilibre
- Urban Evolution
- Boost Charge Techno
- Boost Charge Iconic
- Boost Charge Business Edition
- Comfort Range Evolution.
Deze versie hebben een 85 kW snellaad-mogelijkheid, behalve de Comfort Range Evolution; die kan snelladen met 130 kW. Het accupakket heeft een capaciteit van 40 kWh. Aan een publieke laadpaal laadt hij dankzij een boordlader met 22 kW.
De 220 pk-versie kent ook 6 uitvoeringen:
- Optimum Charge Equilibre
- Optimum Charge Evolution
- Optimum Charge Techno
- Optimum Charge Iconic
- Comfort Range Techno
- Comfort Range Iconic
Al deze versie kunnen snelladen met 130 kW. De auto beschikt over een 60 kWh accupakket. Aan een publieke laadpaal laadt hij dankzij een boordlader met 22 kW.
De Renault Mégane E-Tech als occasion
De Mégane E-Tech Electric is geleverd vanaf 2022. Zo’n vroeg model staat nu – begin 2025 – te koop voor vanaf 25.000 euro waar een nieuw exemplaar minstens 37 mille kost (en een beetje aangeklede versie zomaar naar de 40 mille gaat). Het rijbereik is volgens de WLTP meting 480 kilometer voor het grootste batterijpakket en 300 km voor de instapversie. Ons advies: ga voor de 220 pk versie. Die kan snelladen met 130 kW i.p.v. 85 kW. Na een half uur snelladen heb je bij het grote batterijpakket weer genoeg stroom om 325 kilometer af te leggen.
Dat klinkt allemaal niet verkeerd, al is het wel slim om voor aanschaf van een gebruikt exemplaar het accupakket te laten doormeten. De capaciteit zal in de loop der jaren afnemen en er kunnen soms accucellen stuk zijn zonder dat je dat ziet of merkt. Zo’n meting kun je via de ANWB regelen bij de firma Dekra.
Voor deze EV geldt in 2025 een wegenbelasting (MRB) tarief van 75 euro per kwartaal. Dat is 25 procent van het benzinetarief voor een auto van dit gewicht. In 2026 zal dat 75 procent bedragen en vanaf 2029 betaal je het volle pond. De Mégane E-Tech Electric weegt 1512 kilogram.
De proefrit
De Mégane E-Tech Electric is een fijne auto om mee onderweg te zijn. Hij is erg stil en comfortabel. Wij maakten een proefrit met een 130 pk exemplaar met 30.000 kilometer op de klok en een vraagprijs van € 29.435. Hij stond bij Renault dealer Zeeuw & Zeeuw in Den Haag. De hernieuwde kennismaking bracht een glimlach op ons gezicht. Wat rijdt deze EV toch prettig!
Niet dat hij feilloos is. Zo is de ruimte op de achterbank beperkt. Lange pubers hebben er onvoldoende been- en hoofdruimte. En er zijn wat kleine ergernissen. Zo zit de radiobediening bij Renault al jaren onhandig verstopt op een stengel achter het stuurwiel en is het zicht door de achterruit minimaal. Het is een beetje alsof je door een brievenbus tuurt. De kofferbak kent een hoge tildrempel en de toegang is wat aan de smalle kant. Een frunk ontbreekt, de laadkabel ligt in de achterbak.
Conclusie
De Renault Mégane E-Tech is een mooie auto om te zien. Bovendien is het een uiterst bruikbare gezinsauto, of het nu gaat om het rijbereik of de kofferbakinhoud. Alleen de hoofd- en beenruimte op de achterbank blijft achter bij de concurrentie. Maar voor de rest? ‘Chapeau’ voor Renault!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Mégane E-Tech.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
