logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C5 X I

Typisch smaakje

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 Shine

Pluspunten
  • Rijbeleving
  • Eigenzinnig concept
Minpunten
  • Van alles een beetje
  • Stevig geprijsd

Citroën schudt het segment traditionele middenklassers op met de C5 X: een nieuw concept, dat het midden houdt tussen een sedan, stationwagen en SUV. Blijven de pluspunten van die uiteenlopende koetsvormen overeind, wanneer je alles op één hoop gooit?

Conclusie

Wanneer je drie uiteenlopende ingrediënten in de blender gooit, loop je het risico dat het resultaat een typisch smaakje heeft. Citroën kruiste een sedan, een stationwagen en een SUV met elkaar. We geven de uitkomst - deze C5 X - het voordeel van de twijfel. Dat komt omdat hij zo comfortabel rijdt en omdat de limousine anders is dan anders, wat het tot een typische Citroën maakt. De C5 X biedt echter niet de kenmerkende hoge zitpositie van een semi-terreinwagen. Bovendien kun je in een traditionele stationwagen nog altijd meer bagage kwijt. Daar komt nog bij dat de Citroën een lieve duit kost. We betwijfelen dan ook of Stellantis er verstandig aan doet om deze bijzondere aanpak ook op diens andere modellen in het D-segment (denk aan de Opel Insignia en Peugeot 508) toe te passen. Iets wat het concern wel van plan schijnt te zijn!

Type auto en prijs

In 2015 splitste Citroën DS af als een afzonderlijk merk, met de bedoeling voortaan onder die vlag hun premium modellen te verkopen. Citroën zelf moest ‘nuchterder’ worden, liet de topman van het overkoepelende concern destijds optekenen. Toch prijkt er zeven jaar later weer een grote, luxe Citroën in de Nederlandse showrooms: de C5 X. Die laatste letter is voor verschillende uitleg vatbaar, zoals de koets een mengvorm van diverse autotypes is. Het nieuwe vlaggenschip houdt het midden tussen een sedan, stationwagen en SUV. De ‘X’ in de typenaam kan daarom net zo goed slaan op het feit dat de bijzondere C5 letterlijk een crossover is, of verwijzen naar topmodellen uit het verleden (zoals de CX en XM). Officieel is de X het broertje van de reguliere C5: die semi-terreinwagen is echter lager en korter. De nieuwe Citroën komt uit in hetzelfde segment als de Mazda6 en Skoda Superb: traditionele middenklassers, waarvoor de interesse terugloopt. Met dit nieuwe concept denken de Fransen het D-segment nieuw leven in te kunnen blazen. Bovendien vinden ze dat grote auto’s deel uitmaken van hun DNA. En in China liep de C5 X toch al van de band, dus het was vrij eenvoudig het model naar Europa te halen. Dat het vandaag de dag niet meevalt nieuwe personenwagens aan de man te brengen en dat elke verkochte auto er eentje is, zal ongetwijfeld ook aan die beslissing hebben bijgedragen. Prijzen beginnen bij € 40.240 voor een exemplaar met een traditionele verbrandingsmotor. Dat is een stevige prijs, wanneer je bedenkt dat je voor dat geld bij Skoda al in een plug-in hybride Superb onderweg bent. Die aandrijflijn wordt bij Citroën weliswaar ook aangeboden, maar kost nog eens 3 mille extra. De Nederlandse importeur hanteert voor de C5 X trouwens twéé prijslijsten: eentje voor de zakelijke koper en een voor de particuliere markt. Koop je zo’n grote Citroën uit eigen zak, dan dien je minimaal 43 mille mee te brengen naar de dealer. De fabrieksgarantie is een schamele twee jaar.

