logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Chevrolet Orlando I

Zevenzitter met scherpe prijs

Chevrolet - Orlando

Pluspunten
  • Zeer ruim interieur
  • Rijdt heel redelijk
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Beetje bedaagd model

Wat vindt de Wegenwacht?

De Orlando is een goed gebouwd Koreaans kwaliteitsproduct. Er zijn bij de Wegenwacht geen specifieke klachten voor dit model bekend. De euvels die we wel kennen, komen ook voor bij Chevrolets met overeenkomstige techniek. Dat geldt bijvoorbeeld voor de 1,8 liter benzinemotor. Deze heeft een variabel inlaatspruitstuk. Dat systeem wil wel eens vast gaan zitten of juist los trillen. In beide gevallen loopt de motor onregelmatig en wil niet trekken. Het is even sleutelen, maar de Wegenwacht lost dit in principe ter plaatse en zonder kosten op. Wat ook gebeurt, is dat het dashboard helemaal ‘dood’ blijft. De boordcomputer moet dan even een reset krijgen (‘Ctrl/Alt/Delete’). Dat kan de Wegenwacht ook direct uitvoeren, daarna is het euvel opgelost.
De Chevrolet Orlando is als occasion zeer gewild bij een heel specifieke doelgroep. De kracht van dit model schuilt vooral in de zeven beschikbare zitplaatsen, in combinatie met een scherp prijsniveau. Voor wie behoefte heeft aan zoveel zitplaatsen, is dit wellicht een aanrader.

Waar praten we over?

De Orlando is één van de modellen die in Nederland nooit een echt goede kans hebben gekregen, omdat heel de Koreaanse tak van Chevrolet in 2014 hier van de markt is verdwenen. Daardoor hebben deze en andere Chevrolets zich nooit echt kunnen bewijzen. Het gevolg is dat dit model relatief onbekend is gebleven.

Uitvoeringen en varianten

Er zijn twee benzinemotoren en twee diesels in de Orlando geleverd. De 1,8 liter viercilinder (104 kW/141 pk) is beschikbaar geweest vanaf de introductie tot begin 2013. Daarna is deze opgevolgd door een 1,4 liter turbomotor met vrijwel hetzelfde vermogen (103 kW/140 pk), een overbekende Opel-motor, die garant stond voor een veel lager brandstofverbruik. De 2,0 liter diesel leverde aanvankelijk 96 kW/130 pk. Na een aantal wijzigingen ging het vermogen begin 2013 naar 120 kW/163 pk. Alle vier deze motoren zijn standaard voorzien van een handgeschakelde vijfbak, of als optie van een automatische zestraps transmissie. De normale uitvoeringen heten LS, LT, LTZ en LTZ+. De LS is niet geleverd in de sterkere dieselversie. In alle uitvoeringen is de Orlando een zevenzitter.

De Chevrolet Orlando als occasion

Ze staan niet op elke straathoek, maar voor wie een Orlando wil, is er keuze genoeg. Anders dan verwacht, zijn de diesels flink in de minderheid, minder dan 30% van het hele aanbod. Daarbij is het redelijk logisch dat die diesels veelal een heel forse hoeveelheid kilometers hebben afgelegd. Tegelijk is het lichtelijk verbazend dat veel benzineversies juist relatief weinig hebben gereden. ‘Nieuw’ waren Chevrolets steeds relatief scherp geprijsd, daarin lag voor een deel de kracht van het merk. Sinds dat niet meer wordt gevoerd, zijn de waardes scherp gedaald. Dat is jammer voor wie er eentje nieuw heeft gekocht en flink heeft moeten afschrijven, maar biedt volop kansen voor oplettende occasionkopers. Met het behoorlijk hoge kwaliteitsniveau in het achterhoofd, is er voor redelijk overzichtelijke bedragen een prima Orlando te vinden. Dealers heeft het merk intussen niet meer, maar veel ex-dealers zijn nog steeds gecertificeerd als merkspecialisten. De onderdelenvoorziening verloopt probleemloos, met name bij die bedrijven. Universeel kan het lastiger worden. Check dus wel even de onderhoudshistorie. Overgeslagen beurten en dergelijke zijn voor geen enkele auto een aanbeveling. Onderhoud door ‘Beun de Haas’ is ook geen aanbeveling en staat meestal ook niet in het onderhoudsboekje. Vaak zijn dit natuurlijk auto’s die vrij intensief worden gebruikt. Kinderen zijn meestal niet zuinig op een auto. Als koper moet je niet meteen schrikken van wat gebruikssporen, met name in het interieur. Dat is natuurlijk nog iets anders dan een auto die ‘uitgewoond’ is. Versies met automatische transmissie zijn heel schaars.

De proefrit

De Orlando is een flinke auto. Dat is logisch, maar eenmaal achter het stuur herinnert hij de bestuurder daar op elke kilometer aan, met formaat en gewicht. Hèt sterke punt van de Orlando is het veelzijdige interieur met zeven zitplaatsen. In dit geval zijn de twee achterste zitplaatsen ook voor volwassenen redelijk goed bereikbaar en je kùnt er tenminste zitten. Dat komt vooral omdat de afstand zitvlak-dak groot genoeg is. Echt lange ritten zijn op die manier niet aanbevolen, omdat je wel met je knieën opgetrokken zit. De tweede en derde zitrij zijn vrij gemakkelijk om te klappen, er zijn dus geen losse, uitneembare stoelen. Slim is ook de aanwezigheid van een flink opbergvak, onder een klep, overdwars langs de achterklep. Dit is ook goed bereikbaar als alle stoelen overeind staan. Nog een leuk detail: in het dashboard zit een ‘geheim vak’, achter het wegklapbare middelste deel. Dat is ideaal om een telefoon, iPod of zoiets van buitenaf onzichtbaar in op te bergen en hier zitten ook de USB- en AUX-aansluitingen voor externe geluidsdragers. De voorstoelen zitten prima en de zitpositie is ook niet té hoog, je krijgt niet direct het gevoel ‘ik rij in een bus’. De 1,8 liter motor is vrij tam, maar het rijklare gewicht van dik 1.500 kilo speelt hier ook een rol. De 1,4 lijkt onder de maat, maar die levert méér trekkracht bij een lager toerental en weet in de praktijk dus juist beter raad met die massa. Bij normaal gebruik rijdt de Orlando 1,8 gemiddeld 1 op 10 á 11, de 1,4 zal per liter een kilometer verder komen.

Conclusie

De Chevrolet Orlando is geen algemeen bekende, veel voorkomende auto. Wie in de markt is voor een zevenpersoons occasion met een hoog kwaliteitsniveau en tegen een zeer redelijke prijs, doet er goed aan de Orlando tenminste te overwegen.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Auto Centrum Leidschendam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.