Auto Review Volvo XC60 I
Volvo’s Premium SUV
Volvo - XC60
- Pluspunten
- Zeer moderne techniek
- Hoog comfortniveau
- Minpunten
- Uitdagend model, niet zo tijdloos
- Elektronische en andere storingen, met name bij diesels
Wat vindt de Wegenwacht?
De techniek van de XC60 is nauw verwant aan diverse andere Volvo-modellen, waardoor de van die modellen bekende euvels vaak ook hier terugkomen. Onder winterse omstandigheden kan het bij de vijfcilinder diesels voorkomen dat water in de brandstof bevriest in het brandstoffilter. De motor stopt er dan mee, dit filter zit op een vreemde plaats, bij het rechterachterwiel. Indien voorradig kan de wegenwacht een nieuw brandstoffilter plaatsen. Bij de vijfcilinder diesels komt voor dat de motor op vier cilinders gaat draaien. Eén van de injectoren wordt niet aangestuurd, maar dat wordt door het motormanagement zelf veroorzaakt. Dat gebeurt omdat er een mechanisch defect aan de injector is, die niet meer opent. Dit is ter plekke niet op te lossen, de auto moet naar een garage voor montage van een nieuwe injector. Bij dezelfde motoren (D5) kan ook de nokkenassensor defect raken, omdat de bedrading daarvan een te korte bocht maakt en doorslijt. De wegenwacht kent een noodreparatie. Geluiden uit de buurt van de multi-V-riem bij vijfcilinder diesels kunnen duiden op een kapotte vulkanisatie van de trillingsdemping op de krukaspoelie. Die moet in de garage worden vernieuwd. Als bij lage temperatuur de letters EXT op het dashboard rood oplichten, is dat géén storing. Dit staat voor Exterior Temperature: de Volvo vindt het ook koud en waarschuwt hiermee de bestuurder voor kans op gladheid. De keuzehandle van een automatische transmissie blijft soms vastzitten in de P-stand. De wegenwacht kent de noodprocedure om deze vrij te krijgen. Als de automaat niet uit de P gaat, de sleutel wil niet uit contact en de motor start ook niet, dan heeft dit als oorzaak een slecht contact van de stekker op de zekeringkast in de bagageruimte. Dat is op te lossen door deze los te nemen en weer goed te bevestigen. Als er tevens storingen op het dashboard zijn, dan kan de oorzaak een beschadiging van de kabelboom bij de dynamosteun zijn. De wegenwacht treft een noodoplossing, voor reparatie wordt naar de garage verwezen.Waar praten we over?
Het was een combinatie van geluk en wijsheid, de komst van deze Volvo in 2008. De grote XC90 was eerder al baanbrekend voor het Zweedse merk. De komst van dit kleinere model viel zo’n beetje tegelijk met het begin van de economische crisis, waardoor veel kopers een stap kleiner wilden gaan rijden, zonder echt op comfort in te leveren. Bingo! Zo had de XC60 een extra ingrediënt om een succes te worden en dat gebeurde dus ook prompt. Daarbij liet Volvo als zeer veiligheidsbewust merk niet na de XC60 ook een primeur op dat gebied te gunnen. Nu eens geen passieve veiligheid (vermindering van gevolgen), maar op het gebied van actieve veiligheid (voorkomen ongeval): City Safety. Bij lage snelheid ‘kijkt’ een radar voor de auto en als de bestuurder een obstakel niet lijkt te zien, zet het systeem eerst de remmen op scherp en reageert de bestuurder dan nog niet, dan stopt de auto automatisch. Kop-staartbotsingen in stadsverkeer zijn daarvoor vrijwel uitgesloten.Uitvoeringen en varianten
