Auto Review Opel Meriva B
Verrassend flexibel
Opel - Meriva
Conclusie
De Opel Meriva is inderdaad flexibel. En dat maakt hem praktisch. De zogenaamde flexdoors, zijn handig. Ze maken de instap achterin erg gemakkelijk. Kinderzitjes monteren is een fluitje van een cent. Verder is de bagageruimte gemakkelijk te vergroten. De rij-eigenschappen zijn dik in orde. De 1.4 l turbomotor voldoet wel maar moet toch behoorlijk werken om de 1.400 kilogram zware koets van zijn plek te krijgen. En dat heeft weer consequenties voor het verbruik. Het dashboard ziet er netjes uit, maar de gebruiksvriendelijkheid van de middenconsole is matig. De knopjes zijn te klein.Type auto en prijs
De Meriva is 429 centimeter lang en 181 centimeter breed. De hoogte is een forse 162 centimeter. De wielbasis bedraagt 264 centimeter. Hij is een stukje korter dan een Astra. Maar dan oogt hij nog altijd fors. Hij zit wat lengte en wielbasis betreft tussen de Corsa en de Astra in. Concurrenten zijn de duurdere Volkswagen Touran, Toyota Verso en Renault Scénic. De Meriva kent een vanafprijs van € 18.295 voor de 1.4 Ecotec. Nu hebben wij de turbo-verie van deze 1.4 te logeren en dan ook nog eens in de Cosmo-uitvoering. En die gaat voor € 22.295 van de hand. Tel daarbij nog enkele extra’s op zoals een regensensor, fietsendrager, panoramisch dak en metallic lak, en de prijs van onze testauto komt uit op € 26.870. Voor de Meriva zijn zes motoren leverbaar, drie benzineversies en drie diesels. De benzineversies zijn allemaal 1.4 l motoren. De turboloze 1.4 levert 74 kW (100 pk). En met turbo is die goed voor 88 kW (120 pk) of 103 kW (140 pk). Bij de diesels: de 1.3 CDTI (met start-stopsysteem) is goed voor 70 kW (95 pk). En de 1.7 CDTI is naar keuze leverbaar met 74 kW (100 pk, in combinatie met een automaat), als 81 kW (110 pk) versie of met 95 kW (130 pk, in combinatie met een zesbak).Hoe rijdt de Opel Meriva
Voorin huist dezelfde 1.4 l turbo die we al kennen uit de Astra. Hij levert 88 kW (120 pk) en heeft een maximale trekkracht van 175 Nm bij 1.750 r/min. De topsnelheid bedraagt 188 km/h. En de acceleratie van 0-100 km/h neemt 11,5 seconden in beslag. Hij is in deze versie gekoppeld aan een goed schakelende vijfbak. De motor doet zijn werk goed. Maar je moet hem toch wel laten werken om deze bijna 1.400 kilogram zware koets vlot van zijn plek te krijgen. En dat heeft weer consequenties voor het verbruik. Wij hebben er gemiddeld 8,7 l/100 km mee gereden. Dat staat gelijk aan 1 op 11,5.De Opel Meriva van binnen
De instap is werklelijk grandioos. De portieren openen zeer wijd. En omdat de achterportieren, door Opel flexdoors genoemd, precies andersom openen is vooral de instap achterin zeer royaal. Bovendien wordt het installeren van kinderzitjes dankzij het ’verkeerd’ openen helemaal een fluitje van een cent. Maar de Meriva is in meerdere opzichten buitengewoon praktisch. Zo zijn de opbergvakken in het midden te verschuiven. De achterbank is verstelbaar. En er zit een fietsendrager onder de achterklep. Heel vroeger openden de deuren van auto’s wel vaker verkeerd om. Nu heeft Opel dit oude idee weer van stal gehaald en wat blijkt? Eigenlijk is het reuze praktisch. De instap achterin is een eitje. En ook het installeren van een kinderzitje is ineens een peuleschil. Verder zijn de achterzittingen snel en efficiënt om te klappen. Er ontstaat dan gelijk een vlakke laadvloer. Tevens is de toch al royale kofferbak van 397 liter nog te verdiepen door een vloerplaat weg te halen. En dat is best handig als je eens hoge planten moet vervoeren. Het dashboard ziet er in grote lijnen hetzelfde uit als dat van de Astra. De meters zijn goed af te lezen. En het scherm van het aanwezige navigatiesysteem staat goed in het zicht, bovenop het dashboard. Alleen de enorme knoppenwinkel in de middenconsole is onoverzichtelijk. Je moet eerst goed studeren voordat je weet welk kleine knopje voor wat dienst doet. De voorstoelen zijn zeer comfortabel. Ze zijn uitstekend verstelbaar. Er is bovendien een goede positie ten opzichte van het goed verstelbare stuur te vinden. Op deze versie zitten knopjes voor de cruise control en de radiobediening op het stuurwiel zelf. Heel handig. En dan heeft de Meriva ook nog FlexRail. En hiermee kun je zelf bepalen waar je de bekerhouders, armsteunen en bergvakken wilt hebben. Er zijn er trouwens 32 in totaal. De handremhendel zit niet meer in de weg want die is vervangen door een knop hoog in de middenconsole. Ook de achterbank is flexibel. In de voorste stand is hij wat breder dan wanneer je hem naar achteren schuift. Heel slim bedacht. Oh ja, dan is er ook nog de FlexFloor. Daar kun je de bagageruimte mee variëren. En met FlexSpace bepaal je hoeveel stoelen je vandaag nodig hebt.De Opel Meriva en het milieu
De 1.4 Ecotec turbomotor van 88 kW (120 pk) krijgt een B-label. De bijtelling bedraagt 25 procent. De 1.4 versie van 103 kW (140 pk) krijgt een C-label.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
