logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Aygo III 1e facelift

Meer mans

De vernieuwde Toyota Aygo X is zuiniger én sterker dan voorheen, dankzij de toevoeging van een hybride aandrijflijn. Een unicum, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Pluspunten
  • Enige hybride in zijn klasse
  • Spaarzaam én krachtig
  • Riante garantietermijn
Minpunten
  • Duurder in aanschaf én MRB
  • Onverminderd klein van binnen

Conclusie

Met de komst van een hybride aandrijflijn - een primeur in dit deel van de markt - is de Toyota Aygo X meer mans geworden. Je komt vlotter mee in het verkeer en beleeft zowel plezier aan het sturen als het tanken (hoewel de stadsmini zijn spaarzame verbruik nog wel aan ons moet bewijzen).

De prijsstijging is verdedigbaar, wanneer je in ogenschouw neemt hoeveel extra’s je krijgt (meer vermogen, een standaard automaat en tot tien jaar fabrieksgarantie). Maar bijna 31 mille voor een A-segmenter met klapraampjes, korte zittingen en plaatstaal in het interieur vinden wij alsnog te gortig.

Type auto en prijs

De derde generatie van de Toyota Aygo brak in meerdere opzichten met het verleden. Niet alleen ziet de stadsmini er sinds 2022 uit als een kleine terreinwagen; hij wordt vanaf dat moment ook gebouwd op een ingekort platform van de Yaris.

De Japanners grijpen de facelift van de Aygo X aan om ook de aandrijflijn van zijn grotere broer naar de A-segmenter over te hevelen. Daarmee is het de eerste stadsauto met een volwaardige hybride aandrijflijn. Zoveel stadsmini’s zijn er überhaupt niet meer. De Kia Picanto is zo’n beetje de enige overgebleven rivaal van de kleine Toyota.

Merklogo op de motorkap

De fabrikant pakt ook meteen de buitenkant en de binnenzijde van de Aygo X beet. Hij heeft andere bumpers, nieuwe koplampen en het merklogo vind je niet langer in de grille, maar op de motorkap. Het interieur kenmerkt zich door een volledig digitaal instrumentarium. Daarnaast heeft de traditionele handrem plaats gemaakt voor een automatische parkeerrem.

Alle aanpassingen hebben wel hun weerslag op de prijs. Een Aygo X met enkel een benzinemotor bestaat niet langer. Voortaan bedraagt de vanafprijs minimaal € 23.750. Kies je liever voor private lease, dan start het maandtarief bij € 349. Da’s € 2.500 meer dan je voor het uitgaande model moest betalen. Maar die versie had geen standaard automaat en moest het met minder vermogen stellen.

Riante garantievoorwaarden

Daar komen Toyota’s riante garantievoorwaarden bovenop. Je kunt maar liefst tien jaar of 200.000 kilometer bij het merk aankloppen met eventuele problemen, mits je jouw stadsmini al die tijd bij de merkdealer brengt voor onderhoud.

Voor de Hybride Zekerheidscontrole die de Nederlandse importeur aanbiedt, geldt geen maximaal aantal kilometers. De controle behelst dat je kosteloos de batterijen van je hybride aandrijflijn kunt laten controleren, tot jouw Toyota vijftien jaar oud is.

Hoe rijdt de Aygo X Hybrid

In de autowereld beperken de meeste opfrisbeurten zich tot een upgrade van het infotainmentsysteem. Het komt zelden voor dat een model er een sloot vermogen bij krijgt. In het geval van de hybride Aygo X is dat echter precies wat er gebeurd is.

Het vermogen steeg van 72 pk in het uitgaande model naar 116 pk nu. Ook het beschikbare koppel nam toe, tot 141 Nm. Het principe mag als bekend worden verondersteld, maar ook deze hybride Toyota heeft een verbrandings- én een elektromotor onder de kap. Die krachtbronnen kunnen samen of los van elkaar de stadsmini aandrijven.

Afhankelijk van jouw rechtervoet

Het helpt je om op te schieten of juist brandstof te besparen: hoe het precies uitpakt, hangt van jouw rechtervoet af. In het geval van de Aygo X Hybrid heeft de benzinemotor drie cilinders en een inhoud van 1,5 liter. In andere hybride Toyota’s zijn de gebruikte motoren groter, maar je hebt geen moment het idee dat de driepitter moeite met de Aygo X heeft.

Zo’n extra motor weegt natuurlijk wel wat: 140 kilogram extra om precies te zijn. Dat pakt nadeliger uit voor jouw wegenbelastingtarief dan de prestaties: had de Aygo X vroeger bijna 15 seconden nodig om 100 kilometer per uur te halen, nu zit je al binnen tien tellen op een dergelijke snelheid. Het maakt de stadsauto beter bruikbaar op de snelweg.

