logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Camry V

Onbekend en onterecht onbemind

De Toyota Camry is als occasion alleen bij een kleine kring, goed geïnformeerde kopers gewild. Helaas kent het grote publiek de kwaliteiten van deze Toyota onvoldoende. Het wel erg bescheiden leveringsprogramma is daarbij ook van belang en dàt ligt aan Toyota zelf.

Pluspunten
  • Heel gunstig brandstofverbruik
  • Rijdt heel comfortabel
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Vormgeving wordt minder gewaardeerd
  • Tè onbekend, dus ondergewaardeerd

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Voor de Camry is bij de Wegenwacht geen enkel euvel bekend dat wel eens vaker optreedt. Het is wel eens gebeurd dat iemand een belangrijke stekker van het hybride-accupakket losmaakt. Daarna is wegrijden onmogelijk, afblijven, dus! De Wegenwacht zet die stekker weer goed vast en de Camry kan weer onverstoorbaar verder.
  • Het is wel van belang dat de benzinetank van de Camry niet volledig wordt leeggereden. Als de Camry-rijder geluk heeft, kan het tankstation nog net elektrisch worden bereikt, maar daarna start de auto niet meer. Hiervoor is eerst een elektronische reset noodzakelijk, de Wegenwacht kan die uitvoeren, maar ja… kunnen we dat de Camry kwalijk nemen? Nee toch?

Over de Toyota Camry

Vele jaren wàs de Camry het topmodel van Toyota, als het ging om normale auto’s in de grotere middenklasse. Stilletjes is dat model teruggetrokken, maar vijftien jaar later, in 2019, verscheen ineens weer een compleet nieuw model hier op de markt. Het jammere is dat de belangstelling van het grotere publiek voor de grote middenklasse in de voorbije jaren keihard achteruit is gegaan. De Camry verschijnt dus in een klasse die nog maar een bescheiden percentage is van wat het ooit was in de gloriedagen van de vroegere Camry’s, maar, dat zegt niks over de auto op zich!

Uitvoeringen en varianten

  • De Camry is er uitsluitend als vierdeurs sedan. Daarnaast is hij er ook met slechts één technische specificatie.
  • Die maakt gebruik van een 2,5 liter viercilinder benzinemotor, als hybride standaard gekoppeld aan een knaap van een elektromotor en die maken samen gebruik van een continu variabele, automatische transmissie. Het zogenaamde ‘systeemvermogen’ van deze hybride aandrijflijn bedraagt 160 kW/218 pk.
  • Er zijn vijf uitrustingsniveaus: Active, Dynamic, Business Plus, Executive en Premium. In het voorjaar van 2021 heeft de Camry een bescheiden facelift gehad, met een iets ander front en nog wat detailwijzigingen.

De Toyota Camry als occasion

Onder invloed van de hiervoor al omschreven factoren, is de Camry geen auto die we op elke straathoek tegenkomen. Een deel van de nieuw verkochte Camry’s is ingezet als zakenauto voor veeleisende managers, die vaak de nodige kilometers maken en de kwaliteiten van deze Toyota weten te waarderen. Juist die zakenauto’s zullen relatief lang doorrijden en bijvoorbeeld pas aan het einde van een leasecontract als occasion opduiken, al zijn er ook zelfstandige ondernemers die de auto zelf zakelijk kopen. Het occasionaanbod is dus niet overweldigend, maar wie er eentje wil, zal graag bereid zijn te zoeken naar een exemplaar dat hem of haar precies past, ook al staat die ergens elders in het land. De meest logische ‘vindplaats’ is uiteraard de officiële Toyota dealerorganisatie. Deze dealers zullen een mooie Camry ook graag leveren met een mooi pakket aan zekerheden en voorwaarden, zoals tot wel 24 maanden garantie en een gegarandeerde kilometerstand.

De proefrit

Het uiterlijk van de Camry vraagt even om gewenning. De verhoudingen lijken wat ‘zoek’ en vooral schuin van achteren is dit niet het toonbeeld van geraffineerde vormgeving. Maar… net als bij veel mensen, schuilt de ware schoonheid van binnen. Neem plaats in het smaakvolle, fraai afgewerkte interieur, vrijwel op Lexus-niveau, met een heel rijke uitrusting en uitstekende ergonomie. Achterin de Camry is het ook prima toeven, hij is daar ook echt mooi ruim, dit zou ook een prima taxi zijn. De bagageruimte heeft een inhoud van liefst 524 liter en desgewenst kan ook de achterbank in twee delen worden omgeklapt.

Eenmaal op weg blijkt de ware aard van de Camry pas echt. Dit is om te beginnen een heerlijk comfortabele auto, die juist op lange ritten vrienden maakt. De hybridetechniek vraagt aanvankelijk wellicht wat gewenning.

De kunst is om de auto zelf zijn werk te laten doen. Ja, die techniek is gecompliceerd en razendknap, maar als bestuurder hoef je daaraan geen aandacht te besteden… tenzij je precies wilt weten wat er gebeurt. In dat geval zal opvallen dat de auto veel vaker en onder soms onverwachte omstandigheden ervoor kiest om elektrisch te rijden. De grote besparing in brandstof (-kosten) wordt juist gemaakt door onder omstandigheden die ongunstig zijn voor de benzinemotor te kiezen voor de elektrische aandrijving. Met andere woorden: met 100 km/u op de cruise control is er weinig te besparen, maar in stads- en fileverkeer des te meer.

Het praktijkverbruik hangt daarmee nauw samen, maar een gemiddelde van 1 op 17,5 is gemakkelijk haalbaar. Onder alle omstandigheden is de Camry ook bijzonder stil en comfortabel. Sterker nog: de benzinemotor is vrijwel niet hoorbaar, dus valt het ook niet op wanneer die het stokje weer aan de elektromotor geeft. Op het dashboard is dit wel te zien.

Een klein minpuntje: de Camry kan niet worden voorzien van een trekhaak en is dus niet geschikt als bijvoorbeeld caravantrekker.

Conclusie

Het is jammer, er is niets aan te doen, maar de Camry is een veel betere, fijnere, zuiniger en comfortabeler auto dan snel wordt gedacht. De aandacht voor heel deze klasse is verdwenen en dat is totaal onterecht, maar ja, wie doet er wat aan? Toyota doet tenminste een poging en biedt wie wèl gelooft in dit formaat een uitstekend aanbod.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Louwman Toyota, Breda

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.