Hoe rijdt de C5 X PHEV

Nadat DS op eigen benen verder ging, spitste Citroën zich toe op een nieuwe kernwaarde: rijcomfort. Zo’n beetje iedere moderne Citroën is tegenwoordig verkrijgbaar met zittingen van traagschuim en schokdempers óp de schokdempers, waarmee de meeste oneffenheden in het wegdek worden weggefilterd. De C5 X is verder voorzien van gelaagd glas in de voor- en achteruit. Kies je voor de door ons gereden plug-in hybride variant, dan profiteer je bovendien van een adaptief onderstel, waarbij de demping wordt afgestemd op de gekozen rijmodus. Daarvan heeft de Citroën er vier: sport, comfort, hybride en elektrisch. De betreffende aandrijflijn is reeds beschikbaar in andere producten van Stellantis: het autoconcern waartoe ook Citroën behoort. De - kleinere - Peugeot 308 is er bijvoorbeeld mee uitgerust, maar 225 pk en 360 Nm blijkt ook voor de slechts 100 kilogram zwaardere limousine meer dan voldoende. Het trekgewicht bedraagt 1.350 kilogram. Iedere C5 X wordt standaard geleverd met een achttraps automaat. Die transmissie doet zijn werk naar behoren, maar wanneer de Citroën bijna tot stilstand komt, lukt dat niet zonder dat er een schok door de auto gaat. De nadrukkelijke keuze voor een ‘vliegende tapijt’-rijbeleving maakt bovendien, dat de koets behoorlijk in beweging is. De C5 X hangt over in de bochten en ‘kiept’ bij het optrekken of remmen. Iets om rekening mee te houden wanneer je passagiers in de auto hebt, maar ook niet meer dan dat: het model is immers niet bedoeld als sportauto, maar als reiswagen. Voor een auto die - deels - is gemodelleerd naar een SUV, is de zit achter het stuur nauwelijks hoger dan die in een reguliere personenwagen. Wie langer is dan gemiddeld, kan beter ook geen panoramadak bestellen: de hoofdruimte voorin valt dan tegen. Citroën levert de C5 X met een keur aan rijhulpsystemen, waarvan er een aantal bij de vanafprijs zijn inbegrepen. Cruise control bijvoorbeeld, verkeersbordherkenning en een noodstopsysteem dat voetgangers herkent. Duurdere uitvoeringen remmen ook voor fietsers. Bovendien behoren dan ook adaptieve cruise control en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde tot de mogelijkheden. Op de optielijst vinden we verder een 360 graden camera: geen overbodige luxe, want het glasoppervlak van de Citroën is bescheiden en daardoor zie je anders weinig om je heen.

De C5 X PHEV van binnen

Het nieuwe vlaggenschip van de Fransen wordt gebouwd op dezelfde bodemgroep als de Peugeot 508 en DS 9. De wielbasis bedraagt 2.78 meter, waardoor de beenruimte voor de achterpassagiers gerust overvloedig mag worden genoemd. Dat is Citroën ook aan zijn stand verplicht wanneer ze de link naar hun limousines uit het verleden leggen. Helaas gaat die vlieger niet helemaal op: in het geval van de C5 X staat de achterbank laag in de auto en de zittingen zijn kort, waardoor je niet het gevoel hebt thuis op de sofa te hebben plaatsgenomen. Een ervaring die modellen als de CX en XM ooit wél boden. De passagiers achterin beschikken wel over hun eigen ventilatieroosters en USB-C aansluitingen. Het interieur van de C5 X wordt gedomineerd door een prominent aanraakscherm met een diameter van 12-inch: het grootste infotainmentsysteem in een Citroën tot nu toe. Je kunt door de menu’s ‘swipen’ zoals je dat thuis op jouw tablet zou doen, maar het digitale instrumentarium bevat ook een stel traditionele bedieningsknoppen. Voor de verwarming bijvoorbeeld, of om de radio harder of zachter te zetten. Tegen meerprijs kun je de C5 X laten voorzien van een uit de kluiten gewassen ‘head up display’, waarvan je de hoogte bepaalt met dezelfde knop waarmee je de buitenspiegels instelt. Goed gevonden! Hetzelfde geldt voor de hoedenplank, die aan de vijfde deur is bevestigd: daardoor heb je een gigantische laadopening. Hoewel de kofferbakinhoud met minimaal 545- en maximaal 1.640 liter bepaald niet bescheiden uitvalt, kun je achterin de Mazda6 en Skoda Superb stationwagen tientallen tot honderden liters extra bagage kwijt. Laat staan wanneer je voor de plug-in hybride Citroën gaat, die onder de laadvloer 60 liter minder opbergruimte biedt. Er blijft maar een heel klein vak over, waar je met moeite een laadkabel in kwijt kunt. In de dagelijkse praktijk zul je die vermoedelijk tussen de andere spullen in de kofferbak slingeren.

De C5 X PHEV en het milieu

Citroën levert de C5 X in ons land met twee benzinemotoren en de door ons gereden plug-in hybride aandrijflijn. Die is op papier goed voor een fabelachtig verbruikscijfer van 1 op ??, maar in de praktijk bleven wij steken op een score van 1 op 15,6. Dat moet echter gunstiger kunnen, want wij deden onze eerste indrukken op in het bergachtige achterland van Barcelona en reden voor de begeleidende video regelmatig stevig heen en weer. Het batterijpakket van de stekkerhybride is 12,4 kWh groot en zou op papier garant moeten staan voor 50 volledig elektrische kilometers. De Citroën rijdt automatisch alle aanwezige stroom uit de batterij, tenzij je de limousine vraagt zowel de elektro- als de benzinemotor te gebruiken. Ook kun je de C5 X met een druk op de knop opdragen om stroom voor later te bewaren. Bovendien beschikt de limousine over een speciale ‘Brake’-stand, waarmee extra remenergie kan worden teruggewonnen. De Citroën regenereert echter niet zo fel, dat je de mechanische remmen links kunt laten liggen. Tegen meerprijs biedt de importeur een verdubbeling van de laadsnelheid aan, van 3,7- naar 7,4 kW. Daarmee kun je de laadtijd aan een regulier laadpunt bekorten van 4- naar 2 uur. Sneller laden is er met de plug-in hybride C5 X niet bij.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.