Glimlach op het gezicht

Wij reden het voorlopige vlaggenschip van het Aygo X-gamma: de GR Sport. Die ziet er niet alleen sportief uit; er is ook aan het onderstel gesleuteld. We hebben ons laten vertellen dat de reguliere stadsmini ook zonder aanpassingen al een stuk beter rijdt. De GR Sport bezorgde ons in ieder geval een glimlach op het gezicht, mede vanwege zijn directe besturing.

Waar we minder om konden lachen, is de zitpositie achter het stuur. Wie langer is dan gemiddeld - zoals onze testredacteur - beleeft weinig steun van de stoelzitting en zit wijdbeens achter het stuur. Daarbij komt je linkerbeen al gauw in aanraking met het portier. De mannen en vrouwen die de vernieuwde Aygo hebben ontwikkeld, zijn naar verluidt ook lang. Dat verklaart de meervoudig verstelbare binnenspiegel, waardoor je in elk geval niet hoeft te bukken om achter je te kijken.

Forse dode hoek

De uitgebreide aanvullende veiligheidsuitrusting ten spijt - zaken als adaptieve cruise control en dode hoek bescherming zitten vanaf het instapmodel bij de prijs inbegrepen - heeft de kleine Toyota over je schouder een forse dode hoek. Een achteruitrijcamera helpt daar weinig aan; de toegepaste camera heeft een lage resolutie, waardoor het beeld al bij daglicht korrelig is.

Voorheen moest je de boordcomputer raadplegen om de snelheidswaarschuwing uit te schakelen. Dat heeft Toyota een stuk eenvoudiger gemaakt. Bovenaan het centrale aanraakscherm prijkt een afbeelding van een verkeersbord. Wanneer je daarop drukt, leg je de piepjes van Brussel het zwijgen op.

De Aygo X Hybrid van binnen

Het bleek nog niet eenvoudig om de Yaris-aandrijflijn in de Aygo X te krijgen. De stadsauto moest daarvoor aan de voorzijde met 7,5 centimeter worden verlengd. Om geen ruimte in te leveren in de toch al bescheiden bagageruimte, hebben de Japanners de benodigde batterijen weggewerkt onder de achterbank. Daardoor kun je in de kofferbak nog altijd 231 liter aan spullen kwijt.

De achterpassagiers zien zich nu wel geconfronteerd met een joekel van een middentunnel, waaronder de koeling voor het batterijpakket schuilgaat. Achterin instappen vormt onverminderd de grootste uitdaging, aangezien de achterportieren maar beperkt open kunnen. Sowieso kun je op de achterbank alleen kleine kinderen kwijt.

Kaal plaatstaal

Hoewel het interieur is voorzien van luxe zaken als een digitale klokkenwinkel en een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone, zit je aan boord van de Aygo X nog steeds tegen kaal plaatstaal aan te kijken. De gebruikte bekledingsmaterialen zijn knalhard. En de ramen van de achterdeuren kunnen nog altijd niet fatsoenlijk open. Je drukt ze naar buiten, zoals dat bij driedeurs auto’s soms het geval is.

Bovenstaande aanmerkingen gelden net zo goed voor de door ons beproefde GR Sport uitvoering: posterheld van de facelift en het voorlopige topmodel van de reeks. Zulke zaken vallen slecht te rijmen met een prijskaartje van € 30.850. En voor dat geld zit het guitige roldak waarmee je de kleine Toyota kunt bestellen er nog niet eens in.

De Aygo X Hybrid en het milieu

Wij maakten kennis met de Aygo X Hybrid in het Italiaanse Florence. Dat leek ons een uitgelezen kans om het opgegeven verbruik in de praktijk te testen. We kwamen echter van een koude kermis thuis: in plaats van de beloofde 1 op 27 zagen we heel wat minder flatteuze verbruikscijfers op de boordcomputer voorbij komen.

Omdat je in en rond Florence weliswaar uren onderweg bent, maar hemelsbreed nauwelijks kilometers maakt, willen we de vernieuwde Aygo X op dit testonderdeel nog niet definitief beoordelen. Een uitgebreidere testrit in eigen land moet uitwijzen of Toyota hun verbruiksclaim waar kan maken. Maar sceptisch zijn we wel, want als de stadsmini ergens profijt moet hebben van zijn elektromotor, is het wel in stedelijk verkeer. Op lage snelheid kan de Aygo X kleine stukjes volledig elektrisch rijden. Speciaal voor dat doeleinde prijkt er een ‘EV Mode’-knop op de middenconsole.

Met een vanafprijs van net geen 24 mille en dezelfde aandrijflijn kruipt de Aygo X dicht naar de hybride Yaris toe, waarvoor je dik 26.000 euro betaalt. Maar dat model heeft nog een troef achter de hand. Zijn basismotorisering is weliswaar 116 pk sterk, maar in tegenstelling tot de Aygo X wordt de Yaris ook aangeboden met een 130 pk sterke hybride krachtbron.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.