In de XC60 zijn drie benzinemotoren en vier verschillende diesels geleverd. De 2,0 liter turbo (T5, 177 kW/240 pk) is er pas sinds 2011 en is sindsdien de belangrijkste benzinemotor. De 3,2 liter zescilinder lijnmotor met 175 kW/238 pk is alleen geleverd van voorjaar 2009 tot voorjaar 2010. Daarnaast is er de 3,0 liter zescilinder turbo (T6, 210 kW/285 pk, vanaf 2010 224 kW/304 pk). De diesels begonnen met de vijfcilinder 2,4 D (120 kW/163 pk, vanaf voorjaar 2009 129 kW/175 pk) en de D5 (136 kW/185 pk). In voorjaar 2010 verscheen de 2,0 D3 DRIVe (120 kW/163 pk) en niet veel later verdween de 2,4 D helemaal. De 2,0 D DRIVe is sindsdien de meest verkochte van alle motoren. Alle XC60’s hebben standaard vierwielaandrijving. De verschillende uitvoeringen hebben de vertrouwde Volvo aanduidingen Kinetic, Momentum en Summum. De R-Design heeft een wat sportievere uitrusting.De Volvo XC60 als occasion
De XC60 bevindt zich niet in een klasse waarin heel erg veel auto’s worden verkocht, maar daarbinnen heeft hij erg goed gescoord. Gevolg daarvan is dat er een groot occasionaanbod bestaat. Zoals dat geldt voor de meeste Volvo’s is het gros van deze auto’s in eerste instantie nieuw verkocht als zakenauto. Dat verklaart de vaak al vrij forse, maar ook flink uiteenlopende kilometerstanden. Prima, Volvo-rijders zijn daarvoor niet bevreesd. Een groot deel van het aanbod staat bij Volvo-dealers, maar ze komen ook bij Volvo Occasion-specialisten al volop voor. Merkvreemde aanbieders zijn er nog niet of nauwelijks. Dit betekent wel dat er verantwoord geprijsde, risicoloze exemplaren in overvloed zijn te vinden. Bijna driekwart van het totale aanbod zijn diesels. Iets meer dan de helft van het aanbod heeft automatische transmissie. Wie een heel specifieke uitvoering zoekt van motor, transmissie, uitvoering (en eventueel kleur) kan die waarschijnlijk toch vinden, gezien de totale omvang van het aanbod. In zo’n geval kan het wel gebeuren dat juist díe Volvo niet echt in de buurt staat.De proefrit
De hoge zit en dito instap is een onderdeel van het concept van de middenklasse SUV. Eenmaal achter het stuur is de XC60 direct helemaal vertrouwd Volvo: vormgeving, uitvoering, zelfs de lettertypes zijn bekend. De voorstoelen zijn even goed als we van Volvo’s gewend zijn, de bediening laat niets te wensen over. De XC60 is niet de grootste SUV, maar aan ruimte bestaat niet gauw gebrek. Volwassenen kunnen ook achterin prima zitten en de bagageruimte is met 495 liter al aardig aan de maat. De achterbankdelen zijn gemakkelijk om te klappen en - typisch Volvo - ook de rugleuning van de rechtervoorstoel kan plat om lange stukken (Ikea-kasten…) te vervoeren. De XC60 rijdt heel comfortabel, zonder ooit ‘week’ aan te voelen. Wel is er soms wat afrolgeluid hoorbaar, vooral op ruw asfalt. Tenzij u net overstapt uit de grote XC90 of een soortgelijk model, voelt de XC60 aan als een grote, zware auto. Het maximaal toegelaten aanhangwagengewicht varieert per motortype, tussen 1.600 en 2.000 kg. De benzine-zescilinders lusten een flinke slok Eurosuper, de 2,0 Turbo komt bij normaal gebruik rond 1 op 10 uit, de diesels zijn uiteraard zuiniger, de 2,0 D kan wel 1 op 14 halen.Conclusie
De Volvo XC60 voorziet kennelijk in de behoefte van een grote groep kopers, nieuw en gebruikt. Alle kwaliteiten die je verwacht van een premium-middenklasse-SUV en het is een echte Volvo! Hoewel het hele SUV-segment onder druk staat, valt op dat de XC60 relatief minder afschrijft en dus gebruikt vrij kostbaar is. Dat is tegelijk een voor- en een nadeel.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
