Auto Review Opel Grandland I 1e facelift
Gewoon een fijne SUV
De Opel Grandland valt als occasion in een heel populaire klasse. Middenklasse-SUV’s zijn al jaren heel gewild als gezinsauto. Opel is al langer in deze klasse vertegenwoordigd en kan met dit model trouwe klanten uitstekend van dienst zijn.
- Pluspunten
- Populaire klasse, middenklasse SUV
- Rijdt heel comfortabel
- Best betrouwbaar
- Keurig ingetogen model
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
De Grandland is voorlopig een heel betrouwbare auto. Een paar jaar na de introductie is er bij de Wegenwacht feitelijk maar één echt probleem bekend en dat kun je de auto zelf niet eens kwalijk nemen. De 1,2 liter motor vereist gewoon goed en deskundig onderhoud. Geef ‘m op tijd een servicebeurt bij een deskundige garage, de Opel-dealer, bijvoorbeeld, dan is er niets aan de hand. De crux zit ‘m in het gebruik van exact de juiste specificatie motorolie. Wordt daarvan afgeweken (‘goedkope olie’), dan kunnen er twee grote problemen ontstaan. De motor kan slecht gaan lopen en als dat lang genoeg duurt kan zuigerschade ontstaan: dat betekent een motorrevisie. Een andere mogelijkheid is dat de olie de distributieriem aantast, waardoor daarvan vezels loslaten. Die gaan door de motor zwerven en kunnen zo oliekanalen verstoppen, waardoor er van alles kapot kan draaien en dat leidt altijd tot aanzienlijke garagerekeningen. De Wegenwacht kan hier niks mee, de auto moet op transport naar de garage. Uiteraard kan er verder altijd wel iets kapot gaan en ook met een euvel als een lege accu of een lekke band is de Wegenwacht graag bereid de Grandland weer op weg te helpen.
Over de Opel Grandland
Het merk Opel behoort sinds enkele jaren tot het Stellantis-concern. Dit betekent in de praktijk dat steeds meer modellen techniek gaan delen met de andere merken binnen het concern, zoals met name Peugeot en Citroën. De efficiency die daaruit volgt ontgaat de individuele koper. Het is ook niet erg, zo lang in uiterlijk, gevoel en beleving een Opel maar een Opel blijft. Met de Grandland is dat prima gelukt. Dit model is overigens de vervanger van de eerdere Grandland X. Die ‘X’ is er niet meer bij!
Uitvoeringen en varianten
De Grandland is er met een keuze uit drie benzinemotoren en één diesel. Basismotor is de 1,2 liter driecilinder die we in veel auto’s binnen het Stellantis-concern tegenkomen. In dit geval is alleen de sterkste versie, met 96 kW/130 pk beschikbaar. Daarnaast is de auto er met een plug-in hybride aandrijflijn, bestaande uit een 1,6 liter benzinemotor (133 kW/180 pk), plus een elektromotor, waardoor het systeemvermogen uitkomt op 165 kW/224 pk. Dezelfde basismotor is er ook met 147 kW/200 pk en twee elektromotoren, waardoor het systeemvermogen stijgt naar 221 kW/300 pk. In combinatie met deze aandrijflijn heeft de Grandland altijd vierwielaandrijving, omdat één van de elektromotoren tussen de achterwielen zit. De dieselmotor is een 1,5 liter viercilinder met 96 kW/130 pk.
De uitvoeringen met de 1,2 liter benzinemotor hebben standaard een zesversnellingsbak en als optie een achttraps automatische transmissie. De andere aandrijflijnen hebben deze automaat standaard.
De uitvoeringsvarianten van de Grandland heetten aanvankelijk respectievelijk Edition, Business Edition, Elegance, GS en Ultimate. Begin 2023 zijn deze uitvoeringen vervangen door, heel eenvoudig, Level 2, 3 en 4. Inderdaad, Level 1 bestaat niet. Alleen de sterkste plug-in hybride kent ook een topversie, die wordt aangeduid als GSe.
De Opel Grandland als occasion
De Grandland is als occasion uiteraard te vinden op de bekende zoekmachines, maar het is ook mogelijk om direct te kijken op Spoticar.nl. Dat is de eigen occasionsite van Stellantis, waar Opel onder valt. Dit zijn met name de occasions die te koop staan bij de officiële Opel-dealers. Aan deze occasions is een aantal aantrekkelijke voorwaarden verbonden, die ook op de site zijn te vinden. Uiteraard bestaat de kans dat er een Grandland opduikt bij een dealer van een ander merk, of zelfs in een outlet van een grote leasemaatschappij. In individuele gevallen kàn dat gunstig zijn, maar het is wel zaak goed naar onder meer die aanvullende voorwaarden te kijken. In het aanbod van alle gebruikte Grandlands is wel een opmerkelijke verdeling te zien. Een diesel moet echt ‘met een lampje gezocht worden’, maar bijna een kwart van heel het aanbod is een (plug-in) hybride. Gezien de verdere opbouw van het leveringsprogramma is het niet verwonderlijk dat ruimschoots meer dan de helft (pakweg 60%) is voorzien van de automatische transmissie.
De proefrit
In het gebruik is de Grandland een fijne, bijna goedmoedige auto. Natuurlijk is hij lekker ruim vanbinnen, vier volwassenen kunnen er heel royaal in zitten. Met minimaal 514 liter inhoud is ook de bagageruimte heel royaal. Voor een gezinsauto zijn dat belangrijke zaken. Dit is een heel moderne Opel, dat blijkt ook uit het dashboard, dat twee flinke beeldschermen omvat als instrumentarium en voor diverse andere functies, zoals het navigatiesysteem en achteruitrijcamera. Toch is het goed dat diverse functies onder het centrale scherm zijn te kiezen met ‘fysieke’ knoppen. De standaard voorstoelen zitten op zich prima, maar voor occasionkopers die nog wel eens grotere afstanden rijden, is het een goede tip te zoeken naar een Grandland met de optionele AGR-stoelen (Aktion Gesunder Rücken). Die leveren nog eens een sterke bijdrage aan het (zit-)comfort.
De zesversnellingsbak schakelt mooi nauwkeurig. Daarbij is het opvallend dat een ingestelde snelheid in de cruise control gehandhaafd blijft wanneer terug- of over wordt geschakeld. De automatische transmissie is uiteraard opnieuw een bijdrage aan rijcomfort en -gemak. De afstemming van het onderstel is redelijk stevig, maar zeker niet te hard. De 1,2 liter benzinemotor, die in een heel groot deel van alle Grandlands zit, is op zich net sterk genoeg voor de Grandland. Hij mist wat trekkracht bij lage toerentallen en hoewel het geluidsniveau zeker niet hoog is, valt wel duidelijk te horen dat we met een driecilinder te maken hebben.
Conclusie
Met de Grandland gaat Opel ook als occasion de strijd aan met een groot aantal andere merken die SUV’s bieden in de grotere middenklasse. Traditioneel kan deze Opel zich uitstekend meten met die concurrenten en daarmee is het zeker voor trouwe Opel-rijders een heel logische keuze. Wie ook naar die andere merken kijkt, doet hiermee toch een prima keuze.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Opel Grandland.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
