Auto Review Audi Q6 I
Fantastische all rounder
De Audi Q6 e-tron is een middenslag SUV met elektrische aandrijving. Ja, hij is prijzig. Maar je krijgt er een auto voor die maar weinig te wensen overlaat. Het is een fantastische all rounder
- Pluspunten
- Actieradius
- Comfort
- Prestaties
- 270 kW snelladen
- Minpunten
- Prijzig
- Spraakbediening werkt matig
- Navigatie werkt matig
Conclusie
De elektrisch aangedreven Audi Q6 e-tron is een fantastische gezins- en reisauto. Hij is comfortabel, erg stil en heeft een prima actieradius, ongeacht de versie die je kiest. Klachten blijven beperkt tot een wat nukkig navigatiesysteem en matig functionerende spraakbediening. Voor de rest niets dan lof voor deze middenslag SUV van het Duitse merk. De grotere Q8 e-tron is eigenlijk overbodig; deze Q6 is een fantastische all rounder.
Type auto en prijzen
De Q6 e-tron is binnen het SUV-aanbod van Audi de middenmoot. Hij zit qua prijs en prestaties tussen de (nog) grotere Q8 e-tron en de compactere Q4 e-tron in. De Q6 is er als sportback en als SUV. Wij testen hier de SUV. De Q6 e-tron deelt zijn platform met dat van de splinternieuwe elektrische Porsche Macan.
Het instapmodel is de Q6 e-tron (zonder verdere naamstoevoeging dus). Die heeft een 252 pk sterke elektromotor en een 83-kWh accupakket. Hij kost vanaf net geen € 65.000. Wil je meer pk’s dan is de volgende stap in de prijslijst de 306 pk sterke achterwielaangedreven Performance versie. De 388 pk krachtige Q6 e-tron Quattro heeft vierwielaandrijving. Net als het liefst 490 pk sterke topmodel, de SQ6 e-tron Quattro.
Onze testauto is de 388 pk sterke Q6 e-tron Quattro First Edition Plus. Die staat te boek voor € 77.950 en laat weinig te wensen over. De rijke uitrusting omvat onder meer fraaie sportstoelen, 20 inch lichtmetalen wielen, Oled achterlichten, extra geluidswerende voorste zijruiten en een B&O stereo-installatie waarvan de geluidskwaliteit ronduit indrukwekkend is. Verder heeft hij volledig in carrosseriekleur uitgevoerde bumpers, LED High-verlichting met automatisch grootlicht, stuur- en stoelverwarming en een uitgebreide parkeerassistent. Met Audi e-care ontvang je tot en met 5 jaar fabriek voorgeschreven onderhoud en APK, 8 jaar fabrieksgarantie op accu en 2 jaar volledige fabrieksgarantie.
Hoe rijdt de Audi Q6
De Q6 e-tron heeft een prachtig weggedrag dat in vier standen instelbaar is. Het beste kun je ‘m trouwens gewoon in de Comfortstand laten staan. Dat past erg goed bij het karakter van de auto en voelt zeer comfortabel aan. Wat daarbij helpt is dat de 20 inch wielen niet zo overdreven groot zijn. Dat betekent dat er banden zijn gebruikt die nog een normale wanghoogte hebben en juist die wanghoogte zorgt voor extra veercomfort.
Mede dankzij het extra geluidswerende glas van de voorste zijruiten is het doodstil aan boord. Dat zorgt er tevens voor dat je ongemerkt al snel (veel) te hard rijdt. Je hebt het gewoon niet door omdat alles zo geruisloos en vanzelf gaat.
Hoewel de Q6 bijna 4 meter 80 lang is en meer dan 1 meter 90 breed, heb je achter het stuur het gevoel met een compactere auto op pad te zijn. Wel merk je dat je zo’n 2.300 kilogram onderweg bent. In de comfortstand wil de auto wat op een oor gaan hangen en merk je dat onderstuur op de loer ligt – al is hij zeer koersvast.
Regenereren doet de auto automatisch of door middel van peddels aan de stuurkolom. Je kunt – als je goed anticipeert – met alleen het stroompedaal af.
