Auto Review Fiat Panda III (312)
Knuffelbeer
Fiat - Panda
- Pluspunten
- Relatief ruim
- Leuk en speels model
- Heel betrouwbaar
- Minpunten
- Tweecilinder-motor niet altijd geliefd
Wat vindt de Wegenwacht?
Het overgrote deel van de Panda’s van dit model heeft de befaamde tweecilinder ‘TwinAir’-motor. Juist door hun kleine formaat zit er maar een geringe hoeveelheid olie in die motor. Daardoor is deze extra kritisch op het oliepeil, met een beetje olieverbruik zit er al gauw te weinig in. Voordat het echt gevaarlijk wordt, start de motor niet meer uit een soort zelfbescherming. Litertje olie erin en de Panda rijdt weer als vanouds. Beide cilinders hebben een eigen bobine. Als één van de twee de geest geeft, blijft er maar één werkende cilinder over. Dat merk je gauw genoeg. Als er aan zo’n bobine is te komen, heeft de Wegenwacht ‘m zó vervangen. De weinige versies met de viercilinder-motor hebben overigens exact hetzelfde probleem, alleen zijn er dan dus vier bobines. Als met een Panda viercilinder alleen korte stukjes worden gereden, dan kan de motor inwendig vervuilen, ‘sludge’ noemen we dat. De motor gaat daar slecht door lopen. Voor zover mogelijk zal de Wegenwacht dit schoonmaken, maar hèt advies is simpel: rij eens gewoon enkele tientallen kilometers aan één stuk. Het komt ook voor dat de Twin Air-motor bij het starten zichzelf ‘verzuipt’. Hij slaat dan niet aan en er kan een benzinelucht waarneembaar zijn. De Wegenwacht krijgt ‘m wel weer aan de praat.Waar praten we over?
De naam Panda tovert bij veel mensen meteen een glimlach op het gezicht. Na de twee voorgaande generaties heeft ook deze Panda weer een hoog ‘knuffelgehalte’. Er zitten veel grappige details in, zoals de overal terugkerende vierkanten met ronde hoeken, of de bekleding op onder meer de portieren met ontelbare keren ‘Panda’ erin verwerkt. Los daarvan heeft deze Panda, die iets groter is dan de vorige, ook bijvoorbeeld een flinke interieurruimte voor een zo compacte auto, dus hij is ook nog eens heel praktisch.Uitvoeringen en varianten
Er is maar één koetswerkvariant van de Panda, alleen als vijfdeurs. Aanvankelijk waren er maar twee motorvarianten, beide versies van de 1,0 liter twéécilinder ‘TwinAir’ motor. Die leverde 48 kW/65 pk zònder turbo en 63 kW/85 pk mèt. Aangezien niet iedereen geporteerd is van een tweecilinder-motor, kwam er in 2013 alsnog een 1,2 liter viercilinder beschikbaar (51 kW/69 pk). Dank zij de Nederlandse BPM, gebaseerd op CO2-uitstoot, werd de Panda met die motor duurder dan een identiek uitgeruste TwinAir, terwijl laatstgenoemde ook meer vermogen levert. Voor modeljaar 2014 kregen beide tweecilinders een iets andere afstemming, met opnieuw een lagere uitstoot en iets gereduceerd vermogen. Zonder turbo is dat 44 kW/60 pk en met 59 kW/80 pk. De versie met 44 kW is tussen 2016 en begin 2018 geleidelijk uit het programma verdwenen. In 2012 verschenen drie opmerkelijke, aanvullende versies. Dat zijn de Trekking, die hoger op de wielen staat en daardoor geschikt voor ruwer terrein, de 4x4, die dat ook heeft maar dus ook ècht vierwielaandrijving en de versie op aardgas (‘CNG’). De Trekking is in 2016 uit het programma gehaald. De normale uitvoeringen heetten aanvankelijk Pop, Easy en Lounge. De Pop is in 2016 vervangen door de PopStar. In 2012 verscheen het actiemodel Sempre (=Italiaans voor ‘altijd’), de nieuwe basisversie Panda Panda (onder de Pop, tot 2014) en de Edizione Cool met airco (tot 2016). Tegelijk met de iets aangepaste motoren kwam ook de Young in het programma, ter vervanging van de Easy. De tweecilindermotor met turbo is ook leverbaar in combinatie met een halfautomatische transmissie, ‘Dualogic’ genaamd.De Fiat Panda als occasion
Het aanbod gebruikte Panda’s is aanzienlijk! In het begin is de tweede generatie nog een tijdje náást de derde generatie geleverd. De prijzen van gebruikte Panda’s staan vaak onder druk, doordat het merk nog wel eens sterke aanbiedingen wil doen voor splinternieuwe versies. Ook al zijn die vaak eenvoudiger uitgerust, drukt dat wel de prijs van gebruikte exemplaren. Dit betekent voor de consument dat het zaak is je goed te oriënteren op wat je precies wilt en voor welke prijs. Daarbij dringt ook vanzelf de vraag zich op of het om een twee- of een viercilinder zou moeten gaan. Een proefrit, met name met een tweecilinder, is wel zeer aanbevolen, voordat die beslissing wordt genomen. Ongeveer de helft van het totale aanbod is te vinden bij officiële Fiat-dealers.De proefrit
Het is knap hoeveel interieurruimte Fiat in de compacte buitenmaten van de Panda heeft weten te realiseren. Als het moet, kun je er met vier volwassenen in zitten, redelijk goed, zelfs. Desondanks blijft er achterin ook nog minstens 225 liter bagageruimte over. Voor een deel is die ruimte gemaakt door ‘in de hoogte’ te werken, je zit een beetje hoog en rechtop in de Panda, ook achter het stuur. Een slimme vondst is de plaatsing van de versnellingspook op een soort sokkel aan het dashboard. Daardoor staat die pook altijd lekker gemakkelijk onder handbereik. Het geluid van de tweecilindermotor vraagt de nodige gewenning. Niet iedereen kan die roffel waarderen. Het went wel snel en zeker in de versie met turbo kom je aan motorvermogen niks te kort. Door de hoge zit heb je wel in bochten het gevoel dat de carrosserie nogal overhelt, terwijl dat in werkelijkheid best meevalt. De Panda is ook redelijk comfortabel geveerd, het onderstel weet alleen niet zo goed raad met korte hobbels, zoals dwarsrichels van bijvoorbeeld viaducten. Fiat belooft in haar uitingen op basis van de officiële Europese metingen een fabelachtig brandstofverbruik, dat is in de praktijk echt niet te halen. Als je netjes rijdt, kom je uit op 1 op 17 á 18. De eventueel aanwezige boordcomputer geeft wel wat optimistischer cijfers, maar wij tellen gewoon liters en kilometers.Conclusie
De Fiat Panda kant veel trouwe kopers, gewoon omdat de auto aan alle redelijke maatstaven blijft voldoen. Deze derde generatie is iets ruimer dan de vorige. Nu deze een aantal jaren op de markt is, wordt ook dit model weer zeer gewaardeerd. De Panda blijft onverminderd één van de sterkste aanbiedingen in de meest compacte klasse.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
