logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW X3 III (G01)

Stap in een constante evolutie

De BMW X3 is als occasion in zijn klasse best geliefd. Het mag duidelijk zijn dat dit in elk opzicht een hoogwaardige manier is om van A naar B te komen en dat daaraan een prijskaartje zit. De typische koper van een auto in deze klasse kan daarmee niet zitten.

Pluspunten
  • Lekker ruim interieur
  • Zeer goede rijeigenschappen
  • Heel betrouwbaar
  • Imposant, maar niet overdadig model
Minpunten
  • Zeer hoog gewaardeerd, relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

Deze generatie van de X3 is uitermate betrouwbaar. Er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan, maar we kennen geen typische, vaker optredende euvels bij dit type. Wat wel eens voorkomt, ook bij andere BMW’s, is dat door een storing of een bedieningsfout het achteraf ingebouwde alarm niet goed werkt. Dat kan de Wegenwacht oplossen met een reset.

Over de BMW X3

Intussen gaat de X3 al heel ver terug, in de modelhistorie van BMW. Destijds was dit de tweede SUV-serie binnen het merk. Intussen zijn we diverse generaties verder en heeft de X3 zich ontwikkeld tot één van de auto’s waaraan andere merken worden afgemeten. Een maatstaf, dus. In dit geval hebben we het over de serie die in 2017 verscheen en toen een compleet nieuw ontwikkeld model was. Daarbij was het opmerkelijk dat deze X3 duidelijk een slag groter was dan zijn gelijknamige voorganger. Sterker nog: deze is groter dan de eerste X5, indertijd. Medio 2021 kreeg dit model een kleine facelift.

Uitvoeringen en varianten

Deze generatie X3 is tot aan de facelift geleverd met een keuze uit zeven benzineversies en vijf diesels. De lijn begint met de sDrive20i, voorzien van een 1,6 liter viercilinder met 125 kW170 pk en achterwielaandrijving. Deze versie is als ‘Launch Edition’ slechts beperkt te koop geweest. De normale serie begint bij de xDrive20i, voorzien van een 2,0 liter viercilinder en 135 kW/184 pk, met (xDrive!) vierwielaandrijving. De volgende stap is de xDrive30i, voorzien van dezelfde aandrijflijn, maar nu met 185 kW/252 pk. De M40i heeft altijd vierwielaandrijving en een zescilinder 3,0 liter benzinemotor, goed voor 260 kW/354 pk. Sinds medio 2020 is dat 265 kW/360 pk. Voor wie dat nog wat te tam vindt, is er de X3 M, waarin hetzelfde zescilinder motorblok 353 kW/480 pk levert. Die is er ook nog in een ‘Competition’-uitvoering met 375 kW/510 pk. De xDrive30E heeft een wat uitzonderlijke positie. Dit is een plug-in hybride, waarin de 2,0 liter viercilinder is gecombineerd met een elektromotor, die samen een ‘systeemvermogen’ leveren van 215 kW/292 pk.

Bij de diesels zien we de sDrive18d, die slechts tot medio 2019 in de basis is geleverd met een handgeschakelde zes versnellingsbak. De 2,0 liter dieselmotor levert hierin 110 kW/150 pk. De sDrive18dA is vanaf de verkoopstart geleverd met de achttraps automatische transmissie en heeft dezelfde dieselmotor is hiervoor vernoemd. In de xDrive20d levert dezelfde dieselmotor 140 kW/190 pk, maar dan standaard met vierwielaandrijving en de achttraps automaat. In het bomvolle leveringsprogramma was er tot medio 2019 ook een xDrive25d, eveneens met de 2,0 liter dieselmotor, nu met 155 kW/211 pk. Een hele stap verder is de xDrive30d, voorzien van de 3,0 liter zescilinder dieselmotor en 195 kW/265 pk, per medio 2020 werd dat 210 kW/286 pk. Als top-diesel kennen we de M40D, waarin de 3,0 liter zescilinder diesel 240 kW/326 pk levert, medio 2020 is dat verhoogd tot 250 kW/340 pk. Met uitzondering van de genoemde sDrive18d hebben alle uitvoeringen standaard de achttraps automatische transmissie. BMW kiest niet voor uitrustingsniveaus, maar de individuele (nieuw-)koper kan de auto met tal van optiepakketten naar eigen smaak samenstellen.

De BMW X3 als occasion

De X3 is een auto die bij uitstek nieuw wordt ingezet als zakenauto. Dat zien we terug in het occasionaanbod, waar ruim een kwart een hybride-versie is. De benzine-uitvoeringen hebben nog steeds de overhand met méér dan de helft en de diesels maken de cirkel compleet. Het totale aanbod is daarmee heel ruim, het moet geen probleem zijn om op bescheiden afstand een prachtige, gebruikte X3 te vinden. Uiteraard zijn de plaatselijke BMW-dealers een logische eerste optie om naar zo’n auto op zoek te gaan.Er zijn natuurlijk ook wel andere ‘vindplaatsen’ voor een mooie X3 te bedenken. Juist als ex-zakenauto kan zo’n X3 aan het einde van een leasecontract opduiken inde ‘outlets’ van grote leasemaatschappijen. Dat kàn aantrekkelijk zijn, maar maak wel een eerlijke vergelijking op condities, onderhoudshistorie enzovoorts. Incidenteel kan een X3 van deze generatie ook opduiken bij een dealer van een ander merk.

De proefrit

De X3 is in deze generatie weer een slagje groter dan zijn voorganger en het is dus niet verwonderlijk dat deze ook beschikt over een heel riant interieur. Als het moet kunnen er wel drie volwassenen op de achterbank zitten en die hebben dan niks te klagen! De bagageruimte meet 550 liter, dat is vrij kolossaal, maar gezien het formaat van de auto niet uitzonderlijk. De zitpositie achter het stuur is relatief hoog, daarvoor is het een grotere SUV. Eenmaal daaraan gewend, blijkt de X3 toch een van de comfortabelste in zijn soort. Het interieur is prachtig afgewerkt, de bediening wijst zichzelf, mede door het vrijwel intuïtief te bedienen ‘iDrive’-systeem voor onder meer airco, media en navigatie. Handig: de X3 heeft niet alleen een achteruitrijcamera, maar eenzelfde ‘oog’ aan de voorzijde, dat bij parkeersnelheden automatisch inschakelt. De voorstoelen zitten ronduit uitstekend. In de rijmodi ‘Comfort’ en ‘Eco Pro’ is de X3 in het algemeen heel comfortabel geveerd. Soms worden kleine oneffenheden te hard doorgegeven, maar daarmee is te leven. De stand ‘Sport’ is zoals in de meeste auto’s ook hier compleet onzinnig. Erg fraai is het navigatiesysteem, met een bijzonder fraaie weergave en een cruise control (adaptief, uiteraard) die op commando een door de auto zelf ‘gelezen’ maximum snelheid aanneemt. Goed om te weten: elke X3 mag een aanhanger van 2.400 kilo trekken.

Conclusie

SUV’s zijn gewild, ook als het gaat om de grotere modellen, zoals de BMW X3. Met dit model zet BMW opnieuw een maatstaf neer, maar wel op de BMW-manier. De zeer verfijnde rijeigenschappen verwacht men gewoon in een auto van dit merk. Daarbij is dit ook kwalitatief (zie: kader Wegenwacht) een zeer goede auto.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW X3.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Dusseldorp BMW

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.