Auto Review Seat Ibiza IV 1e facelift
Scherp geslepen
Seat - Ibiza
Conclusie
De Seat Ibiza kan weer de nodige jaartjes mee. Hij is buitengewoon scherp gelijnd en heeft nu het duidelijke familiegezicht van Seat. Verder zijn er drie carrosserievarianten en drie verschillende uitrustingsniveaus leverbaar. De rijeigenschappen zijn prima in orde. De verlenging van twee naar vier jaar garantie, die Seat ook al bij de Mii heeft geïntroduceerd, maakt de Ibiza nog eens extra interessant.Type auto en prijs
De Seat Ibiza werd in 1984 op de autosalon van Parijs geïntroduceerd. En nu zijn we toe aan de vierde generatie. Voor Seat is de Ibiza het belangrijkste en meest verkochte model. Er zijn in totaal al ruim 4,5 miljoen Ibiza’s verkocht. Hij concurreert onder meer met concerngenoot Volkswagen Polo. Maar ook de Opel Corsa en de Suzuki Swift behoren tot zijn concurrenten. De Ibiza is er behalve als drie- of vijfdeurs hatchback ook als estate (stationwagon). Er zijn drie uitrustingsniveaus, Reference, Style en FR. Die laatste is de meest sportieve. Verder geeft Seat vier jaar garantie op de Ibiza. De vanaf-prijs van de Ibiza bedraagt € 12.415. Deze gefacelifte Ibiza heeft een duidelijker familiegezicht gekregen. Kijk maar eens hoe het front lijkt op zijn kleinere broertje Mii. De lijnen van de motorkap zijn scherper en zorgen voor een soort V-vorm. De bumpers zijn gewijzigd. En de koplampen hebben een andere snit. Ze zijn nu ook eventueel met xenon-verlichting in combinatie met dagrijverlichting te krijgen. Er zijn zeven benzinemotoren leverbaar en vijf diesels. Variërend van de 44 kW (60 pk) sterke 1.2 tot de 1.4 TSI met supercharger en turbo die 110 kW (150 pk) aan de voorwielen brengt en is gekoppeld aan een zeventraps DSG- bak. Er zijn ook vijf diesels leverbaar. De meest efficiënte is de 1.2 TDI E-Ecomotive met start-stopsysteem. Die levert 55 kW (75 pk). De sterkste diesel is de tweeliter TDI. Die kan 105 kW (143 pk) afleveren en topt desgewenst 210 km/h.Hoe rijdt de Seat Ibiza
Wij maken kennis met de vierdeurs met de 1.2 l TSI viercilinder. Een uiterst prettige motor die zich gedraagt als een 1.4. En als je hem een beetje op toeren houdt, beleef je er nog een zeker sportief genoegen aan ook. In de vierdeursversie levert hij 77 kW (105 pk). En dat is meer dan voldoende. De wegligging voelt verder vertrouwd aan. In snel genomen bochten is hij een tikje onderstuurd. Maar hij laat zich gemakkelijk weer herstellen als je het gas een beetje lost. Het schakelen gaat prima. Maar de pook zit wel een beetje laag. We maken ook nog kennis met de FR. Die is voorzien van de 110 kW (150pk) sterke 1.4 TSI. Deze viercilinder zestienklepper is gekoppeld aan een zeventraps DSG-bak. Echt een heel sportief aanvoelende krachtbron. Hij sprint in 7,6 seconden naar 100 km/h. En de topsnelheid bedraagt 212 km/h. Het goed en sportief afgestemde onderstel lijkt deze prestaties prima aan te kunnen. Met de rijeigenschappen van de vierde generatie Ibiza is niets mis.De Seat Ibiza van binnen
Binnenin is er ook het een en ander veranderd. Zo pak je een ander stuurwiel beet. Het goed afleesbare instrumentarium heeft een andere look. Het paneeltje voor de bediening van de airco is gewijzigd. Het dashboardkastje heeft nu eindelijk een fatsoenlijke opslagruimte. En er zit een afneembaar schermpje bovenop het dashboard waarop je ondermeer de optionele navigatie kunt aflezen. Het geheel oogt wel erg grijs en saai.De Seat Ibiza en het milieu
De 1.2 TSI stoot 113 gr/km CO2 uit. Hij krijgt een A-label. En voor de lease geldt een bijtelling van 20 procent. De 1.4 FR krijgt een C-label en ook die heeft een bijtelling van 20 procent. Verder blijft de 1.2 TDI E-Ecomotive voor het moment wegenbelastingvrij. Die heeft het gunstige 14 procent bijtellingstarief.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
