Auto Review Renault Clio IV
Nieuw design, nieuwe techniek
Renault - Clio
Conclusie
De nieuwe Clio is een auto waar je behoorlijk enthousiast van kunt worden. Hij ziet er prima uit, stuurt uitstekend, heeft een goed weggedrag en je hebt een enorme keus uit opties en uitvoeringen. Ook de nieuwe motoren zijn belangrijke pluspunten van de vierde Clio-generatie. Alleen zijn ze lang niet zo zuinig als beloofd. Wat minder is de instap achterin. En het zicht naar achteren is niet fantastisch.Type auto en prijs
De Clio valt in het zogeheten B-segment. Daar is de concurrentie zeer sterk, met nieuwkomers als Peugeot 208 en Kia Rio, en gevestigde bestsellers als Opel Corsa, VW Polo en Ford Fiesta. Maar met de nieuwe Clio, het is inmiddels de vierde generatie, brengt Renault enkele sterke wapens in de strijd. Om te beginnen een fris design, onder verantwoordelijkheid van Nederlander Laurens van den Acker. En verder: nieuwe zuinige motoren, allerlei nieuws op het gebied van infotainment, en heel veel mogelijkheden om je Clio geheel naar eigen wens in te richten en uit te rusten. De nieuwe Clio is er voorlopig alleen als vijfdeurs hatchback. De prijslijst voor de benzineversies begint bij € 13.490 en voor een diesel moet je tweeduizend euro meer uitgeven.Hoe rijdt de Renault Clio
De nieuwe Clio staat op hetzelfde platform als de vorige generatie, maar het onderstel is op allerlei punten verbeterd. Dat heeft geresulteerd in een behoorlijk strakke wegligging en een heel scherp en wendbaar stuurgedrag. Op zich is dat prima, maar de eerste indruk is wel dat dit enigszins ten koste is gegaan van het veercomfort. Reken zeker niet op een ‘zacht Frans’ gevoel in de nieuwe Clio. De stuurpositie is prima, dankzij de goed verstelbare bestuurdersstoel en stuurwiel. De nieuwe driecilinder turbo benzinemotor heeft een vermogen van 66 kW oftewel 90 pk en daar kom je niks mee te kort. Om aan gunstige CO2-cijfers te komen zijn de overbrengingsverhoudingen van de vijfversnellingsbak wel tamelijk lang. Dat is goed voor het verbruik, maar als je een beetje ‘pittig’ wilt rijden ga je toch langer doortrekken in de versnellingen en vaker terugschakelen. Waardoor het verbruik in de praktijk natuurlijk wel hoger uitvalt dan de 4,3 liter per 100 kilometer op papier. De 1,5 liter diesel levert eveneens 90 pk. Met deze motor claimt Renault een verbruik van 3,2 liter en een CO2-uitstoot van maar 83 gram. De prachtige verbruikscijfers van de nieuwe Clio zijn mede te danken aan het lagere gewicht (100 kilo lichter dan de voorganger), banden met lage rolweerstand en een stop-startsysteem.De Renault Clio van binnen
Bij de nieuwe Clio is de binnenkant zeker zo belangrijk als de buitenkant. Zo heb je een enorme keuze aan kleuren van interieurbekleding en dashboard en zijn er verder nog allerlei variaties mogelijk qua inlegstrips in deurpanelen enzovoort. Ook is er een ruim infotainmentaanbod, met als hoogtepunt het vanaf begin 2013 leverbare R-link systeem waarbij alle functies en informatie op een kleurenscherm worden getoond en je constant verbonden bent met het internet en ook allerlei apps kunt downloaden en gebruiken. Zo’n Clio wordt daarmee een soort rijdende smartphone. De bijzonderste app (helaas nog niet zelf geprobeerd) lijkt me de R-sound Effect. Hiermee kun je het motorgeluid van een racewagen of een V6 door het interieur laten klinken. Het geluid reageert op je gaspedaal, toerental en snelheid en daardoor zou het een zeer realistisch aandoend effect geven. Verder kunnen we wat het interieur betreft nog melden dat de nieuw Clio meer binnenruimte heeft dan de vorige en dat ook de bagageruimte is toegenomen (nu 300 liter). Kritiekpuntje: de digitale snelheidsmeter geeft toch een wat onrustig beeld. Wij zien liever een klok met een wijzernaald.De Renault Clio en het milieu
Renault heeft een zeer zuinige benzineversie van zijn nieuwe Clio gelanceerd: de Clio Energy TCe 90 Stop & Start ECO2. Omdat hij, dankzij een start-stopsysteem maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoot is hij tot eind 2013 BPM-vrij en valt hij in de 14 procent bijtellingscategorie. Ook de diesel heeft zo'n stop-startsysteem en valt eveneens onder de 14% regeling. Hij is echter niet BPM-vrij.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
