logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Golf VII 1e facelift

Onbetwiste bestseller

De Volkswagen Golf staat als occasion al vele jaren op nummer 1, als het gaat om de meest populaire gebruikte auto’s. Er is veel vraag èn veel aanbod, couranter dan een Golf bestaat niet, al volgt de Polo op korte afstand. ‘Iedereen’ wil een Golf. Waarom, eigenlijk?

Pluspunten
  • Allemansvriend
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Relatief betrouwbaar
  • Prima ruimte-aanbod
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

De 1,0 liter driecilinder benzinemotor heeft nog wel eens las van een kapotte, elektronisch geregelde gasklep. De motor reageert dan niet meer op het gaspedaal. Er moet gewoon een nieuwe gasklep, dat moet wel in de garage gebeuren. De Wegenwacht kent een noodgreep waardoor het in elk geval weer mogelijk is naar de garage toe te rijden.

Met name bij de plug-in hybrides komt het voor dat tanken onmogelijk is, omdat het klepje in de vulhals niet open gaat. De Wegenwacht heeft daarvoor wel een noodoplossing.

Bij de dieselmotoren zijn twee vaker voorkomende euvels bekend. Als de motor onverwacht afslaat en bij starten ronddraait alsof er geen enkele compressie is, dan zit er een tegendruk-klep in de uitlaat vast. De Wegenwacht kan dit oplossen. Dat geldt ook voor een vastzittende –openstaande- EGR-klep. Die laat een goed draaiende dieselmotor geleidelijk steeds slechter lopen, tot die afslaat. Als dit vaker voorkomt, moet er wel een nieuwe EGR-klep in.

Over de Volkswagen Golf:

De Volkswagen Golf is een instituut en de maatstaf waaraan andere auto’s in de middenklasse worden afgemeten. Dat zit ‘m niet alleen in de kwaliteiten van de auto zoals die nu is, dat is het resultaat van een buitengewoon consequente ontwikkeling over tientallen jaren. Het knappe –van Volkswagen- is dat een Golf door de generaties heen altijd herkenbaar is gebleven en de naam is ook nooit veranderd. Het gevolg is dat een Golf nooit introductie behoeft. Wie een Golf koopt, hoeft dat nooit uit te leggen. Sterker nog, veel eigenaren later gemakshalve ook de merknaam Volkswagen achterwege, in het spraakgebruik. In dit geval concentreren we ons op de laatste editie van de generatie nummer zeven, na een milde facelift geleverd vanaf begin 2017 tot aan de komst van de achtste generatie in 2020.

Uitvoeringen en varianten

Er zijn drie koetswerkvarianten van deze ‘halve generatie’. De driedeurs is echter begin 2018 helemaal geschrapt. De vijfdeurs was ook hiervoor al jaren heel prominent in de verkoop. De stationcar, die bij Volkswagen ‘Variant’ heet, is een aantal maanden langer door geleverd dan de vijfdeurs, tot eind 2020. Het aantal versies van deze Golf is enorm, dat beslaat alleen al vele tientallen uitvoeringen, waarbij de Variant ook leverbaar is geweest in vrijwel elke versie van de vijfdeurs. Er komen in deze serie maar liefst elf verschillende benzinemotoren voor, plus vier diesels en twee versies op aardgas. De benzinebasismotor is de 1,0 liter driecilinder met turbo, die 63 kW/85 pk levert. Deze is er uitsluitend in de basis-uitvoering (‘Trendline’). Eén stapje hoger is enorm populair: de 1,0 levert dan 81 kW/110 pk, in het najaar van 2018 is dit verhoogd naar 85 kW/115 pk. De 1,4 TSI-motor is een viercilinder met 92 kW/125 pk of 110 kW/150 pk. Medio 2017, enkele maanden na de facelift, is deze vervangen door een compleet nieuwe motor, een viercilinder van 1,5 liter met naar keuze 96 kW/130 pk of opnieuw 110 kW/150 pk. De 1,4 (92 kW) en 1,5 (96 kW) zijn beide ook geleverd op aardgas. De 2,0 liter TSI is voorbehouden aan de snelle GTI-uitvoeringen. Tot begin 2018 met een vermogen van 169 kW/230 pk, daarnaast is er en ‘Performance’-uitvoering met 180 kW/245 pk, maar daarnaast was er ook een vierwielaangedreven 4Motion (228 kW/310 pk). Daarnaast is er een plug-in hybride versie geweest, tot medio 2018, voorzien van de 1,4 liter benzinemotor (150 kW/204 pk), de zestraps automatische transmissie met twee koppelingen en een elektromotor met een maximale actieradius van vijftig kilometer. Deze versie wordt aangeduid als GT/E. De 1,6 TDI-diesel is er tot begin 2018 nog geweest met 66 kW/90 pk en tevens met 85 kW/115 pk. Er is ook een 2,0 TDI met 110 kW/150 pk en 135 kW/184 pk als ‘GTD’. De benzine- en diesel-basismotoren hebben een handgeschakelde vijfbak. Alle andere motoren zijn standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak èn als optie beschikbaar met een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling, door Volkswagen aangeduid als DSG. De basisversie van de Golf heet Trendline, gevolgd door de Comfortline en Highline, in een aantal gevallen als tijdelijke versie ook aangevuld met ‘Business’, voor een net iets rijkere uitvoering. De elektrisch aangedreven e-Golf valt buiten het kader van deze occasiontest.

