logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 3 III (BM)

Krap gepresteerd

Mazda - 3

In een segment waarin de concurrentie hun modellen steeds vaker voorziet van een spaarzame driecilinder, lepelt Mazda een 2.0-liter benzinemotor onder de motorkap. Is de nieuwe 3 daarmee een rare, of juist een slimme auto?

Conclusie

De Mazda3 is een lust voor het oog. De toegepaste techniek spreekt net zo goed tot de verbeelding. In de praktijk is het niet de handigste auto in het C-segment, maar liefhebbers van sportieve rijeigenschappen moeten de auto zeker op hun lijstje zetten. Hoewel de Mazda niet goedkoop is, is een BMW of Alfa Romeo nog altijd duurder.

Type auto en prijs

De Mazda3 is het derde model volgens de nieuwe designfilosofie van het merk. Die sportieve lijnvoering legt de Japanners geen windeieren: ook de 3 is weer een appetijtelijke auto om te zien. Rekenen we de facelifts niet mee, dan is dit de derde generatie van de compacte middenklasser. Hij is verkrijgbaar als hatchback en als sedan. De vanafprijs van beide carrosserievarianten is gelijk: € 22.990. Concurrenten als de Peugeot 308, Ford Focus en Volkswagen Golf staan voor minder in de showroom, maar de Mazda heeft een rijkere uitrusting. Zo zijn zaken als cruise-control, gescheiden temperatuurregeling, lichtmetalen wielen en een zelfstandige noodstop-assistent standaard op de 3.

Hoe rijdt de Mazda 3

Niet alleen het uiterlijk van de Mazda3 ademt sportiviteit, ook de zitpositie doet denken aan die van een sportwagen. Je zit laag en kijkt uit over een lange neus. Dat is niet alleen uiterlijk vertoon, want de Mazda rijdt ook erg fijn. Hij schakelt met korte, trefzekere slagen en stuurt als het spreekwoordelijke scheermes. De besturing is bovendien ontzettend communicatief: je voelt precies wat de voorwielen doen. Vaak beloven zulke rijeigenschappen weinig goeds voor de momenten dat je met het hele gezin onderweg bent. Maar zijn sportieve inborst gaat gelukkig niet ten kosten van het geboden comfort.

De Mazda 3 van binnen

Je trekt de 3 aan als een handschoen, maar het duurt even voor je zit. De in- en uitstap zijn zowel voor- als achterin krap bemeten. Hetzelfde geldt voor de hoofdruimte op de achterbank: ben je langer dan 1.90 meter, dan kun je in de Mazda niet rechtop zitten. De bagageruimte houdt ook al niet over; de concurrentie kan over het algemeen meer koffers kwijt. Het interieur oogt opgeruimd met dank aan het 7-inch kleurenscherm, waarop je veel functies van de auto kunt bedienen. Het head-up display bijvoorbeeld, waarbij de snelheid voor je op het raam wordt geprojecteerd. Op die manier hoef jij je ogen niet van de weg te halen om te zien hoe hard je rijdt. Jammer dat de Japanners wel aan zoiets denken, maar niets hebben gedaan aan de forse dode hoeken in de auto. Achter de A- en D-stijl kunnen complete voetgangers verdwijnen.

De Mazda 3 en het milieu

In het C-segment vind je steeds meer modellen met een kleine motor. Wel zo zuinig, en dankzij de gemonteerde turbo komen ze toch prima mee in het verkeer. Mazda gelooft daar niet in. Zij hangen hun eigen ‘SkyActive’-filosofie aan: door elk onderdeel kritisch tegen het licht te houden, maken de Japanners hun auto’s lichter en sterker. Dat geldt ook voor de motoren: de 120 pk sterke 2.0-liter benzineversie heeft een hoge compressieverhouding. De ontsteking vindt al vroeg plaats en dat maakt de motor efficiënt. Het opgegeven fabrieksverbruik van 1: 19,6 haalden wij echter niet. In de praktijk kwamen we uit op 1: 15. De ingenieuze techniek levert Mazda wel een gunstige bijtelling op: 20 procent. Ook de beschikbare dieselmotor (2,2-liter inhoud, 150 pk sterk) komt hiervoor in aanmerking. Er is voor de 3 nog een derde krachtbron leverbaar. Deze 165 pk sterke benzinemotor moet het echter zonder financiële stimulans stellen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.