logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes A-Klasse III (W176)

Ster voor nieuwe kopers

Mercedes - A-Klasse

Pluspunten
  • Rijdt heel dynamisch
  • Geslaagd model
Minpunten
  • Anders dan al wat het merk eerder maakte
  • Enkele bekende mankementjes

Wat vindt de Wegenwacht?

Voor deze generatie van de A-klasse zijn enkele opmerkelijke euvels die vaker voorkomen bekend bij de Wegenwacht. Een niet werkende elektrisch bediende parkeerrem kan verschillende oorzaken hebben. De Wegenwacht demonteert de stelmotoren, waardoor de auto weer kan rijden en adviseert om ‘m in de versnelling te parkeren. Uiteraard moet dit later in de garage alsnog worden gerepareerd. Als de auto compleet ‘stroomloos’ is, dan zit ‘m dit in het hoofdrelais, onder de vloer, ter hoogte van de versnellingspook. De Wegenwacht kent hiervoor een noodgreep. Als de startmotor geen stroom krijgt, is de boosdoener de zogenaamde SAM-module. Ook hier kent de Wegenwacht een noodgreep, waardoor de motor in elk geval start. Definitieve reparatie moet dan in de garage gebeuren. De combinatie van niet-werkende centrale vergrendeling en dito verlichting, die is te herleiden naar een kleine waterlekkage. De rubber ring die de as van de achterruitwisser op de achterruit afdicht is dan iets te ruim, waardoor er water terecht komt in de unit met de ontgrendeling van de achterklep en de nummerplaatverlichting. De Wegenwacht maakt de boel droog en adviseert bij de garage een nieuwe ring te laten plaatsen. Géén pech, maar wel opmerkelijk: het stop-/startsysteem werkt niet als er te weinig brandstof in de tank zit. Deze storing verdwijnt vanzelf, nadat tenminste twintig liter brandstof is getankt en er minstens één liter weer is verbruikt.
De Mercedes-Benz A-klasse is als occasion zeer geliefd. Deze derde generatie spreekt ook als gebruikte auto een categorie kopers aan, die in veel gevallen voorheen nog nooit Mercedes reed. Zo verjongt de A-klasse het publiek dat in het merk rijdt. Goed voor de continuïteit.

Waar praten we over?

De twee eerdere generaties van de A-klasse hebben het merk met de ster nooit echt gebracht waarop men had gehoopt. Dit is nadrukkelijk een heel andere auto. Deze A-klasse combineert de dynamiek die ook andere merken in deze klasse bieden met de kwalitatief hoogwaardige uitstraling van het merk. Tja, die driepuntige ster, één van de meest beroemde merksymbolen ter wereld, zorgt natuurlijk wel voor een imago van grote klasse. Deze A-klasse kan die ster met waardigheid dragen.

Uitvoeringen en varianten

Mercedes-Benz is bezig met een heel slimme modellenpolitiek. Er bestaan diverse varianten op de A-klasse, die anders heten (CLA, GLA) en nadrukkelijk anders zijn gepositioneerd, maar onderhuids de nodige overeenkomst hebben. Hier hebben we het alleen over de vijfdeurs hatchback met de naam A-klasse. Er zijn aanvankelijk drie benzinemotoren en drie diesels. De logica in de benamingen is al heel lang ver te zoeken. De A180 heeft een 1,6 liter turbo-benzinemotor met 90kW/122 pk, de A200 heeft dezelfde motor, maar met 115 kW/156 pk. De A250 heeft juist een 2,0 liter turbomotor met 155 kW/211 pk. Dan de diesellijn: A160 CDI betekent een 1,5 liter met 66 kW/90 pk, die wordt ingekocht bij Renault. De A180 CDI heeft dezelfde motor, maar dan met 80 kW/109 pk. De A200 CDI heeft een 2,1 liter met 100 kW/136 pk en de A220 CDI heeft dezelfde motor, maar dan met 125 kW/170 pk. De A45 AMG is een heel afzonderlijke sportversie met 265 kW/360 pk uit een 2,0 liter turboblok. Deze variant laten we hier verder buiten beschouwing. In 2015 is er een vrij milde facelift op de A-klasse doorgevoerd. Hierbij is de A160 CDI komen te vervallen, maar de benzineversie A160 komt er juist bij, zijnde een 1,6 liter met 75 kW/102 pk als scherp geprijsde basisversie. De diesels heten nu weer gewoon ‘d’, in plaats van CDI. Alle motoren zijn ook beschikbaar met zeventraps automatische transmissie, voor de A250 en A220 CDI/d zijn die standaard. De A250 beschikt vóór de facelift tevens over standaard vierwielaandrijving (4Matic), wat ook beschikbaar is als optie op de A200 CDI en A220 CDI. Na de facelift is die voor de Nederlandse markt vrijwel onbelangrijke techniek niet meer beschikbaar op de diesels en op de A250 is het dan een optie. Naast een naamloze basisversie zijn alle technische varianten er als Ambition en Prestige. Direct na de komst van de facelift is er in vrijwel alle motoriseringen een extra uitvoering, de Motorsport Edition. Begin 2017 is er een tijdelijke versie, die zeer terecht A160 ‘My First Star’ heet. Typische uitloopmodellen tot de komst van de nieuwe A-klasse in 2018 zijn de Lease Edition en de Business Solution.

