Auto Review Seat Ibiza III
Spaans eigenzinnig
Seat - Ibiza
Wat vindt de Wegenwacht?
Technisch is deze Ibiza een Volkswagen Polo en dus is ook de kwaliteit even hoogwaardig. Specifieke Ibiza-kwalen zijn niet bekend, alleen een paar zaken die ook bij de Polo voorkomen. Voorbeeld is dat één van de individuele bobines ermee ophoudt. De motor loopt dan op drie cilinders, doorrijden is heel slecht en de reparatie is heel snel achter de rug, mits er snel aan een bobine is te komen. Ander punt is vervuiling van de EGR-klep in de inlaat. Dat kan een kwestie van schoonmaken zijn. Een motor die er steeds na honderd meter mee stopt, wordt veroorzaakt door een klevende remlichtschakelaar. Ook een kleinigheid.Waar praten we over?
Dit is de derde generatie van de Ibiza en de tweede met Volkswagen-techniek. Bij zijn komst viel deze Ibiza vooral op door zijn afgeronde vromen, terwijl auto’s in die tijd net weer wat strakker van vorm werden. Echt heel modern was de Ibiza dus niet en het verkoopsucces kwam wat trager op gang dan verwacht. Daarbij heeft de Ibiza altijd het probleem dat de auto als het ware in de schaduw staat van de Volkswagen Polo. Dat is niet terecht, want de Ibiza is technisch identiek en dus ook even goed. Het Spaanse uiterlijk geeft de Ibiza een heel eigen uitstraling. De Seat Cordoba is als vierdeurs sedan een directe afgeleide van dit model.Uitvoeringen en varianten
Mede door zijn vrij lange looptijd zijn er nogal wat varianten van deze Ibiza. Om te beginnen zijn er vier benzineversies: een 1,2 liter met 47 kW/64 pk, vanaf 2006 ook als 51 kW/70 pk, de 1,4 is er als 55 kW/75 pk (later 63 kW/85 pk) en als 74 kW/100 pk, daarna volgt een grote sprong naar de 1,8 turbo met 110 kW/150 pk en zelfs 132 kW/180 pk voor de sportieve uitvoeringen FR en Cupra. Het dieselaanbod valt in twee delen uiteen. De 1,4 liter TDI driecilinder is er met 51 kW/70 pk of 59 kW/80 pk. De 1.9 TDI (viercilinder) is er met 74 kW/100 pk, 96 kW/130 pk en zelfs 118 kW/160 pk voor de Cupra D. De normale uitvoeringen heten Reference, Stylance en Sport (plus de genoemde FR en Cupra), maar er is in al die jaren ook een enorm aanbod tijdelijke uitvoeringen geweest. Dat maakt het geheel nu wat onoverzichtelijk.De Seat Ibiza als occasion
Juist omdàt de Ibiza in de schaduw staat van de Polo, is het een aanrader. Door zijn populariteit is de Polo vrijwel per definitie te duur. Doorgaans biedt de Ibiza hetzelfde, of zelfs wat meer in de vorm van dat eigen karakter, dan die Polo, maar voor een scherpere prijs. Dat geldt voor de nieuwprijzen, maar werkt ook door in het hele occasionaanbod. Gelukkig zijn de verkochte aantallen van de Seat ook zo groot dat er volop aanbod is en het dus niet nodig is ver buiten de eigen regio naar een mooie Ibiza te zoeken. Dat ligt iets anders als je per se een Cupra wilt, die zijn gewoon dun gezaaid. Ongeveer 20% van de aangeboden Ibiza’s is een diesel.De proefrit
Het karakter van de Ibiza is net iets sportiever dan dat van de Polo. Zodoende is het onderstel ook iets steviger afgestemd en daarmee iets minder op comfort gericht. Logisch dat de Seat wel kan bogen op een goede wegligging en richtingsstabiliteit. Opvallend zijn de fijne voorstoelen, dat is dus weer een plusje qua comfort. De 1,4 liter benzinemotor is de meest voorkomende. Die is sterk genoeg voor gemiddeld verbruik, wel een tikje rumoerig en zal qua verbruik zo’n beetje op 1 op 13 á 14 kunnen uitkomen.Conclusie
De Seat Ibiza is een prima en betaalbaar alternatief voor wie eens iets anders wil rijden, maar technisch gezien geen risico wil lopen. De kwaliteit is net als de techniek á la Volkswagen. De rijkosten zijn ook niet veel anders, het verschil wordt vooral door afschrijving bepaald. Van het uiterlijk moet je houden, eigenwijs is de Ibiza zeker.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
