Auto Review Renault Clio III
Midden in de populaire compacte klasse
Deze Renault Clio is als occasion nog steeds populair. Al worden ze nu wat ouder, de Clio heeft gewoon iets sympathieks over zich, waardoor die nog steeds veel occasionkopers aanspreekt. De prijzen worden nu heel betaalbaar, deze Clio is een prima ‘startersauto’.
- Pluspunten
- Aansprekend, sympathiek uiterlijk
- Comfortabel voor zijn klasse
- Ook op leeftijd nog steeds gewild
- Minpunten
- Onwennige besturing
- Veel (elektronische) mankementen
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij deze Clio-generatie zien we verschillende euvels die ook bekend zijn uit andere Renault-modellen. De individuele bobines kunnen zonder duidelijke aanleiding per stuk de geest geven. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. Direct (veilig) stoppen en de kapotte bobine laten vervangen is geboden. Mits er snel aan zo’n bobine is te komen, doet de Wegenwacht dat ter plekke. Dit kan wel vier keer terugkomen, de motor heeft immers vier cilinders en dus vier bobines. Het kan geen kwaad voor de zekerheid alvast zo’n bobine in de auto te leggen. Het komt voor dat de startonderbreking de contactsleutel niet herkent, waardoor de motor niet aanslaat. Vaak krijgt de Wegenwacht ‘m toch weer aan de praat. De elektronische sensor op de krukas gaat wel eens stuk, waardoor de motor er mee ophoudt. Als er snel aan zo’n sensor is te komen, kan dit snel gerepareerd zijn. Vocht en daardoor roest in de stekkerverbinding bij de zekeringkast kan de oorzaak zijn van allerhande elektronische storingen. Daar kan onder meer water in terecht komen als de motor met een hogedrukspuit wordt schoon gespoten.
Renault is traditioneel sterk in compacte auto’s. Al decennia vormen de verschillende generaties van de Clio de troef in het zogenaamde B-segment. Deze derde generatie heeft een aansprekend, tijdloos en sportief uiterlijk, wat voor een deel zijn aantrekkingskracht verklaart.
Over de Renault Clio
De derde generatie van de Clio is een stukje volwassener dan zijn voorgangers. Dat zorgt ook voor een zo compacte auto voor meer comfort, ruimte en uitrusting. Daarmee spreekt deze generatie ook kopers aan die net wat veeleisender zijn, normaal zijn die ook best bereid wat meer te betalen, maar bij deze Clio’s hoeft dat nu niet meer. Feit is wel dat deze generatie Clio nog steeds net even wat ‘meer auto’ heeft te bieden dan veel van zijn populaire concurrenten.
Uitvoeringen en varianten
De Clio is er in alle combinaties van motoren en uitrusting als drie- en als vijfdeurs. Eind 2007 zijn er wat detailwijzigingen doorgevoerd en toen is bovendien de Grand Tour (stationcar) aan het programma toegevoegd. In 2009 was er een meer ingrijpende facelift, met onder meer een compleet ander front. De 1,2 liter benzinemotor is er met 48 kW/65 pk en 55 kW/75 pk. Medio 2007 verscheen de turbo-versie van deze motor met 74 kW/100 pk, ter vervanging van de eerdere 1,4 liter (72 kW/98 pk). De 1,6 liter met 82 kW/112 pk is sterk genoeg voor lekker vlotte prestaties. De 2,0 liter met 102 kW/138 pk is tot begin 2008 gevoerd voor de snelste versies, die is vervangen door de 94 kW/128 pk sterke 1,6. Er zijn liefst vier varianten op de 1,5 liter dCi-dieselmotor. De vermogens bedragen 48 kW/65 pk (tot begin 2006), 50 kW/68 pk (tot medio 2008), 63 kW/86 pk en 78 kW/106 pk. Bij de facelift zijn de twee middelste versies in vermogen verhoogd tot 55 kW/75 pk en 65 kW/88 pk.
De Clio is er in een enorm aantal uitvoeringen. We noteren Authentique, Dynamique, Expression en Privilége als ‘vaste’ uitvoeringen en als langlopende actiemodellen onder meer de Team Spirit, Rip Curl, Collection, Parisienne, Night & Day, Exception en Extreme. Zeer snelle versies als de Clio RS en de V6 vallen buiten het aandachtsveld van deze occasiontest.
De Renault Clio als occasion
Auto’s in deze klasse zijn enorm populair. De Clio is niet de absolute bestseller in de klasse, maar dat neemt niet weg dat deze Renault toch heel courant is. Er is nog steeds heel veel aanbod, maar er is ook veel vraag. Juist die grote vraag zorgt ervoor dat de prijzen relatief hoog blijven. Zo lang dat zo blijft, betekent dit ook dat de afschrijving overzichtelijk is. Opmerkelijk is dat het prijsverschil tussen drie- en vijfdeursversies vrijwel constant blijft en dat verschil is ook niet zo groot. Ondanks de enorme variatie in uitvoeringen moet elke Clio-variant in het enorme aanbod gemakkelijk te vinden zijn. Ofwel: het is onzinnig om voor een normale Clio heel ver van huis te gaan, de gewenste uitvoering moet in de buurt te vinden zijn. De diesels zijn inmiddels schaars geworden.
De proefrit
De Clio biedt relatief ‘veel auto’ voor een model in deze klasse. In ruimte, uitstraling, comfort et cetera scoort de Clio goed. Er is helaas één aspect dat de rijervaring wat geweld aan doet: de besturing is onaangenaam, gevoelloos en onnauwkeurig. Daardoor heb je bijvoorbeeld in lange bochten de neiging te gaan ‘zagen’ (beurtelings insturen en corrigeren), wat vooral voor de inzittenden onplezierig is. De aflopende voorzijde is slecht te overzien, dat is lastig bij parkeren. Vier volwassenen kunnen in de Clio redelijk goed zitten, mits er geen al te buitenissige posturen bij zijn.
Conclusie
De Renault Clio is een leuke en eigenzinnige auto om te zien. Verder is het een beetje een ‘middenmoter’ in deze klasse: het is niet de populairste, kwalitatief niet de beste en ook niet de best rijdende. Voor elke koper telt de ene eigenschap zwaarder dan de andere. Bij een heel breed publiek slaat deze Clio nog steeds aan.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Clio.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
