Auto Review Hyundai I20 II
i20 zet stijgende lijn Hyundai voort
Hyundai - i20
Conclusie
Met de i20 zet Hyundai de stijgende lijn voort. Na de i10 is ook dit weer een hele goede auto, die punten scoort met zijn binnenruimte en kwaliteitsbeleving. Daar kleeft wel een stevig prijskaartje aan; bij de Koreanen zit je niet langer voor een dubbeltje op de eerste rang. De i20 is het waard, mits er sterkere motoren beschikbaar komen.Type auto en prijs
In het huidige modellengamma van Hyundai is de i20 de grijze muis. Toch zijn de Koreanen dol op de auto; het is volgens hen het model dat de meeste merkvreemde klanten de showroom binnen brengt. Aan de nieuwe i20 de uitdaging dat stoffige imago af te schudden zonder die toestroom te stoppen. De Hyundai-ontwerpers werken tegenwoordig met een horizontale lijnvoering, waardoor de auto stoerder oogt. Daar zal niemand aanstoot aan nemen, maar de prijslijst is een ander verhaal. Met een vanafprijs van € 13.995 loopt de i20 in principe keurig in de pas met de Renault Clio (door de importeur aangewezen als de belangrijkste concurrent), maar de Fransen leveren voor dat geld een vijfdeurs auto. Bij Hyundai staat een driedeurs versie klaar; voor € 500 meer heb je 2 portieren extra. Kies je daarnaast voor opties als airconditioning en cruise-control, dan ben je al gauw € 2.000 verder. Ook al krijg je voor dat geld 5 jaar fabrieksgarantie; het is toch even slikken voor een merk dat zich oorspronkelijk als prijsvechter positioneerde.Hoe rijdt de Hyundai i20
Met zijn rond de bestuurder ontworpen dashboard en een lage zit heb je het meteen naar je zin achter het stuur van de nieuwe i20. Helaas gooit de tot nu toe enige krachtbron roet in het eten: er ligt een 1.2-liter benzinemotor onder de kap, die zelfs in de krachtigste variant matig presteert (de viercilinder is er met 75- of 84 pk). In de bergachtige omgeving rond het Spaanse Malaga moesten we tijdens het inhalen van een vrachtwagen herhaaldelijk terug naar de derde (!) versnelling. In Nederland zul je dat probleem niet gauw hebben, maar je moet de i20 net zo goed op toeren houden om er gang in te krijgen. De Koreanen hebben gekozen voor een op comfort ingesteld onderstel, zonder dat de auto daardoor gaat 'rollen'. Het maakt de i20 tot een fijne reiswagen. De Hyundai geeft daadwerkelijk het gevoel in een grotere auto onderweg te zijn, zoals het persmateriaal ons wil doen geloven. De aangepaste stuurbekrachtiging maakt dat de i20 op hogere snelheid zwaarder gaat sturen. Veel gevoel zit er echter niet in de besturing. De auto is redelijk te overzien, al geeft de zwarte C-stijl een vertekend beeld. Het lijkt misschien alsof het achterraam helemaal doorloopt, maar dat is slechts een designtruc. In werkelijkheid is de C-stijl bekleed met plastic, waardoor je tijdens het afslaan of fileparkeren maar weinig over je schouder ziet. Gelukkig behoort een achteruitrijcamera tot de mogelijkheden. Bij de i20 zit 't kleinood kunstig weggewerkt in de binnenspiegel. Ook nieuw: een rijstrookassistent. De Hyundai grijpt zelf niet in, maar laat wel duidelijk horen wanneer je buiten de lijnen komt.De Hyundai i20 van binnen
Hyundai maakt de laatste jaren grote stappen wanneer het aankomt op de afwerking van hun interieurs. De i20 zet die lijn voort met een bijzonder fraai binnenste, dat je in verschillende kleuren kunt laten uitvoeren. Het ziet er niet alleen fraai uit, maar is ook gemaakt van mooie zachte materialen. Opmerkelijk zijn de forse bedieningsknoppen. Volgens de fabrikant was er kritiek op de kleine knopjes in het instrumentarium van hun SUV's en dat hebben de Koreanen zich klaarblijkelijk aangetrokken. De binnenruimte is dik in orde. Zowel voor- als achterin zit je vrij, al ontneemt het optionele glazen dak de nodige hoofdruimte aan volwassen achterpassagiers. Met een laadruimte van minimaal 326- en maximaal 1.042 liter beschikt de i20 over een van de grootste kofferbakken in deze klasse. Zoals wel meer fabrikanten, kiest ook Hyundai voor een navigatievariant waarvoor je jouw eigen smartphone moet inzetten. Vanaf het i-Motion uitrustingsniveau wordt de houder standaard meegeleverd. Die zit in tegenstelling tot bij veel concurrenten bovenop het dashboard. Dat doet wonderen voor de GPS-ontvangst.De Hyundai i20 en het milieu
In Nederland blijft de motorkeuze vooralsnog beperkt tot de door ons gereden 1.2-liter benzineversie. Met een schadelijke uitstoot van 109 gram CO2 per kilometer komt die niet in aanmerking voor noemenswaardig fiscaal voordeel. In 2015 volgen er twee andere krachtbronnen, waarvan een 1.0-liter turbo het meest veelbelovend klinkt. Die (driecilinder!) motor is straks leverbaar met 100- of 120 pk. Wie wil, kan tegen die tijd ook een 75 pk sterke dieselmotor bestellen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