De Audi Q6 van binnen
Behalve met een traditionele autosleutel is de Audi Q6 e-tron er ook met een digitale sleutel op je smartphone of smartwatch uit te rusten. Zo kun je zelf een extra digitale sleutels aanmaken voor gezinsleden.
Heb je de auto daarmee geopend dan zie je een interieur dat pure weelde uitstraalt. Vooral de prachtige sportstoelen in de testauto zorgen daarvoor, maar ook de vele schermen, de mooie afwerking en de fraaie materialen. Behalve een digitaal instrumentenpaneel is er een fiks infotainmentscherm, een head up display en zelfs een scherm voor de bijrijder. Het head up display projecteert de belangrijkste rijgegevens in de voorruit, maar toont ook symbolen van de navigatie en van augmented reality symbolen. Je ziet bij een afslag bijvoorbeeld virtueel pijlen geprojecteerd op de rijstrook die je dient te volgen. Indrukwekkend.
Er zijn erg veel functies ondergebracht in het infotainmentsysteem. Het vraagt even gewenning maar als je een weekje met de auto hebt gereden is het allemaal best logisch. Schoonheidsfoutje is het feit dat de cruise control deels wegvalt achter het stuurwiel. De bediening is weliswaar eenvoudig maar knoppen op het stuurwiel zijn nog handiger. De bedieningen die wél op het stuurwiel zitten voelen wat goedkoop en plastiekerig aan. Er is de mogelijkheid om je mobiele telefoon draadloos op te laden. Je klemt hem dan in een houder waarbij je het scherm niet meer kan zien. Wel zo veilig. Dankzij Apple Carplay en Android Auto beschik je op een veilige(r) manier over de belangrijkste functies van je telefoon.
De belangrijkste functies van het infotainmentsysteem zijn altijd in beeld of snel op te roepen. Zo zie je altijd een deel van de kachelbediening. Voor het bedienen van het volume van de stereo-installatie is er zelf een fysieke draaiknop. De bediening van de verlichting (incl. mistverlichting) zit op zijdeurpaneel boven de raambediening. Een aparte plek, maar storen doet het niet.
Wat wel stoort is de navigatie. De aansturing via spraakbediening gaat lang niet altijd goed en sommige functies zitten op onlogische plekken in het menu. Jammer, want de navigatie houdt bijvoorbeeld wel weer (heel goed!) rekening met laadstops op lange ritten en zorgt dan ook dat het batterijpakket wordt voorverwarmd.
De kofferbak is minimaal 526 liter groot en maximaal 1.529 liter. Dat laatste is in orde maar niet baanbrekend. Niettemin het goed bruikbaar door de vorm en de vlakke laadvloer. De Q6 e-tron mag 2.000 tot 2.400 kilogram aan de trekhaak hebben, afhankelijk van de gekozen uitvoering.
De Audi Q6 en het milieu
De elektrisch aangedreven Q6 heeft, ongeacht de versie die je kiest, een flinke actieradius. De achterwielaangedreven instapper komt bijvoorbeeld tot een WLTP-actieradius van 530 km. De Performance Edition zou zelfs 641 km ver moeten kunnen komen op één lading stroom en het topmodel, de SQ6 heeft op papier een actieradius van 598 km.
Tijdens onze testperiode was de buitentemperatuur tussen de -1 en 4 graden Celsius. Wij lazen in onze Q6 e-tron Quattro testauto bij een 100 procent volle batterij meermalen een actieradius af van 435 kilometer. Aanzienlijk minder dus dan de beloofde 625 kilometer, waarbij de kou dus roet in het eten gooide. Het stroomverbruik schommelde rond de 21 kWh/100 km.
Opladen aan een publieke laadpaal 11 kW duurt zo’n zes uur. Aan een snellaadpaal is hij in 21 minuten van 20 procent leeg weer 80 procent vol. Tenminste, als je de Q6 e-tron aan een 300 kW opwekkende snellaadpaal hangt. Dankzij het 800 Volt-systeem van de Audi kan de auto namelijk met maximaal 270 kW laden. Handig: aan weerszijden – boven de achterwielen – zit een laadpoort. Aan beide zijden kun je de normale laadkabel inpluggen, aan de linkerzijde tevens de snellaadkabel. De normale laadkabel kun je opbergen in een 64 liter grote frunk.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
