Auto Review Dacia Duster II
Grote stap vooruit
Deze Dacia Duster krijgt als occasion nog niet helemaal de waardering die de auto best verdient. Dit is een middenklasse-SUV die in niks echt onder doet voor zijn concurrenten. Nieuw heeft hij een best scherpe nieuwprijs, dat werkt uiteraard door in de occasionprijzen.
- Pluspunten
- Prettige rijeigenschappen
- Verhouding prijs/kwaliteit
- Ruim
- Minpunten
- Ondergewaardeerd
Wat vindt de Wegenwacht?
- Voorlopig kent de Wegenwacht slechts één euveltje dat bij deze generatie van de Dacia Duster wel eens voorkomt. Door een net te lage accuspanning kan de auto volledig in de war raken.
- Het kan zelfs gebeuren dat de auto niet start, als er starthulp wordt gegeven. De auto is door de te lage spanning software-matig in de war geraakt. De Wegenwacht zal een reset uitvoeren, hierna start de auto weer. Het is wel aan te bevelen hierna de accu te laten controleren.
Over de Dacia Duster
De Duster die in 2018 verschijnt, lijkt op het eerste gezicht sprekend op zijn voorganger. Toch is deze ingrijpend vernieuwd en in veel opzichten een aanzienlijke stap vooruit. Alle vormen, alle lijnen, alle details zijn nieuw. De wielbasis bleef wel exact identiek en de basismaten lengte, breedte en hoogte verschillen slechts minimaal. Het geheel oogt toch een stuk moderner dan zijn gelijknamige voorganger. Het gevolg is dat deze Duster toch wat anders in de markt staat. Waar in het verleden een aantal minder sterke eigenschappen gemakkelijk konden weggewuifd met de scherpe prijs, is dat bij deze niet meer nodig.
Uitvoeringen en varianten
- De Duster is er uitsluitend met benzinemotoren, plus een variant die (ook) op autogas rijdt.
- De basismotorisering is de TCe 100, voorzien van een 1,0 liter driecilinder motor, met turbo, goed voor 74 kW/100 pk.
- Daarnaast is er een TCe 125, voorzien van een 1,2 liter viercilinder met turbo (92 kW/125 pk), maar die is uitsluitend geleverd in het introductiejaar 2018.
- Die motor is begin 2019 opgevolgd door de modernere TCe 130, een 1,3 liter viercilinder met turbo, goed voor 96 kW/130 pk.
- De TCe 150 is in feite dezelfde motor, maar zoals de naam al suggereert, levert die in dit geval 110 kW/150 pk.
- In eerste instantie was er ook een SCe 115, voorzien van een 1,6 liter viercilinder zonder turbo, die was voorbehouden aan een af fabriek ingebouwde autogas-installatie. Die levert 84 kW/114 pk. Deze motor is geleverd tot medio 2019.
- In het voorjaar van 2020 kwam er opnieuw een ‘Bi-Fuel’ (=benzine/autogas), maar dan op basis van de TCe 100, met hetzelfde vermogen als de benzineversie.
- Als rechtgeaarde SUV is de Duster er ook met vierwielaandrijving, in combinatie met de motoriseringen TCe 125 en TCe 130.
- Alle Dusters hebben een handgeschakelde zes versnellingsbak, automatische transmissie is niet beschikbaar.
- De normale uitvoeringen heten op volgorde van uitrustingsniveau Essential, Comfort en Prestige. Daarnaast kennen we de tijdelijke uitvoeringen Tech Road (2019/20) en de 15th Anniversary (2020).
De Dacia Duster als occasion
Er bestaat relatief veel vraag naar jonge, gebruikte Dusters. Dat zit ‘m een beetje in het karakter van het merk Dacia. Van oudsher, hoewel we het merk nog niet zó lang kennen, is Dacia typisch een merk voor mensen die geen enkele waarde hechten aan prestige, luxe, moderne techniek, enzovoorts. Zodoende is de typische Dacia-koper, voor zover we mogen generaliseren, vooral uit op een scherpe deal. Nou, die is te maken met een jonge occasion, met ‘net de kop eraf’.
Tja… maar die moeten er dan wel zijn! Dacia-rijders rijden vaak ook relatief lang door met hun auto en dus is er een gebrek aan jonge occasions. Met name grote dealers zoeken met een scherp oog naar geschikte exemplaren in de ons omringende landen, om de genoemde categorie kopers vooral tevreden te stellen.
Zo lang de auto’s echt zo jong zijn, kloppen de kilometerstanden gegarandeerd, wat trouwens ook eenvoudig is te controleren, als er een aantoonbare onderhoudshistorie beschikbaar is. Vaak is er ook nog sprake van fabrieksgarantie. Dit soort auto’s staat bij uitstek bij de officiële (Renault- &) Dacia-dealers. Dat wil niet zeggen dat er nergens anders een geschikte occasion kan opduiken. Dat gebeurt soms bij een dealer van een ander merk, maar we zien ze ook wel eens bij de outlets van grote leasemaatschappijen.
Niet àlle nieuwe Dusters worden nieuw verkocht aan particulieren, soms zit er ook een zakelijk gebruikte auto tussen. De exemplaren met autogas-installatie zijn vrij schaars, dat is maar zo’n 10% van het totale occasionaanbod.
De proefrit
Het interieur van de Duster is ruim genoeg voor vier volwassenen. Het geheel ziet er ook van binnen een stuk moderner uit dan voorheen en feitelijk kom je weinig tekort. Er zitten heel behoorlijke voorstoelen in, achterin is het ook goed uit te houden en de bagageruimte is met een inhoud van 478 liter een stuk groter dan in andere, soortgelijke auto’s.
Opvallend is dat er nog een serieus reservewiel aanwezig is. Dat zit onder tegen de auto in een frame en moet net als bij vroegere Franse auto’s met een wielmoersleutel met frame en al naar beneden worden geslingerd (en weer omhoog…). Dat heeft als voordeel dat het bereikbaar is, ook als de bagageruimte vol is. De TCe 125-motor uit het introductiejaar is krachtig en soepel genoeg om vlot met de 1.275 kg wegende Duster op pad te gaan.
Met die motor reden we een praktijkverbruik van gemiddeld 1 op 13,5. Dat is een heel keurige waarde. Opvallend is ook de mooi precies schakelende zesversnellingsbak. We hebben ook proefgereden met de latere TCe 150, die uiteraard sneller en soepeler is, maar het is de vraag of veel Duster-kopers daaraan nou direct behoefte hebben.
De grootste stap vooruit van deze Duster ten opzichte van de vorige, zit ‘m vooral in de rijeigenschappen. Hij biedt een zeer behoorlijk rijcomfort, op kruissnelheid is hij aardig stil en ook de besturing en het hele weggedrag blijft vrij van kritiek.
Conclusie
De argumentatie bij voorgaande Dacia-modellen, waarin de matige afwerking en dergelijke werd weggevaagd met ‘ja maar, kijk eens hoe weinig die kost’, is met deze Duster verdwenen. Nog steeds is de (nieuw-) prijs scherp, maar er is bar weinig op deze Duster aan te merken. De zogenaamde tegenwaarde voor de prijs is wel met sprongen vooruitgegaan.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Dacia Duster.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