De Volkswagen Golf als occasion

Zoals al gesteld, de Golf is als occasion supercourant. Met de beperking tot deze facelift-versie staan er niettemin nog steeds duizenden in het land te koop. De Golf is een auto die ‘nieuw’ zowel particulier volop wordt verkocht èn als zakenauto, al dan niet op basis van een leasecontract. Het aanbod is op diverse manieren te splitsen. Het is opmerkelijk dat het diesel-aandeel intussen is gezakt tot minder dan 10% van het hele aanbod. Even bijzonder is het feit dat ongeveer 60% is voorzien van een automatische transmissie. Het groeiende aanbod SUV’s en dergelijke vindt hier zijn weerslag op de Golf Variant, die nu nog minder dan 20% van het aanbod uitmaakt. De conclusie die we hieruit kunnen trekken is tweeledig. Ja, er staan gebruikte Golfs te koop in het hele land en voor een populaire versie is het dus onzin om half Nederland af te reizen. Aan de andere kant, als je per se een specifieke versie zoekt, bijvoorbeeld een Variant TDI met automaat, dan is de spoeling ineens knap dun. Maar… hij ìs te vinden. Een aspect waaraan we niet voorbij mogen gaan, is dat een keurige gebruikte Golf juist door die enorme populariteit vaak heel stevig aan de prijs is. Bij een vastgesteld budget, komt de koper vaak uit bij een Golf die ouder is en/of meer kilometers heeft gereden dan diverse andere merken voor hetzelfde geld bieden. Feit is wel dat na aanschaf ook de afschrijving relatief laag zal blijven, want natuurlijk is zo’n auto ook na een paar jaar nog steeds gewild.

Gebruikte Golfs, ook van deze versie, zijn op veel plaatsen te vinden. Natuurlijk komt er wel eens eentje als inruilauto binnen bij een dealer van een ander merk. De outlets van de grote leasemaatschappijen hebben ook altijd het nodige aanbod aan ex-lease-auto’s. De meest praktische en logische ‘vindplek’ voor een mooie gebruikte Golf is uiteraard de lokale Volkswagen-dealer. Die levert een bekende, vertrouwde en in uitstekende staat verkerende Golf af via het label ‘Das Welt Auto’, waaraan een aantal heel sterke aanvullende voorwaarden vastzitten.

De proefrit

Eenmaal op weg met een mooie gebruikte Golf is al snel duidelijk dat de populariteit van dit model niet alleen schuilt in die slimme en consequente marketing. Een ‘doorsnee’-Golf in goede conditie is een absolute alleskunner. Het formaat is niet overmatig groot, maar hij biedt gewoon genoeg ruimte voor vier volwassenen. Het interieur is netjes afgewerkt, de bediening stelt niemand voor vraagtekens. Er staat een paar prima voorstoelen in met voldoende verstelmogelijkheden. De bagageruimte (minimaal 380 liter) is geen absoluut wereldrecord, ook niet de ruimste in zijn klasse, maar een prima gemiddelde. Handig: de vloer van de bagageruimte kan in twee hoogtes worden gelegd en kan ook onder een hoek van 45 graden worden gezet. De Variant biedt overigens minimaal 605 liter bagageruimte. Eenmaal op weg maakt de Golf opnieuw een prima indruk. De 1,0 liter driecilinder met 110 pk (later 115) is prima op zijn taak berekend en het geluidsniveau is zeer aanvaardbaar. De zesversnellingsbak schakelt uitstekend. De Golf heeft een goede wegligging, fijne besturing en vooral een prettig veercomfort. Minpuntjes? Ja, de dode hoek rechtsachter is aanzienlijk. Met de 1,0 is een praktijkgemiddelde van rond 1 op 17,5 haalbaar, mits niet alleen maar stadsverkeer wordt gereden.

Conclusie

Deze Golf ‘7’ is een echte all-rounder. Voor een heel grote groep autokopers biedt deze Volkswagen alles wat men nodig heeft en misschien zelfs meer. Een allemansvriend, dus. Hij is als occasion relatief duur, maar toch blijft het een keuze die nooit uitleg behoeft.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasions, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.