logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Lexus Es-Serie I

Wereldspeler

Lexus ES 300h President Line

Pluspunten
  • Rijgedrag
  • Verbruik
  • Veiligheidsuitrusting
  • Prijs
Minpunten
  • Ergonomie
  • Bagageruimte

Lexus rammelt opnieuw aan de poort van het hogere D-segment en brengt daarvoor met de ES een nieuw model in stelling. Elders in de wereld wordt de hybride zakensedan echter al jarenlang met succes verkocht. Blijkt het ook hier een wereldspeler?

Conclusie

De Lexus ES komt in ons land goed beslagen ten ijs. De zakensedan kan bogen op een jarenlange ervaring in andere werelddelen en dat merk je: op een paar nukken na - de bediening van het infotainmentsysteem voorop - laat de auto maar weinig steken vallen. De ES is wellicht niet zo fluisterstil als de concurrentie, maar het verbruik én de aanschafprijs liggen wel aanzienlijk lager.

Type auto en prijs

De Lexus ES is een wereldauto. Daarmee lopen we niet vooruit op de uitkomst van deze test: de Japanners zijn gewoon gestopt met het leveren van de speciaal voor Europa gebouwde GS. Ze bieden nu overal ter wereld dezelfde concurrent aan voor de Audi A6 en Volvo S90. Hoewel wij de Lexus hier voor het eerst zien, betreft het alweer de zevende generatie van het model. De auto oogt als een hatchback, maar het ís een sedan. De ES maakt in ons land een daverende entrée, met een vanafprijs van € 52.995. Dat bedrag is aanmerkelijk scherper dan het prijskaartje dat Audi voor de eenvoudigste A6 verlangt. De Volvo is weliswaar voordeliger, maar daar staat tegenover dat de ES in beide gevallen een rijkere standaarduitrusting en een (veel) krachtiger motor biedt. Ben je op zoek naar een stationwagen, dan moet je niet bij Lexus zijn: een dergelijke carrosserievariant valt wel van de A6 en de S90, maar niet van de ES te verkrijgen.

Hoe rijdt de ES

De Lexus koppelt een elektro- aan een viercilinder benzinemotor. Het gecombineerd vermogen bedraagt 218 pk en 221 Nm. Wie zichzelf al met de ES naar Zuid-Frankrijk ziet toeren, wacht een deceptie. De caravan moet in de stalling blijven, want er mag precies 0 kilo aan de trekhaak van de sedan. Hoewel het onderstel van de Lexus primair op comfort is afgesteld, bespeuren we ook een zweempje sportiviteit. Dat komt door de lage zit, de vlezige besturing en het fijne onderstel, waarmee de ES niet uit zijn spoor te krijgen valt. Het is alleen jammer dat de stoelen weinig zijdelingse steun bieden. Ook je benen worden nauwelijks ondersteund, terwijl onze testauto nog wel was voorzien van een optioneel verkrijgbare, verlengde zitting. Hoe zeer de Japanners ook hun best hebben gedaan de afgelopen jaren: de overgang van de elektro- naar de brandstofmotor verloopt nog altijd niet onopgemerkt. Niet dat je een schok door de aandrijflijn voelt gaan, maar bij het accelereren klimt de benzinemotor (te) nadrukkelijk in toeren. De traploze automaat is daarmee nog altijd de achilleshiel van de beroemde aandrijflijn. Om rumoer te voorkomen, dien je met beleid gas te geven. Met behulp van de schakelflippers achter het stuur kun je weliswaar je eigen verzetten kiezen, maar daar wordt de geluidsproductie niet minder door. Eenmaal op snelheid hoor je gelukkig alleen de wind. Achter het stuur is het zicht rondom redelijk, met dank aan het grote glasoppervlak. Een parkeercamera wordt standaard mee geleverd, zodat je niets over het hoofd kunt zien. De aanvullende veiligheidsuitrusting van de Lexus is sowieso om door een ringetje te halen: alleen voor dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer hoeft te worden bijbetaald. Alle overige hulpsystemen, van een noodstopsysteem met voetgangersherkenning tot aan adaptieve cruise control, zitten bij de vanafprijs inbegrepen. Wil je die royale veiligheidsuitrusting verder aanvullen, dan kan dat niet via de optielijst. Je bent dan aangewezen op een duurder uitrustingsniveau.

De ES van binnen

Verstellingsmogelijkheden op de bijrijdersstoel, drie stroompunten voor de achterpassagiers plus een compleet bedieningspaneel in de armsteun: de ES biedt - optioneel - alle voorzieningen van een directiewagen, inclusief een elektrisch verstelbare rugleuning van de achterbank. Op basis van het aantal bekerhouders gaan ze er bij Lexus inderdaad van uit dat alle overige inzittenden achterin plaatsnemen: je hebt er voorin maar eentje, plus een flessenhouder. Neem je die in gebruik, dan kun je de keuzehendel van de automaat echter nauwelijks nog bedienen. Vanwege alle verstelmogelijkheden is de rugleuning van de achterbank niet neerklapbaar; de bagageruimte wordt dus nooit groter dan 454 liter. De laadopening is weliswaar breed, maar niet diep. De beenruimte achterin is gigantisch, maar ben je langer dan 1.90 meter, dan kun je vanwege de aflopende daklijn niet rechtop zitten. Het interieur heeft een typisch Japanse lijnvoering: we spraken gedurende onze test evenveel voor- als tegenstanders. Zelf hebben we vooral een uitgesproken mening over het infotainmentsysteem. Dat bedien je in de ES namelijk niet door middel van een aanraakscherm, maar met behulp van een soort muis. Niet alleen is het lastig om in een rijdende auto de cursor op de goede plek te krijgen; je moet ook nog eens jouw ogen van de weg halen om de juiste functie te selecteren. Onhandig en ronduit gevaarlijk.

De ES en het milieu

Het leveringsprogramma van de ES is wel zo overzichtelijk: welke uitvoering je ook kiest, de krachtbron is altijd dezelfde. Op het dashboard kun je bijhouden welke krachtbron voor de aandrijving wordt gebruikt. Voor louter elektrische kilometers heb je in de Lexus geen stekker nodig: de hybride aandrijflijn functioneert ook zonder stroom van buitenaf. Met een druk op de speciale EV-knop wordt de brandstofmotor volledig uitgeschakeld, maar dat plezier is maar van korte duur: de ES houdt dat maar een paar kilometer vol, bij een beperkte snelheid. Lexus hanteert voor de ES een fabrieksopgave van 1 op 22,7. Bij ons bedroeg het verbruik 1 op 16,4.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.