logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Ev4 I

Sprookjesfiguur

De Kia EV4 Fastback wordt door velen gezien als een lelijk eendje. Groeit de nieuwe, volledig elektrische middenklasser uit tot een prachtige zwaan?

Pluspunten
  • Spaarzaam verbruik
  • Flinke kofferbak
  • Je ziet niet gauw een tweede
Minpunten
  • Stevige meerprijs
  • Beperkte laadsnelheid
  • Weinig hoofdruimte

Conclusie

Met de Kia EV4 Sportback koop je een bijzondere auto, al kun je dat op verschillende manieren uitleggen. Je ziet er niet gauw een tweede van en z’n stroomverbruik is buitengewoon gunstig. Maar voor lange mensen is de zitpositie matig. Bovendien kun je de bagageruimte maar lastig benutten en ligt het snellaadtempo lager dan bij de concurrentie. Of de EV4 uitgroeit tot een prachtige zwaan of voor altijd een lelijk eendje blijft, zal sterk afhangen van je persoonlijke smaak.

Type auto en prijs

Voor een merk dat vooroploopt in de elektrificatie van ons wagenpark, heeft Kia er best een poos over gedaan om op de proppen te komen met een alternatief voor de Tesla Model 3. Met de EV4 hebben de Koreanen eindelijk zo’n auto in de Nederlandse showroom staan.

Het zij je vergeven wanneer je de nieuwswaarde niet direct ziet. De EV4 lijkt sterk op de reeds bestaande EV6. Maar die elektrische Kia is een stuk groter (en duurder!). De EV6 schopte het in 2022 tot Auto van het Jaar. De EV4 is een van de zeven finalistenvoor de editie van 2026.

Lelijkste auto op de weg

De kans is groot dat de Kia in de tussentijd een hele andere prijs in de wacht sleept: die van lelijkste auto op de weg. De Koreanen leveren de EV4 in twee carrosserievormen en daarvan valt de Fastback - zeg maar een Kia sedan - lang niet bij iedereen in de smaak…

De EV4 Fastback heeft daadwerkelijk een kont: de kofferklep is maar klein. Wil je een Kia met een achterdeur van glas, dan kun je beter voor de hatchbackvariant van de EV4 kiezen. Krijg je vermoedelijk ook heel wat minder commentaar van de buren!

Het verst op een lading stroom

Wie wars is van andermans mening, koopt met de Fastback echter wel de EV4 waarmee je het verste komt op een lading stroom. Vanwege de afwijkende koetsvorm is de luchtweerstand lager. Daarnaast is de Fastback uitsluitend leverbaar met het grootst mogelijke batterijpakket.

Dat maakt wel, dat de omstreden carrosserievariant een flink hogere aanschafprijs kent. De reguliere EV4 kost minimaal € 37.695. De versie ‘met kont’ staat voor minstens € 44.595 in de prijslijst. Kies je liever voor private lease, reken dan op een maandbedrag van € 519.

Behalve de Tesla Model 3 waar het allemaal om begonnen is, rekent deze Kia ook een auto als de Mazda 6e tot zijn concurrenten. Beide alternatieven kunnen niet tippen aan de ruime garantievoorwaarden van de Koreanen: zolang je jouw EV4 bij de officiële dealer laat onderhouden, kun je tot tien jaar met eventuele problemen bij ze terecht.

Hoe rijdt de EV4 Fastback

Dat de meeste elektrische auto’s er uit zien als een terreinwagen, heeft alles te maken met de benodigde batterijen. Die moeten immers een plekje krijgen onder de inzittenden en daar is bij een SUV alle ruimte voor.

Bij een sportief gelijnde auto als de EV4 staat het ruimteaanbod onder druk. Wie langer is dan 1.90 meter, kan achter het stuur niet rechtop zitten. Dat onze testauto was voorzien van een glazen dak, hielp niet mee.

Tikje te soft

De Fastback stuurt zwaar en de vering en demping is aan de achterzijde net een tikje te soft. Dat zijn meteen de enige aanmerkingen die we op het weggedrag van de nieuwe Kia hebben. De EV4 is mooi stil en hartstikke zuinig. Daarover meer bij het testonderdeel ‘De EV4 en het milieu’.

Zijn derde zijruitje maakt het ontwerp van de Kia smaakgevoelig, maar draagt wel bij aan een beter zicht rondom. In de duurdere uitvoeringen profiteer je van een 360 graden camera plus een projectie van je dode hoek op het dashboard.

Nieuw is het feit, dat de belijning van de weg op het head-up display meebeweegt met je route. Dat hebben wij althans nooit eerder gezien!