De Mercedes A-Klasse als occasion

Deze Mercedes-Benz A-klasse is in eerste instantie vooral verkocht aan zakelijke gebruikers. Na afloop van de eerste leasecontracten is het aanbod occasions flink toegenomen. Dat zakelijke aandeel verklaart ook het relatief hoge aandeel diesels: ongeveer 25%. De A-klasse is als occasion veelal te vinden bij de dealers van Mercedes-Benz, maar in de ‘outlets’ van leasemaatschappijen duiken ze uiteraard ook in ruime mate op. Onder het label ‘SterOccasion’ geeft de dealer, afhankelijk van leeftijd en kilometrage van de auto zes, twaalf of zelfs vierentwintig maanden volledige garantie. De verdere voorwaarden zijn te vinden op www.steroccasion.nl. Diverse dealers hebben in het land ook een ‘MBDB Outlet’, waar keurige occasions worden aangeboden, die bijvoorbeeld net te oud zijn om als ‘SterOccasion’ aan te bieden. Uiteraard kunnen gebruikte A-klassen na inruil ook opduiken bij dealers van een ander merk. Bij een auto die op zich past binnen de SterOccasion-voorwaarden, maar niet door een dealer wordt aangeboden, is het raadzaam wat achterdochtig te zijn.

De proefrit

De A-klasse is een auto voor een ander publiek dan de meer traditionele Mercedes-Benz-klant en moet ook in rijeigenschappen die nieuwe doelgroep aanspreken. Tegelijk is Mercedes-Benz wel aan haar stand verplicht om een tòpauto neer te zetten. Beide zijn gelukt. De A-klasse rijdt erg prettig. De besturing is heel verfijnd en ook de zesbak schakelt prachtig. De onderstelafstemming is stevig-comfortabel, alleen korte oneffenheden komen relatief hard door. Een A180, destijds de basisversie, beschikt al over een bijzonder fijne en soepele motor, die met zijn lage geluidsniveau ook een bijdrage levert aan het rijcomfort. Voor heel veel kopers zal deze motor met 90 kW al ruimschoots sterk genoeg zijn. Daarbij rijdt bijvoorbeeld die A180 ook al met gemak 1 op 14 á 15, wat tevens pleit voor de moderne motortechniek. Erg ruim is de A-klasse niet. Vier volwassenen aan boord gaat nèt, mits er geen grote Hollanders van tegen de twee meter bij zijn. Het dashboard is keurig afgewerkt, maar het centrale ‘tablet’ lijkt groter dan het effectief is en het is jammer dat het ook zo nadrukkelijk in het zicht blijft staan als je het niet nodig hebt. Wat ook opvalt is het beperkte zicht naar achteren. De achterste dakstijl is echt gigantisch. Wij reden een exemplaar dat ook achterin vaste hoofdsteunen heeft, dat maakt het zicht nog beperkter. De bovenrand van de achterportieren loopt ook vrij sterk naar beneden, wat tevens de gemakkelijke instap naar de achterbank wat hindert. Ofwel: wie meer ruimte nodig heeft… tijd voor een B-klasse! Al met al is de A-klasse een auto van een zekere klasse, maar is het nou een typische Mercédes? Wie gewend is aan de modellen met een vrijstaande ster op de neus moet hier wel aan wennen.

Conclusie

De opzet om met deze A-klasse een nieuw publiek aan te spreken is absoluut gelukt. De auto doet het prima in het zakelijke segment en spreekt daar vooral het wat jongere management aan. Er is dùs ook volop occasionaanbod. voor die nieuwe klanten bestaat er maar één ‘gevaar’: als je eenmaal in de ban van die Ster bent, blíjf je het merk doorgaans lang trouw.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Rüttchen Automotive, Breda, 076 – 5642400

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.