De EV4 Fastback van binnen

Van buiten mag de EV4 dan het nodige weg hebben van de EV6: aan de binnenzijde herkennen we juist een andere elektrische Kia: de EV3. Die crossover heeft een bedieningsvriendelijk interieur, op één element na: de klimaatcontrole heeft een apart schermpje gekregen tussen de twee digitale dashboarddelen. Dat valt alleen weg achter het stuur. Een probleem dat nu dus ook speelt aan boord van de EV4.

De interieurbekleding van de EV4 is aan de onderzijde gemaakt van zwart, glimmend kunststof. Een flink contrast met de lichte bovenzijde. Temeer, daar die is opgetrokken uit stof: de zwarte onderkant is gemaakt van knoerthard plastic.

Riant je benen kwijt

Op de achterbank zitten lange volwassenen beter dan voorin. Je kunt daar niet alleen riant je benen kwijt; je zit ook vrij van het panoramadak. Dat komt omdat de rugleuning nogal achterover ligt. Verstellen kun je hem niet.

Vanwege het ondergelegen accupakket zit je met opgetrokken knieën op de achterbank. Onder beide voorstoelen blijft er bovendien weinig ruimte over voor je voeten. De zitpositie in de EV4 is achterin dus evenmin ideaal.

USB-poorten aan de zijkant van de voorstoelen

Wel goed voor elkaar: een middentunnel ontbreekt, zodat de passagiers achterin met zijn drieën naast elkaar kunnen zitten. Ze beschikken over hun eigen ventilatieroosters en stroompunten. Let op: je telefoon of spelcomputer prik je in de USB-C poorten aan de zijkant van de voorstoelen!

Wie beide carrosserievarianten van de EV4 naast elkaar geparkeerd ziet staan, zal vermoeden dat de hatchback vanwege diens grote vijfde deur de meeste bagageruimte biedt. Maar niets is minder waar, want de Fastback blijkt van de twee de grootste slokop! Het kofferklepje mag dan klein zijn, de laadopening is breed. Wanneer je jouw spullen tegen de rugleuning van de achterbank probeert te schuiven, steken je benen geheid uit de kofferbak.

Heen en weer

Irritant is het feit dat je de rugleuning van de achterbank weliswaar kunt ontgrendelen vanuit de kofferruimte, maar dat je ‘m handmatig moet neerklappen via het achterportier. Je loopt op die manier steeds heen en weer.

Met de bank plat ontstaat er een oplopende laadvloer, waaronder je een bescheiden opbergmogelijkheid aantreft om je laadkabel op te bergen. Die kan niet voorin, want in tegenstelling tot menig andere Kia heeft de EV4 geen frunk.

De EV4 Fastback en het milieu

We schreven eerder al dat de EV4 Fastback uitsluitend leverbaar is met het grote batterijpakket, met een inhoud van 81,4 kWh. De hatchback kun je ook met 58,3 stuks bestellen. Bijkomend voordeel van zo’n grote accu is, dat de Kia dan ook een stukje sneller laadt, namelijk met 120- in plaats van 100 kW. Al is dat vandaag de dag geen getal om over op te scheppen.

Wij realiseerden in de Fastback een praktijkscore van 14,5 kWh per 100 kilometer, wat helemaal niet verkeerd is voor zo’n grote auto. In het dagelijks leven zou een actieradius van 561 kilometer haalbaar moeten zijn, wat niet ver verwijderd is van de fabrieksopgave van 633 stuks. Let wel: met het grote batterijpakket. De 58,3 kWh grote accu is – op papier – goed voor een rijbereik van 440 kilometer.

Speciale stand

We kennen het al van andere elektrische Kia’s: een speciale stand op de klimaatcontrole, zodat alleen het gedeelte van de bestuurder wordt verwarmd - of gekoeld - wanneer er verder niemand in de auto zit. Flippers aan het stuur, waarmee je zelf kunt aangeven hoeveel remenergie de EV4 terugwint. Het blijven onverminderd sterke aankoopargumenten!

Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid met de EV4 andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. Dat kan zowel aan de buitenzijde van de auto als in het interieur. De speciale functie is echter voorbehouden aan de duurdere uitrustingsniveau’s.

Hoewel Kia de EV4 elders in Europa wél aanbiedt met een warmtepomp, is een dergelijke accessoire bij ons niet leverbaar. Volgens de importeur is de verbruikswinst verwaarloosbaar, maar wie online naar consumentenervaringen zoekt, moet concluderen dat klanten daar toch anders over denken…

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.